"הצרכן היום רוצה יותר חופש בחירה ולא להיות כבול, בלי התחייבויות לתוכניות. שהמחירים יירדו ושהוא יקבל יותר בפחות כסף. זה מה שקורה בשוק התקשורת, בשוק הסלולר ובשוק הטלוויזיה - זה הכיוון היום". כך אומר איציק בנבנישתי, מנכ"ל בזק בינלאומי, בראיון מיוחד ל"גלובס".
כשנה לאחר שהשלים את הנחת הכבל התת-ימי השני שמחבר בין ישראל לאירופה, בנבנישתי ממשיך לחלום חלומות. בשנה החולפת, הספיק לקנות קו של המתחרה מד נאוטילוס לקפריסין כדי לתת גיבוי לקו שהניח לאיטליה; קנה קיבולת נוספת ברשת בינלאומית שמתחברת לצרפת; ובקיצור, השלים טבעת של כבלים תת-ימיים אופטיים שמגבה את החיבור של ישראל לעולם.
על הדרך הוא גם השתלט על עסקי האחסון בקבוצת בזק והפך להיות שחקן עצמאי לחלוטין ששולט בחומר הגלם המרכזי בשירות שהוא מוכר. ועוד דבר לפני שנשכח, הוא קיווה שיוכל להתקדם לתפקיד בכיר בקבוצת בזק ואולי אף להחליף בתפקיד המנכ"ל את אבי גבאי שפרש, אבל כיום הוא מסתפק באמירה קצרה: "תתפלא, אבל לא הצעתי את עצמי לשום תפקיד. אני מאמין שבסוף העשייה שלי מדברת בעד עצמה".
לדברי בנבנישתי, המהפכה שעבר השוק "נוצרה ללא שום קשר לרגולציה וללא קשר למשרד התקשורת, אלא היא קשורה לחברה שקוראים לה בזק בינלאומי שקמה ועשתה מעשה באופן עצמאי לחלוטין והניחה לפני שנה את הכבל התת-ימי הישראלי הראשון שיוצא מישראל החוצה".
עד אז, אומר בנבנישתי, יצא מישראל כבל אחד של החברה האיטלקית מד נאוטילוס שהוקם לפני כ-15 שנה, שרק דרכו אפשר היה לגלוש מחוץ למדינה. "כל תוכן שצרכן ישראלי רצה לצרוך, בין אם הוא צרכן עסקי או פרטי, היה צריך לעבור על הכבל הזה. המחירים היו מאוד גבוהים, נכון גם לתקופה של לפני שנתיים-שלוש, אז התחלנו את החשיבה בנושא. ראינו שנצטרך לספק ללקוחות לא רק 2 מגה כמו שסיפקנו ושהייתה המהירות הממוצעת אז לבתים, אלא 50 מגה ו-100 מגה - מה שקורה בעצם היום".
- בגלל זה אתם צריכים כבל שהוא רק שלכם?
"אני לא חייב. אם מישהו אחר היה מניח כבל, או שאותה חברה איטלקית הייתה מורידה את המחירים באופן דרמטי, יכול להיות שלא היינו נדרשים לזה. אנחנו עשינו מעשה והשקענו המון כסף כדי לבנות כבל משלנו בידיעה ברורה שהוא יעשה לנו שירות טוב ושנוכל לאפשר ללקוחות שלנו גלישה ברמה שמתאימה לשנת 2013. אבל היה לנו גם ברור שאנחנו עושים טוב לכל השוק. נוצרה תחרות על קיבולת לחו"ל, וזאת מהות העניין. וברגע שהיא נוצרה - המחירים צנחו דרמטית כי המתחרה שלי הוא כבר לא מונופול. נוצרה אפשרות לספק 100 מגה בפחות כסף ממה שעלה לצרכן אז 2 מגה".
- אבל מה שקרה הוא שרוב השוק, המתחרים שלך, נשארו בנאוטילוס ולא באו אליכם.
"נכון, אבל זה קרה בשנה הראשונה של הכבל. המתחרים עדיין יכולים לקבל מאיתנו הצעות מחיר וגם לקנות ממד נאוטילוס. זה בסדר שיש תחרות חופשית, אני לא מכריח אף אחד. הכבל הזה מונח ל-25 שנה קדימה, אז הם ייקנו מאיתנו - אם לא השנה אז בשנה הבאה או בעוד שנתיים - בסוף ייפרץ המחסום הזה. גם אם אני מוכר וגם אם לא אני מהווה תחרות, וזה מה שמאפשר את מחירי השוק כיום. אם לא היינו בונים כבל אי-אפשר היה לספק אינטרנט לבתים בקצבים של 50 מגה ו-100 מגה".
- מה לגבי טמרס שהניחה כבל מיד אחריכם? היא לא השפיעה על השוק?
"לא. היא הניחה כבל שלישי בשוק שלא היה זקוק לזה, בשוק שמספיק שיהיו בו שני כבלים. אני לא רוצה לדבר סרה באף אחד, אבל הכבל של טמרס הוא לא בסטנדרטים וגם ראינו אותו צף לפני חודש בצפון. בנוסף, הוא לא במבנה התמחיר הנכון כי הוא מגיע עד קפריסין ומשם יש לחברה קיבולות המשך שהן מאוד יקרות. כך, שהחברה לא ממש הורידה את המחיר והיא לא מהווה אלטרנטיבה ואנחנו רואים את זה היום".
- מה בעצם היתרון שיש לכם על המתחרים, שלהם אין כבל תת-ימי?
"אנחנו רוצים להיות מובילי שוק בכל הפרמטרים. מוביל שוק דואג לעצמו, ובכך הוא גם דואג לפעמים לסביבה שלו. אם נטוויז'ן וסמייל אומרות שהן נהנו מזה שאנחנו שמנו כבל - זה מצוין. היתרון הגדול שלנו הוא במחיר - המחיר השולי שלנו הוא הרבה יותר זול והקיבולות שלנו אינסופיות. אני יכול לאפשר ללקוחות שלי איכויות גלישה שאין לאף מתחרה שלי".
- אתה מנסה לשכנע אותי שכאשר אתה מציע לי קצב של 10 מגה אני מקבל ביצועים טובים יותר מאשר אם אתחבר למתחרה שלכם שמציע לי את אותה המהירות?
"זה אותם 10 מגה בהתניה, למה בהתניה? מה זה 10 מגה? זה כמו שמכרתי לך אוטו שיכול להגיע למהירות של 200 קמ"ש, אבל אם האוטו שלך ייכנס לכביש פקוק, הוא לא ייסע במהירות הזו. זה תלוי אם כן בכביש. בשעות הלילה כשיש עומסים הגלישה דרכנו היא הרבה יותר טובה. אבל, יש פה דבר נוסף שלא קשור רק למהירות אלא קשור למהירות ההתחברות לאתרים באינטרנט. הכבל שלנו מאפשר מהירות תגובה מהירה יותר ב-25% מהכבלים של מד נאוטילוס. יש לזה חשיבות גדולה לגיימרים וללקוחות עסקיים, שאצלם חשובה מהירות התגובה בעסקאות מסחר במניות שהם עושים מול חו"ל".
"אינטרנט ללא גבולות"
- מחירי הקיבולות ירדו. לא בטוח שמחירי האינטרנט יירדו באותה מידה.
"בעקבות הכניסה שלנו לתחום, אנחנו מעריכים שמחירי הקיבולת הבינלאומית יירדו ב-70%".
- 70% במחיר לצרכנים?
"בוודאי, כי יש תחרות. כשיש תחרות אתה מעביר את ההנחה לצרכנים, אתה לא שומר את זה לעצמך".
- אולי זו התחרות מצד הוט נט - 20 שקל עבור 100 מגה - שהפכה את השוק?
"אי-אפשר היה להציע את המהירות הזאת בסכום הזה אם לא היה הכבל התת-ימי של בזק בינלאומי".
- הערכתם שיש מצב שיימכרו בישראל 100 מגה ב-20 שקל? אתה אומר שמשום שאתם נכנסתם לשוק, הוט יכלה להציע חבילה כזו, שדרך אגב זעזעה אז את השוק.
"אני לא אמרתי ש'בגלל', אמרתי שאם לא היינו מניחים כבל, הם לא היו יכולים להציע".
- מבחינת התחשיב?
"ידענו שנצטרך לספק מחיר קצת נמוך יותר, הרבה יותר, אז ריאלית המחיר ירד. אם שילמת לפני כן 30, 40 שקל עבור 2 מגה, אתה משלם היום 29 שקל עבור 100 מגה, אז ברור שאתה משלם הרבה פחות ריאלית. השאיפה שלנו הייתה לספק לך אינטרנט ללא גבולות במחיר ששילמת לפני כן על אינטרנט עם גבולות.
"אתה מבין מה אני אומר? לא לבנות על זה שאם שילמת 20 שקל, מחר תשלם 3 שקלים. לא תשלם את אותם 20 שקל אבל תקבל הרבה יותר, וכדי לספק לך הרבה יותר אני צריך יכולות, והיכולות היו קיימות לפני כן עם הכבל של מד נאוטילוס וידענו שהמחירים יישארו פחות או יותר אותו דבר, כי בינינו, אינטרנט זה מוצר מאוד זול. בית שלם, 5-6 אנשים, צורכים אינטרנט במשך חודש שלם, 'אכול כפי יכולתך', ב-20-30 שקל. זה מחיר סביר, אבל לקוח ירצה במחיר הזה לא 2 מגה אלא 100 מגה, אז אני צריך לספק לו את ה-100 מגה האלה".
- איך בעצם אתה רואה את התחרות בשוק? קורים כאן כמה תהליכים שלחלקם לא הגבתם: בזק שדרגה מהירויות, ספקיות אחרות יישרו קו ואתם הודעתם שאתם לא משתתפים במשחק.
"אם הלקוח רוצה אנחנו מוכנים לשדרג אותו עבור עמלה מסוימת שמצדיקה את השירות שאנחנו נותנים. אנחנו מאמינים שאת השירותים שלנו, שהם השירותים הכי טובים בארץ, אנחנו לא צריכים להעניק בחינם. אנחנו מעניקים אותם במחיר מאוד אטרקטיבי, אבל לא בחינם".
- לדעתך, העובדה ש-012 סמייל יישרה קו ושדרגה אף היא ל-15 מגה בחינם, הייתה טעות?
"012 סמייל תעשה מה שטוב ל-012 סמייל. אנחנו דבקים בתפיסה שאם הלקוח רוצה איכות במחיר טוב - זה מה שאנחנו נותנים. זה לא חייב להיות בחינם. אני גם טוען שמי שנותן בחינם זה בדרך-כלל כי אין לו משהו אחר להציע, אז הוא נגרר לזה. מה שבזק עשתה זה לשדרג רשת, זה לא לתת את השירות שלה בחינם. זה מצוין. אבל אם יש חברות שרוצות לתת את המוצר שלהן בחינם, זה לא מפריע לי כי אני חושב שהלקוח יודע לזהות את ההבדל בין מה שאני מספק לו למה שחברות אחרות מספקות לו. לראיה, התוצאות הכספיות והתפעוליות. כמות הלקוחות שלנו בשנה וחצי האחרונות גדלה באופן דרמטי בשוק שהוא מאוד תחרותי. להערכתי, הרבה יותר מאשר הוט נט".
"חייבים לסלול כבל תת-ימי נוסף"
ל"גלובס" נודע כי בחודשים האחרונים נצפו בכירים מבזק בינלאומי ברחבי המפרץ הפרסי כשהם מקיימים פגישות עם חברות בינלאומיות בתחום הכבלים התת-ימיים.
- מה קורה במפרץ הפרסי? האם השמועות שאתם בודקים אפשרות להרחיב את רשת הכבלים שלכם באזור נכונות?
"גילינו שכל הכבלים שבנינו לאירופה, מלבד העובדה שזה מוריד מחירים, זה מאפשר לנו בעתיד אפשרויות אינסופיות, העיקרית שבהן היא להפוך את ישראל לצומת תקשורת בינלאומית. יש היום המון תעבורה שמגיעה מכיוון המזרח, לא המפרץ, המפרץ לא מעניין אותי, שעוברת לכיוון אירופה וארה"ב. יש לנו רעיון שנמצא כעת בבחינה והוא להפוך את ישראל לצומת גם מהמזרח דרך כבל שנקים".
- לאן להתחבר? מאילת לאן?
"את זה אנחנו לא יודעים להגיד עדיין. אני באמת לא יודע".
- מאילת להונג-קונג?
"אתה יכול להונג-קונג, ואתה יכול גם באמצע להתחבר לרשת כבלים בינלאומית, ואז יצרת צומת בתוך הים".
- מתי תקבלו החלטה אם להשקיע?
"זה לא הגיע לשלב הזה, אבל המחשבה היא מאוד מתקדמת. אנחנו מתלבטים אם להניח כבל משלנו ועד איפה, או להניח כבל ולהתחבר לרשת כבלים בינלאומית. בכל מקרה, אנחנו חייבים לסלול כבל תת-ימי נוסף. זה לא יכול להתבצע בלי שנבנה כבל נוסף. מוצא חן בעינינו הקטע של הים".
הכבל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.