נעילה חיובית בוול סטריט; בלקברי טיפסה 3.8%, מזור 7.2%

הדריכות בשווקים מתגברת לקראת מסיבת העיתונאים שיקיים מחר יו"ר הפדרל ריזרב ■ ב"פיינשל טיימס" מעריכים שברננקי ינקוב במועד סיום תוכנית התמריצים ■ אובמה רומז שהגיעה העת שברננקי יעזוב

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ג') בעליות שערים, ברקע לדריכות שיא בשוק לקראת תוצאות דיוני הריבית שנפתחו היום ויסתיימו מחר. לפי הערכות, ברננקי יכריז מחר על מועד תחילת צמצום תוכנית רכישת האג"ח. בתוך כך נשיא ארצות הברית ברק אובמה רמז היום כי הגיע הזמן שברננקי יסיים את תפקידו. בזירת המאקרו המקומית התפרסם היום מדד המחירים לצרכן ונתוני התחלות הבניה.

הנושא המרכזי בשבוע הקרוב הינו מסיבת העיתונאים של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי מחר בערב, לאחר הודעת הריבית. המשקיעים מצפים שברננקי ירמוז על עתידה של תוכנית התמריצים במסגרתה הוא קונה אג"ח בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש. ההערכות מדברות כי הפדרל ריזרב יהיה הבנק המרכזי הראשון בעולם שיתחיל בתהליך הידוק המדיניות המוניטארית שלו.

"זה כאילו השווקים לועסים טבק ומנסים לקנות קצת זמן", אומר ג'ון מנלי, אסטרטג מניות בוולס פארגו. "כמובן שה'פד' יאט את קצב רכישות האג"ח, משום שאם הוא לא יאט רק אלוהים יעזור לנו. עם זאת, מנלי סבור כי ה'פד' ימשוך את הזמן ולא יודיע על האטת הרכישות מוקדם מדי. "הם יעשו זאת רק כאשר הם ירגישו כי זה בטוח מספיק", להערכתו.

על פי ההערכות, הפחתה בהיקף רכישות האג"ח מצד הפד תהיה הסימן הראשון לכך לקראת העלאה אפשרית של הריבית בסוף שנת 2014 או בתחילת 2015. בעיתון ה"פייננשל טיימס" פרסמו אתמול כי ברננקי יכריז מחר באופן מפורש על מועד תחילת הצמצום בתוכנית התמריצים.

בתוך כך נשיא ארה"ב ברק אובמה סיפק הלילה רמז עבה במיוחד באשר להמשך דרכו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי. אובמה רמז בראיון שברננקי לא ימשיך בתפקידו לאחר תום כהונתו בינואר. בראיון ל-PBS השווה אובמה בין ברננקי לראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר, שהסכים להישאר בתפקידו שנתיים יותר מהמתוכנן ואמור לפרוש בחודשים הקרובים. "ובכן, אני חושב שבן ברננקי עשה עבודה מדהימה. הוא דומה קצת לרוברט מולר... שנשאר בתפקידו יותר מכפי שהיה רוצה או יותר מכפי שהיה צריך", אמר אובמה.

יחד עם הודעת הריבית מחר צפוי הפדרל ריזרב לפרסם את תחזיות הצמיחה המעודכנות שלו לכלכלת ארצות הברית לשנים 2013 - 2015. התחזית האחרונה שסיפק הפד בנושא הייתה בחודש מארס השנה, במסגרתה הוא חוזה צמיחה של 2.6% בתמ"ג של ארצות הברית בשנת 2013 וצמיחה של 3.2% בשנת 2014. הפד סיפק באותה תקופה תחזית גם לגבי שיעור האבטלה, כששיעור האבטלה בארצות הברית יעמוד בסוף שנת 2013 על 7.6% ואילו בשנת 2014 השיעור ירד ל-6.9%.

"גל הירידות האחרון נגרם בעיקר על רקע החששות ההולכים וגוברים של המשקיעים לגבי סיום תכנית התמריצים האמריקאית על ידי הבנק הפדראלי בארה"ב. יחד עם זאת, ה’פד’ מודע להשפעה השלילית שתהיה לפעולה שכזו על השווקים הפיננסיים ולכן עשוי שלא לקצץ בהיקף רכישות האג"ח העצמיות, מה שכמובן אמור לתמוך בהמשך מגמת העליות בשווקים, בכל הנוגע לטווח הבינוני עד ארוך", אומר רואי קוזין, האנליסט הראשי של בית ההשקעות Utrade.

בזירת המאקרו האמריקאית התפרסם היום מדד המחירים לצרכן של חודש מאי, כמו גם נתוני התחלות הבניה ומתן אישורים לבנייה לחודש מאי. מדד המחירים לצרכן של חודש מאי רשם עלייה של 0.1% וזאת לאחר ירידה של 0.4% בחודש אפריל, כשהצפי של האנליסטים היה לעלייה של 0.2%.

באותה שעה התפרסם גם נתון התחלות הבנייה לחודש מאי. הנתון הצביע על 914 אלף התחלות בנייה, כשהצפי עמד על 950 אלף התחלות בנייה של בתים חדשים, וזאת לעומת 853 אלף בחודש אפריל. גם נתון אישורי הבנייה של חודש מאי רשם עלייה פחות מהצפי ועמד על 974 אלף אישורים לעומת צפי ל-983 אלף אישורי בנייה, כשבחודש אפריל הוענקו 1.017 מיליון אישורים.

מניות במוקד

חברת פייסבוק ריכזה עניין, לאחר שאתמול שלחה הזמנה לעיתונאים לאירוע לחשיפת "מוצר חדש". על פי ההערכות מדובר על פיצ'ר חדש באפליקציית אינסטגרם, שנמצאת בבעלות פייסבוק, לצילום והעלאת קבצי וידאו באמצעות האפליקצייה.

מלאנוקס ה פתיעה היום בהודעה על מינויו של יו"ר חדש. מדובר בארווין פדרמן, אחד מחברי דירקטוריון החברה שמלווה אותה מהקמתה, ומשקיע הון סיכון ותיק בקרן USVP.

חברת סרגון נטוורקס הישראלית הודיעה היום כי קיבלה הזמנות המשך מחברת ביליין טג'יקיסטן. הפתרונות האלחוטיים של סרגון יסייעו בשדרוג התשתית הקיימת של ביליין בטג'יקיסטן, כמו גם שדרוג רשתות התקשורת בין טג'יקיסטן למדינות השכנות.

יצרנית המטוסים בואינג הודיעה כי השיקה גירסה חדשה ומוצחת יותר לדגם הדרימליינר, ה-787-10, והודיעה כי קיבלה הזמנות של 102 מטוסים מ-5 לקוחות גדולים, ביניהם גם חברת יונייטד איירליינס.