המסחר באירופה ננעל בירידות; "משבר החוב עדיין קיים"

דריכות בשווקים לקראת החלטת בית המשפט החוקתי בגרמניה בנוגע לחוקיות של תוכנית ה-OMT של הבנק המרכזי האירופי ■ הבנק המרכזי של יפן הותיר את המדיניות המוניטרית על כנה; הניקיי ננעל בירידות של כ-1.5%

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בירידות שערים, כאשר המשקיעים מגיבים להחלטת הבנק המרכזי ביפן לא להגביר את קצב רכישות האג"ח במסגרת מדיניות ההרחבה הכמותית בה הוא נוקט. המשקיעים נושאים עיניהם גם לעבר בית המשפט החוקתי שיחליט מחר בכל הנוגע לחוקיות של תוכנית ה-OMT, עליה הכריז הבנק המרכזי האירופי לפני כשנה.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול במגמה מעורבת, כאשר המדדים ננעלו ללא שינוי דרמטי. מוקדם יותר במהלך המסחר עלו המדדים על רקע העלאת תחזית דירוג האשראי של ארה"ב ל"יציב" מ"שלילי", על ידי סוכנות הדירוג S&P.

בית המשפט החוקתי בגרמניה יפתח היום שימוע שיסתיים מחר, בו הוא יחליט בכל הנוגע לחוקיות של תוכנית ה-OMT, עליה הכריז הבנק המרכזי האירופי לפני כשנה, בניסיון לחלץ את מדינות גוש האירו ממשבר החוב. במסגרת התוכנית, נזכיר, הבנק המרכזי רוכש אג"ח ממשלתיות בטווח פירעון של 1-3 שנים, של מדינות חלשות המבקשות סיוע כלכלי. בתמורה, אותן מדינות מתחייבות לבצע רפורמות כלכליות נרחבות.

אנליסטים רבים בשוק חוששים כי במקרה שבית המשפט בגרמניה לא יאשר את התוכנית, הדבר עלול להצית מפולת בשוק. (לסיפור המלא)

"משבר החוב עדיין קיים והאירו יעמוד במוקד", אמר סטאן שמאו, אסטרטג מניות בחברת IG Markets. "חשוב שתוכנית ה-OMT תהיה זמינה כדי לשמור על אמון המשקיעים", הוא הוסיף.

בסוף השבוע השתתפה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בשיחת וידאו באינטרנט בה היא דחקה באיחוד האירופי להמשיך בביצוע הרפורמות וטענה כי הכלכלה הגרמנית תציג ביצועים טובים רק במידה והכלכלות של שאר היבשת ישתפרו בצורה ניכרת. "בגלל זה האינטרס של גרמניה הוא שהמדינות האחרות ימשיכו בביצוע הרפורמות הדרושות מהן, ושהתקציבים של המדינות יהיו יותר איתנים ולתמרץ את הפעילות של אותן כלכלות", אמרה מרקל במהלך שיחת הוידאו שפורסמה בשבת.

מנגד, נשיא צרפת פרנסואה הולנד סיפק אמירה מעניינת במהלך היום האחרון לביקורו ביפן. נשיא צרפת אמר לנציגים עסקיים מקומיים ש"מה שאתם צריכים להבין פה ביפן הוא שהמשבר הכלכלי באירופה נגמר". הדברים של צרפת קצת תמוהים בהתחשב בעובדה שנתוני האבטלה שפורסמו לאחרונה מצביעים כי מגמת העלייה בשיעור האבטלה באירופה עדיין נמשכת.

המשקיעים התאכזבו מה-BOJ

מגמה מעורבת עם נטייה לירידות נרשמה בבורסות אסיה היום, לאחר שהבנק המרכזי של יפן הודיע כי לא ישנה את מדיניותו. בעקבות ההודעה הין היפני התחזק מול הדולר ומדד הניקיי ננעל בירידות של יותר מ-1%.

המשקיעים באסיה התאכזבו מהבנק המרכזי היפני (BOJ) שקיים היום את ישיבת הריבית והמדיניות המוניטרית. הבנק החליט להותיר את מדיניות רכישת האג"ח על כנה בעקבות נתונים כלכליים המעידים על התאוששות היצוא והכלכלה היפנית. בעקבות ההחלטה, הין היפני המשיך במגמת ההתחזקות מול הדולר ומדד הניקיי ננעל בירידה של כ-1.5%.

מניית סמסונג אלקטרוניקס רשמה ירידה חדה לאחר שכלכלני מורגן סטנלי חתכו את מחיר היעד למניה.