אחרי הראלי, האם ה"ברבור השחור" יפיל את השוק בקרוב?

לאחר 7 חודשים של ראלי ועליות של כ-23% התיקון המיוחל יגיע? ■ האסטרטג סאם סטובל טוען כי "סביר להניח שיהיה מדובר בנסיגה זמנית (כלומר בירידה של עד כ-10%) ולא בתיקון או בשוק דובי חדש"

אם כל יום מסחר בחודש מאי היה נראה כמו יום שישי, אז המנטרה הידועה של למכור במאי ( "sell in May and go away") הייתה מדויקת. אולם, למרות שהמסחר ביום האחרון של חודש מאי הסתיים בירידות של יותר מ-1%, המדדים המרכזיים סיימו את החודש בעליות שערים. כעת, לאחר 7 חודשים רצופים של ראלי, רבים תוהים האם ה"ברבור השחור" מחכה בפתחו של חודש יוני, הנחשב לחודש חלש במיוחד מבחינה היסטורית או שמא מדובר בנסיגה זמנית?

מדד הדאו ג'ונס הוסיף לערכו בחודש החולף 1.86%, ה-S&P טיפס ב-2.08% והנאסד"ק עלה ב-3.82%. תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים טיפסו מעל 2% ובניגוד לשוק המניות, שוק האג"ח חווה את החודש הגרוע ביותר שלו מאז 2010.

סאם סטובל, אסטרטג המניות הראשי בחברת S&P Capital IQ מבקש להרגיע את המשקיעים וטוען כי לאחר 7 חודשים של ראלי, במהלכם השווקים טיפסו בכ-23% כולם מצפים לכך שהמשקיעים יקחו קצת אוויר. "אם נראה את גל הירידות, שיגיע לבסוף, סביר להניח שיהיה מדובר בנסיגה זמנית (כלומר בירידה של עד כ-10%) ולא בתיקון (המאופיין בירידות של 10%-20%) או בשוק דובי חדש" (ירידות של כ-20% ומעלה).

סטובל הוסיף ואמר כי "אני חושב שהמשקיעים שוכחים שהיו לנו נסיגות בשווקים בכל שנה מאז מלחמת העולם השנייה בעוד שתיקון הופיע אחת ל-3 שנים בממוצע, כך שירידה של 5%-20% היא לא דבר חריג".

סטובל, שעורך אנליזות רבות המבוססות על הביצועים ההיסטורים של שוק המניות, מצא כי הסבירות לקריסה קטנה יותר ככל שהראלי גדול יותר. כך למשל, ברוב המקרים שבהם היה ראלי של כ-20% ומעלה, השוק הדובי הופיע רק פעם אחת ותיקון הופיע 10 פעמים לאחר הראלי. נסיגה, לעומת זאת, הופיעה ב-77% מהמיקרים.

בניגוד לסטובל, אנליסטים אחרים מעריכים כי בעולם שבו חוששים מהפסקה של "צינור ה-QE", החדשות הכלכליות הטובות עשויות להיות רעות עבור השווקים ולהצית תיקון חד של יותר מ-20%.