עידן המזון התפל והסתמי במחלקת התיירים עומד להסתיים. חברות התעופה שמספקות שירות מלא לנוסעים מתחילות להציע תפריטי גורמה שמזכירים את תור הזהב של התחבורה האווירית, וזאת במסגרת מאמציהן למצוא דרכים לסחיטת הכנסות נוספות מהנוסעים.
אייר פראנס מפתה את נוסעי מחלקת התיירים עם שדרוגי ארוחה - תמורת תוספת תשלום - שכוללים פאטה כבד אווז. אוסטריאן איירליינס מציעה שניצל וינאי וסושי תמורת 15 אירו (19.60 דולר) למנה, וזאת במסגרת המגמה הגוברת בקרב חברות התעופה לגבות מהנוסעים תשלומים בגין שירותים נוספים כגון גישה לטרקלין או בחירת מושב במטוס.
אייר פראנס מכרה יותר מ-26 אלף שדרוגי תפריט ב-12 אירו וב-28 אירו לנוסעים במחלקת התיירים ובמחלקה הראשונה ב-9 החודשים שהסתיימו ב-31 במארס. ארוחה שמורכבת מקונפי אווז עם פטריות ותפוחי אדמה מוקפצים ועוגת שכבות שוקולד לקינוח עולה 18 אירו באייר פראנס.
מגמה זו מתפתחת 20 שנה לאחר שריינאייר הולדינגס חוללה מהפכה תרבותית באירופה כשדרשה מהנוסעים לשלם עבוד חטיפים ומשקאות.
המכירות הנלוות של פריטים שונים, החל ממוצרי מזון וכלה בשטח אחסון במדף מעל למושבי הנוסעים, זינקו ביותר מפי עשרה ל-36 מיליארד דולר מאז 2007, וכעת הם מהווים 5% מסך ההכנסות - 680 מיליארד דולר - של חברות התעופה אשתקד, לדברי מנכ"ל התאחדות התחבורה האווירית הבינלאומית (IATA), טוני טיילר.
המכירות הנלוות יתפחו ל-50 מיליארד דולר ב-5 השנים הבאות, להערכת ג'ון תומס, בכיר ב-L.E.K קונסלטינג השבוע בקייפטאון, שבה ערכה IATA את הכנס השנתי שלה לדיון במגמות בתעשייה. שוויים של מקורות הכנסה פוטנציאליים שעדיין לא נוצלו - שירותי בידור במהלך הטיסה, גישה אלחוטית וקניות - עשוי להגיע ל-5 מיליארד דולר, לדברי תומס.
"כשאנשים עולים למטוס הם בעצם נמצאים במצב רוח אדיר לקניות", אמר תומס. "שעה אחרי שהמטוס ממריא הם מתחילים להירגע ולהיות פתוחים יותר".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.