השווקים באירופה לא התאוששו מדברי ברננקי וננעלו בירידות

השווקים באירופה מנסים להתאושש מדבריו של יו"ר הפד ביום רביעי על כוונת הבנק המרכזי האמריקאי להפחית את תוכנית הרכישות במהלך השנה הנוכחית ולהפסיק אותה ב-2014

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בירידות שערים לאחר יום תנודתי, לאחר הירידות החדות שנרשמו אמש במהלך המסחר בוול סטריט ובאירופה על רקע דבריו של יו"ר ה'פד' ברננקי באשר לסיום צפוי של תוכנית ההקלה הכמותית.

כאמור, אתמול ננעלו השווקים בירידות שערים שלא נראו כמותן השנה. המדדים צללו עד 2.5%, הזהב צנח מעל 6%, ומדד הפחד זינק כ-27%, לראשונה מעל 20% השנה. בבורסות אירופה צנחו אמש המדדים במעל 3%.

רן שחר, מנהל השקעות ראשי של אלפא פלטינום ניהול השקעות, אומר כי "אנו רואים עלייה משמעותית במפלס הפחד בשווקים הגלובליים שנסק אתמול בארה"ב ב-27 אחוזים, כל זאת בצל חשש המשקיעים מצמצום הזרמת הכסף לשווקים העומד כיום על 85 מיליארד דולר לחודש. נתון מדד מנהלי הרכש בסין שירד ל-48.3 מגדיל את החששות של המשקיעים בדבר התאוששות הכלכלה העולמית. המלצתנו היא להגדיל חשיפה במניות מוטות דיבידנד וסקטור התרופות שירדו בצורה משמעותית ביומיים האחרונים ובמקביל להקטין חשיפה לסקטור הנדל"ן שיפגע עקב עלית הריבית לטווח ארוך".

האם יוון חוזרת לכותרות? קרן המטבע הבינלאומית מאיימת להשעות את הסיוע הכספי ליוון בסוף יוני, אלא אם מנהיגי גוש האירו ימצאו דרך לסגור פער של 3-4 מיליארד אירו בתוכנית החילוץ של המדינה. כך על פי דיווח של ה"פייננשל טיימס". הפער נובע מכך שהבנקים המרכזיים של מדינות גוש האירו מסרבות לגלגל הלאה אג"ח יווניות. על פי הדיווח, בכירים בקרן מדגישים שהאשמה אינה נופלת על יוון, אולם ייתכן שבשל סוגיה זו שרי האוצר של גוש האירו יאלצו לדון במקורות חלופיים למימון התוכנית, כולל אפשרות לתוכנית חילוץ חדשה שתושק עד סוף השנה.

הניקיי סיים בעליה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים, כשרק מדד הניקיי סיים בעלייה של כ-1.6%.

עיקר הדאגה בשוק היא מצמצום של רכישות האג"ח החודשיות שעורך הפדרל ריזרב בארה"ב, אשר עיקרן הזרמת 85 מיליארד דולר מדי חודש לכלכלה. יו"ר ה'פד', בן ברננקי, התבטא שלשום בנוגע לעניין, ואמר כי ברגע ששיעור האבטלה יתקרב לרמת ה-7% (7.6% כיום), יצומצמו הרכישות, וברגע ששיעור האבטלה יגיע ליעד שנקבע, 6.5%, תופסק התוכנית לחלוטין. ההערכה היא כי הדבר יקרה בתחילת שנת 2014.

בדבריו אמר ברננקי כי הכלכלה האמריקנית מראה סימני התאוששות, ולכן יש מקום לסיים את התוכנית. יעד האינפלציה, 2%, צפוי להיות בהישג יד שוב בקרוב, כך לפי דבריו. עוד אמר כי שיעורי הריבית לא יעלו באופן אוטומטי עם סיום תוכנית הרכישות. אך זה, כאמור, לא מרגיע את המשקיעים, אשר שולחים את המדדים בעולם לירידות זה היום השלישי ברציפות.

גם הנתונים שפורסמו אתמול בסין מוסיפים לסנטימנט השלילי. מדד מנהלי הרכש של HSBC לסין רשם ירידה ל-48.3 נק' ביוני לעומת צפי כלכלנים לרמה של 49.1 נק' ולעומת 49.2 נק' במאי. במאי נרשמה לראשונה מאז חודש אוקטובר ירידה מתחת לרמת 50 הנקודות המצביעה על התכווצות.

[לבורסות בעולם]