"נערי האוצר השתלטו גם על מס הכנסה. הם יוזמים חקיקת מס ללא חשיבת מאקרו וללא הבנה מיסויית. ביטול הפטור לדירת מגורים בוודאי שלא יעבור במתכונתו הנוכחית. זהו תיקון חקיקה שגוי שלא יביא להכנסות לקופת המדינה ויגרום לביורוקרטיה וחיכוך גדול עם האזרח" - כך אמר היום (ד') עו"ד ורו"ח אודי ברזלי, לשעבר סגן מנהל רשות המסים והיועץ המשפטי ברשות, בכנס השנתי של לשכת רואי החשבון באילת.
הדברים נאמרו על רקע הגזירות בתחום הנדל"ן המעוגנות בתזכיר חוק ההסדרים, בהן מס הרכישה למחליפי דירת מגורים (משפרי דיור), ביטול הפטור ממס שבח לבעלי שתי דירות מגורים ומעלה, ביטול הפטורים לתושבי חוץ והוספת מדרגת מס מגובה 8% לדירות מעל לשווי של 5 מיליון שקל.
ברזילי תקף את בעיקר את הכוונה לבטל את הפטור ממס שבח לבעלי שתי דירות מגורים ומעלה, שלכאורה נועד להעלות את המיסוי המוטל על משקיעים מתחום הנדל"ן המחזיקים דירות רבות.
על-פי תזכיר החוק, כל מי שיש לו יותר מדירת מגורים אחת יהיה חייב במס בעת מכירת הדירה. מס השבח, בשיעור 25% מהשבח שייווצר לקונה בין קנייה למכירה של הדירה, ייכנס לתוקף בינואר 2014. המס יחושב בצורה לינארית - כל השבח שנוצר בדירה מחושב רק על החלק היחסי שהחזיק המוכר בדירה מ-2014.
כדי לא להציף את השוק בדירות משקיעים בשנים הראשונות (בגלל המיסוי הנמוך שנצבר בתקופה הקצרה של האחזקה המחייבת), קובע החוק מגבלה על מכירת שתי דירות בלבד על-ידי משקיעים עד סוף 2017, וכן שהדירות לא יימכרו לקרוב משפחה - בתמורה מלאה או ללא תמורה.
דירה שלישית ואילך שימכור משקיע בשנים 2014-2017 לא תיחשב "דירת מגורים מזכה" ותחויב בשבח מלא בגובה 25%.
"אני מניח שהדברים לא הוסברו במלואם לשר האוצר, וכשהתמונה תתבהר לו, אני מניח שהוא ינחה למשוך את החקיקה ויקים ועדה ציבורית לבחון את הנוש ביסודיות על כל היביטיו", אמר ברזילי.
לדבריו, "בהזדמנות חגיגת זו, כשיש גירעון בתקציב וצריך לחפש מקורות לכסף, אוספים כל מיני רעיונות שנקברו במגירות עמוק במגירות ואומרים: 'נדחף אותם לחוק ההסדרים'. אומרים לנוף 'אל תדאגו, זה לא רטרואקטיבי, הכול מחושב באופן לינאירי, אז המס לא יהיה כל'כך נורא בשנים הראשונות', אבל זה כן נורא וכן רטרואקטיבי.
"קודם כל, המס שייתקבל בעקבות המכירה של הדירות יהיה פרוטות. אין לזה שום קשר לתקציב, אבל את כל התהליך של הדיווח, שכולל המון ביורוקרטיה והמון טפסים והמון ויכוחים מול הרשות, אני צריך לעבור. ההליך הזה יישחק את האזרחים, והוויכוחים הולכים להציף את מס שבח מקרקעין. הכול יהיה תקוע".
ברזלי נתן דוגמה ל"אבסורד" שייווצר לטענתו. "אדם שמחזיק דירה גדולה ובמהלך השנים שיפץ אותה, החליף את המטבח וכדומה, לא שמר קבלות, כי הוא ידע שהוא במסלול פטור ממס שבח. כעת, על-פי התיקון הוא יהיה חייב לדווח ויחויב במס, ואז יתחילו הוויכוחים מול הרשות, כיוון שהוא לא שמר את הקבלות על השבחת הנכס, אז איך הוא יקזז את כל הוצאות ההשבחה?".
ברזלי הציע גם פתרון לבעיה: "אם כבר הולכים לשיטה הזו, שזו שיטה לא טובה ומיושנת, אז תעזבו את השנים הראשונות. תרדו מהחישוב הלינארי. תנו 4-5 שנים גרייס, כי זה כמעט לא מכניס כסף בשנים האלה, ותמסו בהמשך".
לטענתו, החקיקה המתוכננת הפוכה למגמה המקובלת בעולם. "בכל העולם מקובל אפילו המינימום שאם אני עובר מדירה לדירה או מחליף דירה, לא ממסים אותי. קוראים לסעיף המיסוי הזה בחוק ההסדרים 'דירות משקיעים', אבל זה לא משקיעים, אלה אנשים רגילים שרוצים למכור את הדירה הגדולה שלהם ולעבור לדירה קטנה, ובכסף שנשאר לקנות דירה לילדים. לפי ההצעה הם לא יכולים לעשות את זה. הם ימוסו. אם הייתי לוקח את הכסף לעצמי - תמסו אותי כמשקיע, אבל אם אני עובר מדירה לדירה - למה שימסו אותי? זה משקיע?".
נקודה זו סיכם ברזלי באמירה כי "שוק הנדל"ן הוא שוק כל-כך חשוב למשק, ופוגעים בו כל הזמן. איזו מן מדינה זו?".
בהמשך תקף ברזלי גם את כוונת המחוקק לבטל את הפטור מדיווח על הכנסות של עולים חדשים ותושבים חוזרים. "קראנו לאנשים האלה, הבטחנו לעולים: בואו תחיו כאן, בואו לארץ, אתם לא צריכים לשלם מס ולא צריכים לדווח 10 שנים על ההכנסות שלכם בחו"ל. ועכשיו אומרים להם: סליחה טעינו, אתם כן צריכים לדווח. זה לא חקיקה רטרואקטיבית? הם הרי כבר כאן על בסיס הבטחות שווא שהמדינה הבטיחה להם".
כל הרעיונות הללו, לדברי ברזלי, נובעים מחוסר הבנה של האוצר בתחום המס. "כל זה נובע מזה שאנשי האוצר השתלטו על החקיקה המסים, דבר שלא היה ולא צריך להיות. תחום חקיקת המס היה שמור תמיד לאנשי רשות המסים, והתוצאה של ההשתלטות על התחום הזה הוא קטסטרופה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.