בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת; "המשבר נגמר"

את הדברים בכותרת סיפק נשיא צרפת פרנסואה הולנד במהלך ביקור ביפן ■ קנצלרית גרמניה אמרה במהלך סוף השבוע כי על מדינות אירופה להמשיך ברפורמות

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת וזאת לאחר העליות שנרשמו ביום שישי האחרון בעקבות פרסום נתוני תעסוקה מפתיעים לטובה בארצות הברית. במהלך סוף השבוע היו מספר התבטאויות מעניינות של קנצלרית גרמניה ונשיא צרפת.

כאמור בסוף השבוע השתתפה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בשיחת וידאו באינטרנט בה היא דחקה באיחוד האירופי להמשיך בביצוע הרפורמות וטענה כי הכלכלה הגרמנית תציג ביצועים טובים רק במידה והכלכלות של שאר היבשת ישתפרו בצורה ניכרת.

"בגלל זה האינטרס של גרמניה הוא שהמדינות האחרות ימשיכו בביצוע הרפורמות הדרושות מהן, ושהתקציבים של המדינות יהיו יותר איתנים ולתמרץ את הפעילות של אותן כלכלות", אמרה מרקל במהלך שיחת הוידאו שפורסמה בשבת. קנצלרית גרמניה שיבחה את ההתקדמות שביצעו מספר מדינות ביבשת, וקראה לחתימה על הסכם סחר חופשי בין ארצות הברית לאירופה.

מנגד, נשיא צרפת פרנסואה הולנד סיפק אמירה מעניינת במהלך היום האחרון לביקורו ביפן. נשיא צרפת אמר לנציגים עסקיים מקומיים ש"מה שאתם צריכים להבין פה ביפן הוא שהמשבר הכלכלי באירופה נגמר". הדברים של צרפת קצת תמוהים בהתחשב בעובדה שנתוני האבטלה שפורסמו לאחרונה מצביעים כי מגמת העלייה בשיעור האבטלה באירופה עדיין נמשכת.

בזירת המאקרו האירופאית צפויים להתפרסם היום נתוני הצמיחה של איטליה לרבעון הראשון של השנה. על פי הערכות האנליסטים, הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו צפוייה להציג צמיחה שלישית של 2.3%, בהתאם לצמיחה שנרשמה ברבעון המקביל אשתקד.

הניקיי עולה ב-4.9%

בורסות אסיה פתחו היום את שבוע המסחר העולמי בירידות שערים למעט הבורסה ביפן, שזינקה בפתיחה עד 3.5%. מדד הניקיי כעת רחוק ב-16.9% מהשיא שרשם ב-23 במאי השנה, ונסוג מעט מטריטוריה של "תיקון". בורסות סין ואוסטרליה סגורות היום לרגל חגים מקומיים.

ראש ממשלת יפן שינזו אבה (Shinzo Abe) הודיע הלילה על תוכנית חדשה לסיוע לתאגידים ועסקים, בדמות תוכנית הקלות במס להשקעות של תאגידים שצפויות להיכנס לתוקפן מאוחר יותר השנה.

ביפן פורסם הלילה גם כי הקריאה העדכנית של התמ"ג בחודשים ינואר-מארס במונחים שנתיים הצביעה על עלייה של 4.1%, לעומת קריאה של 3.5% בחודש שעבר. במבט רבעוני מדובר בזינוק של 1% בתמ"ג היפני, לעומת קריאה של 0.9% קודם לכן.

בסין בסוף השבוע פורסמו נתוני מאקרו שליליים: היצוא עלה ב-1% בחודש מאי והיבוא ירד ב-0.3%, מה שצייר תמונה עגומה למאזן המסחרי הסיני. התפוקה התעשייתית עלתה קלות במאי ומדד המחירים לצרכן בסין זינק ב-2.1%.

באירופה החוזים העתידיים מאותתים על פתיחה מעורבת היום, והחוזים בניו יורק עולים בשעה זו בכ-0.2%. וול סטריט סגרה את השבוע החולף בעליות שערים בשיעור מירבי של 1.4% לאור נתוני תעסוקה טובים מהצפוי לחודש מאי: במגזר הלא-חקלאי נוצרו 175 אלף משרות במאי, מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 160 אלף משרות. שיעור האבטלה עלה מעט לשיעור של 7.6% מרמה של 7.5%. בשל השיפור בשוק העבודה האמריקאי גוברות ההערכות כי הפדרל ריזרב יתחיל להפחית את היקף רכישות האג"ח החודשיות שלו מ-85 מיליארד דולר בחודש כיום, ל-65 מיליארד דולר בחודש.

ביפן בולטות לחיוב היצואניות הגדולות, כמו Toyota Motor , כמו גם מניית Sharp Corp . מניית Yue Yuen בולטת לחיוב בהונג קונג.