השבוע בוול סטריט; "המפץ הגדול" של ה'פד' יוביל לגל ירידות?

מדד ה-S&P איבד בשבוע החולף 2.1% בעוד מדד הפחד זינק 10.2% ל-19 נקודות ■ זירת המאקרו: מדד קייס שילר, נתוני ההכנסות וההוצאות של משקי הבית, אומדן הצמיחה ועוד ■ הזהב יתאושש מירידה של כ-6%?

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח מחר (ב') ברקע לפחד שחדר לשווקים לאחר שיו"ר ה'פד' בן ברננקי הצהיר ביום רביעי כי הבנק המרכזי עשוי להאט את קצב רכישות האג"ח כבר בחודשים הקרובים. כעת, המשקיעים תוהים האם השווקים יעכלו את הפסקת תוכניות ההקלה הכמותית או שמא ברננקי "העיר את הדובים" וגל ירידות נמצא בפתח. כיוון המסחר השבוע עשוי להיות מושפע משלל נתונים כגון נתוני הצריכה הפרטית, אומדן הצמיחה, מכירות הבתים ועוד.

המסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי במגמה מעורבת, לאחר יומיים של "מרחץ דמים" בשווקים. דבריו של ברננקי גררו ירידות חדות בבורסות אירופה ואסיה, הזהב השיל מערכו בסוף השבוע כ-6%, הנפט צנח בכ-3.5% והדולר התחזק מול המטבעות המרכזיים. בסיכום שבועי מדד ה-S&P 500 השיל מערכו כ-2%, מדד הנאסד"ק ירד ב-1.9%. "מדד הפחד", (ה-VIX) זינק בסוף השבוע ביותר מ-25% ובסיכום שבועי עלה ב-10.2% לרמה של 19 נקודות.

אז מה הצית את הפחד בשווקים? היה זה כאמור נאומו של ברננקי לאחר הצהרת הריבית והתחזיות הכלכליות ביום רביעי. יו"ר ה'פד' טען כי אם שיעור האבטלה יירד לרמה של כ-7% אז ה'פד' יאט את רכישות האג"ח ואם שיעור האבטלה יירד ל-6.5% אז רכישות האג"ח ייפסקו לחלוטין, לפי ההערכה בתחילת 2014.

"ה'פד' הראה כי הוא חטף את קערת הפונץ' עוד לפני שהמסיבה התחילה", אמר זוכה פרס הנובל פרופ' פול קרוגמן, שטען במאמר דעה שפרסם בסוף השבוע כי "ההחלטה של ה'פד' עשויה להתברר כמשגה היסטורי", משום שאם הכלכלה לא תבריא בקצב החזוי אז ה'פד' לא יוכל לעשות סיבוב פרסה ולחזור למדיניות ההקלה הכמותית.

נומורה: משהו גדול קרה השבוע; "המפץ הגדול" בשווקים החל

בזירת המאקרו: מדד קייס שילר, אומדן הצמיחה ונתוני הצריכה

מעבר להצהרה של ה'פד', המשקיעים ישאו עיניהם לעבר שלל נתוני מאקרו מהותיים שיפורסמו השבוע.

ביום שלישי יתפרסם מדד S&P/קייס שילר, הבוחן את השינוי במחירי הבתים ב-20 ערים מובילות בארה"ב. לפי התחזיות בשוק המדד טיפס ב-10.6% בחודש אפריל, לאחר עלייה של 10.9% במארס. באותו היום יתפרסם מדד אמון הצרכנים לחודש יוני. לפי התחזיות המדד צפוי לרדת לרמה של 75.6 נקודות, לעומת 76.2 נקודות. במקביל, יתפרסמו נתוני מכירות הבתים החדשים שצפויים לעלות ל-462 אלף (שנתי).

ביום רביעי יתפרסם אומדן הצמיחה (תמ"ג) האחרון לרבעון הראשון. התחזיות בשוק עומדות על צמיחה של 2.4% (שנתי) בהתאם לאומדן הקודם.

ביום חמישי יתפרסמו כמדי שבוע תביעות האבטלה לשבוע שהסתיים ב-22 ליוני. לפי הצפי בשוק תביעות האבטלה הראשוניות ירדו לרמה של 351 אלף, לעומת 354 אלף בשבוע הקודם. באותו היום יתפרסמו נתוני ההוצאה וההכנסה של משקי הבית בארה"ב. צפי האנליסטים בשוק עומד על עלייה של 0.4% ו-0.2% בהתאמה, בחודש מאי. בנוסף, יתפרסמו גם מכירות הבתים בהמתנה לחודש מאי שצפויות לעלות ב-1.1%.

הרשת החברתית פייסבוק הודיעה בסוף השבוע כי פרטיהם של 6 מיליון משתמשים נחשפו בטעות לגורמים לא מורשים בשנה שעברה. על-פי ההודעה, בין הפרטים שנחשפו היו מספרי טלפון של משתמשים וכתובות הדואר האלקטרוני שלהם.

חברת אורקל תמשיך לרכז עניין על רקע פרסום תחזית הכנסות שאכזבה את המשקיעים. מניית החברה צללה ביותר מ-9% ביום שישי.