"ממשלת ישראל איבדה לחלוטין השליטה על מחיר הנדל"ן"

ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, בהתייחסות לנתונים שפורסמו היום על ידי משרד הבינוי והשיכון: "מחירי הנדל"ן עולים כמו פורפרה שמסתובבת בלי הפסקה מבלי שמישהו יכול עצור אותה"

"ממשלת ישראל איבדה לחלוטין את השליטה על מחיר הנדל"ן", כך אמר היום ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, בהתייחסות לנתונים שפורסמו היום על ידי משרד הבינוי והשיכון.

"מחירי הנדל"ן עולים כמו פורפרה שמסתובבת בלי הפסקה מבלי שמישהו יכול עצור אותה. הבעיה בפורפרה, כידוע, היא שבסופו של דבר היא נופלת על הארץ ודוממת ואני חושש מאוד שזה מה שעלול לקרות בסופו של דבר לנדל"ן הישראלי", המשיך כהן, ואמר כי "בכדי להציל את שוק הנדל"ן מקריסה מוחלטת, ומכלל סכנה מוחשית למשבר משכנתאות על הממשלה לנקוט בשלושה צעדים מידיים. הראשון הוא לקחת שליטה מידית על מכרזי הקרקע ולדאוג שמחיריהם יהיו נמוכים יותר. הצעד השני הוא הסרה מיידית של כל החסמים והבירוקרטיה המיותרת, לא רק בהצהרות אלא גם בפועל. והצעד השלישי צריך להיות קידום תוכניות פינוי בינוי ענקיות באזור הביקוש. הוזלת מחירי הקרקע והגדלת תכנון ושיווק הקרקע מכ-40 אלף יחידות דיור לשנה כיום לכ-65 אלף בשנה במהלך העשור הקרוב תעצור את השתוללות , תספק מלאי למצב הקיים בשוק, תגדיל את ההיצע ותוריד את מחירי הדיור".

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון התייחס גם הוא לנתונים ואמר כי: "כל עוד לא יטפלו בהיצע העובדים, מצוקת האשראי והגדלת שיווקי הקרקעות, המחירים ימשיכו לעלות. לצערי הרב גם בחוק ההסדרים אנו רואים החלטות שלא מתמרצות בנייה כמו הטלת מסים חדשים והיטלים על הקבלנים. זו לא הדרך לפיתרון מצוקת הדיור והתוצאות מדברות בעד עצמם".

מיקי זיסמן, מנכ"ל חברת קרדן נדל"ן: "הנתונים שפרסם משרד הבינוי והשיכון מתייחסים לרבעון הראשון של 2013. אני צופה שהנתונים ברבעון הבא יהיו חמורים מכך ונראה עליית מחירים נוספת. בחודש האחרון היה גידול חד בכמות העסקאות שנחתמו, וזאת כתוצאה מהפרסום על עליית המע"מ בתחילת יוני. מאז ימי המחאה החברתית בקיץ לפני שנתיים, יזמים, בשל החשש בקושי לשווק דירות חדשות, המעיטו לרכוש קרקעות לבניה והתחלות הבניה ירדו לעומת הביקושים שנותרו ברמתם הקבועה, והתוצאה לכך באה ותבוא לידי ביטוי בטווח זמן הבינוני. בהעדר "גוף- על" או רשות תכנונית ורישויית עליונה בעלת סמכויות שתעסוק במתן פתרונות היקפיים הכוללים חוץ מנושא הדיור והפיתוח הסביבתי גם את נושאי התחבורה, התעסוקה והחינוך המצב ימשך והמחירים ימשיכו לעלות".

ורד צרפתי סמנכ"ל חברת צרפתי שמעון, בתגובה לעליית מחירי הדיור: "עליית המחירים הייתה צפויה כאשר כבר כמה חודשים ברצף אנו רואים ירידה בהתחלות הבניה. בנוסך לכך למרות שב-2012 משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל הגבירו את שיווק הקרקעות לבניה, 15% מהמכרזים שיצאו בוטלו או נכשלו. בשורה התחתונה, מספר יחידות הדיור שהמנהל שיווק היה נמוך מאז 2008. רוב המכרזים שיצאו אינם באזורי הביקוש ולכן אינם יכולים להשפיע על היצע הדירות באזור המרכז. גם במכרזים גדולים שיצאו, כמו במודיעין למשל, השיווק היה לפני עבודות פיתוח והמגרשים יימסרו ליזמים רק בעוד שנתיים. כך, שעל הנייר מציגים שיווקים אך הם לא זמינים לבניה".

לדברי עידן אלקבץ, מנכ"ל משותף בעתיד ניהול משכנתאות: "הסיבה שרוכשי דירות זולות ממונפים יותר היא ברורה. גם המעמדות הנמוכים נזקקים לדיור אבל חסר להם ההון העצמי כדי להשיג אותו. וכך, על אף שהם פורשים אותו על מספר חודשים גבוה יותר, עדיין מדובר על החזר חודשי גבוה מאוד ביחס להכנסה עקב משכורות נמוכות. חשוב להבין שהסיבה לעליית יתרת החוב אינה נעוצה רק בעליית מחירי הדיור המתבטאת בנטילת משכנתאות בסכום גבוה יותר, אלא גם בריבית הנמוכה המעודדת את אפיק ההשקעה בדיור כאטרקטיבי יותר לעומת אפיקים אחרים. זו גם הסיבה שמי שחושש שלא יכול לעמוד בהחזרים החודשיים אם הריבית תשוב למגמת עלייה, כדאי שימחזר את המשכנתא באפיק של ריבית קבועה כיום, כשהיא ברמות שפל, וכך יבטיח את יכולת ההחזר העתידית שלו."

גם מכיוון האופוזיצייה נשמעו היום תגובות על מחירי הדירות המאמירים ונתוני משרד השיכון. ח"כ איציק שמולי (עבודה) אמר היום כי "פעם נוספת אנו רואים פער בין אמירות לבין מעשים. עד כה הממשלה הזאת לא עשתה שום דבר חוץ מהכרזות בכל הנוגע לפתרון בעיית הדיור ולצערי לא נראה שהיא מתכוונת לטפל בעניין הזה באופן רציני. שר האוצר יאיר לפיד הבטיח במערכת הבחירות האחרונה הבטחות מאוד מפורשות למעמד הביניים ולזוגות הצעירים בכל הקשור להורדת מחירי הדיור. בפועל הדבר הראשון שעשה שר האוצר עם כניסתו לתפקיד היה להטיל מס רכישה של 3.5% על הזוגות הצעירים שמשפרים את הדיור, בנוסף שר האוצר החליט גם להקפיא את הבניה של מעונות הסטודנטים ואולי החמור מכל שר האוצר החליט לבטל את הטבה של 60 אלף שקל הניתנת לכל זוג צעיר שעובר לפריפריה. אנחנו רואים את הפער הזה פעם נוספת בין אמירות לבין מעשים וכנראה שגם ב'פוליטיקה החדשה' חלה מהר מאוד, אולי מהר מידי, התיישנות כאשר היא מגיעה לירושלים. עד כה הממשלה הזאת לא עשתה שום דבר חוץ מהכרזות בכל הנוגע לפתרון בעיית הדיור ולצערי לא נראה שהיא מתכוונת לטפל בעניין הזה באופן רציני".