מנסים להתאושש: המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת

בורסות אירופה ננעלו היום בירידות שערים, לאחר יומיים של "מרחץ דמים" בשווקים ■ אנליסט: "באופן כללי המניות עדיין זולות יחסית בהשוואה לאג"ח ממשלתיות, כך שהמשקיעים יהיו בציד מציאות" ■ לא התפרסמו נתוני מאקרו

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') במגמה מעורבת במסחר תנודתי במיוחד וזאת בהמשך לנעילה השלילית בבורסות אירופה בזמן ששוקי העולם ניסו להתאושש מהמכה שהנחית עליהם יו"ר ה'פד' ברננקי ביום רביעי, כשדבריו לגבי סיום אפשרי של ההקלה הכמותית שלחו את המדדים בעולם לירידות חדות. בסיכום שבועי נרשמה ירידה במדדים, כשמדד הנאסד"ק יורד ב-1.9% וה-S&P 500 רושם ירידה של 2.1%.

כאמור, אתמול ננעלו השווקים בירידות שערים שלא נראו כמותן השנה. המדדים צללו עד 2.5%, הזהב צנח מעל 6%, ומדד הפחד זינק כ-27%, לראשונה מעל 20% השנה. בבורסות אירופה צנחו אמש המדדים במעל 3%.

עיקר הדאגה בשוק היא מצמצום של רכישות האג"ח החודשיות שעורך הפדרל ריזרב בארה"ב, אשר עיקרן הזרמת 85 מיליארד דולר מדי חודש לכלכלה. יו"ר ה'פד', בן ברננקי, התבטא שלשום בנוגע לעניין, ואמר כי ברגע ששיעור האבטלה יתקרב לרמת ה-7% (7.6% כיום), יצומצמו הרכישות, וברגע ששיעור האבטלה יגיע ליעד שנקבע, 6.5%, תופסק התוכנית לחלוטין. ההערכה היא כי הדבר יקרה בתחילת שנת 2014.

בדבריו אמר ברננקי כי הכלכלה האמריקנית מראה סימני התאוששות, ולכן יש מקום לסיים את התוכנית. יעד האינפלציה, 2%, צפוי להיות בהישג יד שוב בקרוב, כך לפי דבריו. עוד אמר כי שיעורי הריבית לא יעלו באופן אוטומטי עם סיום תוכנית הרכישות. אך זה, כאמור, לא מרגיע את המשקיעים, אשר שולחים את המדדים בעולם לירידות זה היום השלישי ברציפות.

בסקר שערכה סוכנות "בלומברג" בקרב אנליסטים עולה כי האנליסטים צופים שהפד יחל בהפחתת היקף הרכישות כבר בחודש ספטמבר. הסקר של "בלומברג" בוצע בימים רביעי וחמישי, לאחר מסיבת העיתונאים של ברננקי, וכלל 54 אנליסטים. מהסקר עולה כי 44% מהנשאלים ענו כי ברננקי יתחיל בהפחתת היקף הרכישות כבר החל מחודש ספטמבר הקרוב, כשרובם מעריך כי היקף הרכישות ירד מ-85 מיליארד דולר בחודש לכ-65 מיליארד דולר. בסקר דומה שנערך בתחילת החודש, רק 27% מהנשאלים העריכו כי הפד יתחיל בהפחתה כבר בספטמבר.

יו"ר הפדרל ריזרב של סנט לואיס ג'יימס בולארד ביקר היום בחריפות את תזמון ההודעה של הבוס שלו, יו"ר הבנק המרכזי של ארצות הברית בן ברננקי, מיום רביעי על הפחתה אפשרית בהיקף הרכישות האג"ח החודשיות של הפד, וזאת לאור העובדה שבאותה מסיבת עיתונאים, הודיע ברננקי על הפחתת תחזית הצמיחה עבור הכלכלה האמריקאית.

בהודעה מנומקת בכתב שפרסם היום הבנק המרכזי של סנט לואיס נכתב כי "הנשיא בולארד... מרגיש כי החלטת הוועדה (ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב) לאפשר ליו"ר הפד להציג תוכנית מפורטת יותר להפחתת קצב רכישות האג"ח החודשיות הגיעה בזמן לא טוב".

"נראה שיש רגיעה יחסית בשווקים, לאחר יומיים הרסניים בשל האיום של ה'פד' לקחת את הסטרואידים", אומר מייק מקאדן מ-Interactive Investor. "באופן כללי, נראה שהמניות עדיין זולות יחסית בהשוואה למזומן ואג"ח ממשלתיות, כך שהמשקיעים יהיו בציד מציאות אחרי הניגוח של אתמול".

מניות במוקד

פייסבוק ריכזה עניין לאחר שירדה אמש במהלך המסחר לאחר שהשיקה שירות וידאו חדש באינסטגרם.

חברת אורקל ריכזה עניין על רקע פרסום תחזית הכנסות שאכזבה את המשקיעים.

חברת טבע הודיעה כי תחשוף את שכר בכיריה החל מהדוחות הכספיים השנתיים לשנת 2013. זאת, בהמשך לחשיפת "גלובס" מינואר האחרון. טבע הסכימה לחשוף את נתוני השכר כדי ליישב את הבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה בישראל לפני מספר חודשים בנוגע לאופן דיווח תגמול הבכירים של החברה בדוחותיה השנתיים.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]