נעילה חיובית באירופה; "הפסקת ה-QE לא תתרחש בקרוב"

עליות חדות בטורקיה ■ יציבות במסחר בוול סטריט ■ הריבית באוסטרליה נותרה ללא שינוי ■ הבורסה של טורקיה ננעלה בעליות לאחר שאתמול צנחה ביותר מ-10%

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ג'), בעליות שערים, בהתאם לסנטימנט החיובי בוול סטריט ולאחר שחבר ה'פד' דניס לוקהארט הביע תמיכה בהמשך מדיניות ההקלה הכמותית. המסחר בוול סטריט מתנהל במגמה יציבה, כאשר מדד המניות בבורסה של טורקיה ננעל במגמה חיובית לאחר שאתמול צנח ביותר מ-10%.

מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה-Stoxx Europe 600 טיפס ב-0.3% לרמה של 299 נקודות, לאחר שאתמול נפל לשפל של כחודש בעקבות הספקולציות שה'פד' יאט את קצב רכישות האג"ח כבר בחודשים הקרובים. עם זאת, המשקיעים התעודדו היום מדבריו של חבר ה'פד' דניס לוקהבארט, שטען כי הכלכלה עדיין חלשה ולכן יש להמשיך במדיניות ההקלה הכמותית וברכישות האג"ח.

למשקיעים בוול סטריט אין סיבה לדאגה מהפסקת תוכנית ההרחבה הכמותית של הפדרל ריזרב - זה לא יקרה בקרוב. כך סבור הפרופ' לכלכלה, נוריאל רוביני. רוביני התראיין אמש ברשת CNBC והעריך כי הראלי האדיר בוול סטריט צפוי להימשך עוד כשנתיים. אז, הפערים האדירים בין וול סטריט ל"מיין סטריט" ישפיעו בצורה הרבה יותר משמעותית על השווקים.

"המצב היום הוא שהצמיחה עדיין לא מספיק חזקה והאינפלציה בכלל נמצאת במגמת ירידה כך שלמעשה אין לפדרל ריזרב סיבה להפסיק את הרכישות שלו", אמר רוביני. "כשקברניטי הפדרל ריזרב יחליטו על אסטרטגיית יציאה היא תהיה בכל מקרה מאוד מאוד הדרגתית. אחרת השווקים יזדעזעו ובוול סטריט לא אוהבים תיקונים", הוא הוסיף.

מגמה מעורבת עם נטייה לעליות נרשמה בבורסות אסיה היום (ג').

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול (ב') בעליות שערים, למרות נתוני מאקרו שליליים בעיקרם, ולאחר עוד יום של ירידה חדה במדד הניקיי בטוקיו. "יש המון סימני האטה בכלכלה, אבל אי אפשר לדעת איך זה משפיע על השוק כי ה'פד' מעוות הכל", אומר ג'ו סאלוצי מחברת Themis Trading. "משקיעים צריכים להזהר - הטיעון השורי מתחיל להחלש ומדובר בשוק חסר תקדים. הראלי הזה לא בנוי על צמיחה אורגנית".

בטוקיו רשמו מניות הפיננסים עליות חדות כשמנגד נרשמו ירידות במניות של יצואניות גדולות. נציין את Mitsubishi UFJ Financial .

הבנק המרכזי באוסטרליה החליט היום להותיר את הריבית ללא שינוי. בהחלטה נאמר כי "יש סיכויים טובים להאצה בקצב הצמיחה העולמי בשנה הבאה".

אתמול פורסמו בסין נתונים מעורבים. מדד מנהלי הרכש (PMI) הרשמי רשם במאי עלייה ל-50.8 נקודות מ-50.6 נקודות באפריל. נזכיר כי כל קריאה מעל 50 נקודות מצביעה על התרחבות כלכלית. מאידך, מדד ה-PMI של בנק HSBC הצביעה דווקא על התכווצות כלכלית עם קריאה של 49.2 נקודות במאי לעומת 50.4 נקודות באפריל. נציין כי מדד HSBC נחשב מדויק יותר, שכן הוא משקלל גם השפעות עונתיות של רכש המנהלים בסין.

"קשה מאוד להצביע על כיוון ברור של הכלכלה הסינית", אמר Jian Chang, כלכלן בברקליס. "נראה בכל אופן שהצמיחה נותרת אנמית בכלכלה השניה בגודלה בעולם".