שר הכלכלה, נפתלי בנט, חתם על צו המחייב את כל יבואני הרכב לייבא כלי רכב שמיוצרים במזרח הרחוק דרך נמל אילת בלבד, וזאת עד ינואר 2016. הצו יוגש בשבוע הבא לאישור ועדת הכלכלה.
יצוין כי כבר היום מגיע כמעט כל היבוא של כלי הרכב הפרטיים מתוצרת קוריאה, יפן ותאילנד דרך נמל אילת ומשם במוביליות למרכז הארץ. אולם מאז הפרטת נמלי אשדוד וחיפה ניהלו מספר יבואנים מגעים עם הנמלים כדי לבחון אפשרות לפריקת מכוניות מהמזרח הרחוק בתנאים משופרים ואף הגיעו למסקנה כי עשויה להיות כדאיות כלכלית בחלק מהדגמים.
בענף הרכב אומרים כי מדובר בצעד "אנטי-תחרותי, שספק אם יעמוד במחנים משפטיים ובמבחני אמנות הסחר הבינלאומיות עליהן חתומה מדינת ישראל".
בענף מציינים כי אמנם היבוא דרך אילת הוא ממילא כיום ברירת המחדל של רוב יבואני כלי הרכב מתוצרת אסיה, והאופציה של שליחת מכוניות דרך תעלת סואץ יקרה יותר, אולם כאשר יש תחרות ויש אופציות, יש גם הטבה בתנאים ובשירות ללקוחות, ואין כבילה".
יצוין כי ההחלטה לאפשר יבוא חופשי של כלי רכב מהמזרח מכל נמל הייתה חלק מהמלצות "ועדת זליכה" שבחנה את התחרותיות בענף הרכב.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.