ברננקי ריסק את אירופה: המדדים צנחו בשיעור של עד 3.6%

ה'פד' רמז אתמול בהודעת הריבית כי יפסיק את רכישות האג"ח מוקדם מהצפי ■ ירידות חדות נרשמו גם בבורסות אסיה - גם בעקבות נתון מאקרו שלילי

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בירידות חדות, בהתאם לסנטימנט השלילי בוול סטריט ובבורסות אסיה. ה"גפרור" שהצית את גל הירידות היה יו"ר ה'פד' בן ברננקי שפיזר את הערפל והצהיר כי יתכן שה'פד' יאט את קצב רכישות האג"ח עוד לפני תום השנה.

מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה-Stoxx Europe 600 רושם ירידות של כ-1.7%, הירידה החדה ביותר השבוע. מדד הדאקס הגרמני נופל ביותר מ-2% וירידות חדות נרשמות גם באג"ח הממשלתיות של ארה"ב, גרמניה ואיטליה, במקביל לעלייה בתשואות. הדולר מתחזק ואילו הזהב נופל בכ-6% מערכו.

"רמות התמיכה הגבוהות שסיפקו הבנקים המרכזיים לנכסים המסוכנים עומדים להסתיים בקרוב", אומר דניס חוזה, אסטרטג מניות בברקליס. "צוות הכלכלנים שלנו צופה כעת כי ה'פד' יתחיל להאט את קצב רכישות האג"ח בספטמבר 2013. אנו ממליצים לנקוט במשנה זהירות בטווח הקרוב".

אז מה גרם לגל הירידות? הייתה זו מסיבת העיתונאים שערך יו"ר ה'פד' בן ברננקי, שאמר כי הבנק יחל ככל הנראה לצמצם את רכישות האג"ח עוד השנה, כאשר שיעור האבטלה יתקרב ל-7%, ויסיים אותן לחלוטין כבר ב-2014.

בהודעת הריבית שיצאה אתמול נמסר כי הסיכונים לכלכלה ולשוק העבודה בארה"ב קטנו מאז הסתיו האחרון, וכי ה'פד' צופה שהצמיחה תתגבר ב-2014, לאחר ההאטה ב-2013, כאשר הצפי הוא ששיעור האבטלה יקטן ל-6.5% עוד ב-2014. בעבר צפה ה'פד' כי שיעור האבטלה ירד לרמה הזו רק ב-2015. עוד נמסר כי הבנק ישמור את שיעורי הריבית נמוכים כל עוד שיעור האבטלה נמצא מעל הרף הזה, של 6.5%. עוד נמסרה תחזית צמיחה של 3% ב-2014 ו-2015. בתוך כך, ההאטה באינפלציה השנה צפויה להיות זמנית בלבד. 14 מחברי ה'פד' צופים העלאת שיעורי ריבית ב-2015.

במרכז ההודעה - ה'פד' ימשיך עם תוכנית רכישות האג"ח שלו, במסגרתה מוזרמים לכלכלה 85 מיליארד דולר מדי חודש, מה ש"מתדלק" את העליות בשווקים כבר תקופה ארוכה.

מסכים אדומים באסיה

ירידות חדות נרשמו היום (ה') בבורסות אסיה, לאחר סגירה שלילית בוול סטריט אמש ועל רקע פרסום נתון מאקרו חלש בסין. גם במסחר בחוזים על מדדי ניו-יורק נרשמות ירידות של כ-0.5% בין השאר לאחר הצהרתו של בן ברננקי אמש על המדיניות המוניטארית.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בירידות שערים, לאחר פרסום הודעת הריבית של ה'פד', ועל רקע מסיבת העיתונאים שקיים יו"ר ה'פד', בן ברננקי, בה פיזר את הערפל לגבי עתיד תוכנית הרכישות של הבנק.

במאקרו, היום פורסם כי מדד מנהלי הרכש של HSBC לסין רשם ירידה ל-48.3 נק' ביוני לעומת צפי כלכלנים לרמה של 49.1 נק' ולעומת 49.2 נק' במאי. במאי נרשמה לראשונה מאז חודש אוקטובר ירידה מתחת לרמת 50 הנקודות המצביעה על התכווצות.

"השווקים מגלמים המשך רכישות על ידי הפדרל ריזרב בקצב הנוכחי עד לסוף השנה ואם יש רמזים שזה לא יקרה, אז כמובן שיהיה תיקון והתאמה של הציפיות", אומרת לבלומברג קיית' פור, אסטרטגית ב-AMP Capital. "אבל בסופו של דבר צריך לזכור שזה טוב למניות מכיוון שהפסקת הרכישות מאותתת על שיפור בכלכלה וזה טוב לרווחים".