אירופה ננעלה בירידות; הבורסה בשנגחאי ירדה בכ-5%

בורסת שנחאי צונחת בכ-5% על רקע חששות מהאטה בקצב הצמיחה בסין ומחסור בנזילות ■ הבורסות באירופה מנסות - ללא הצלחה - להתאושש מדברי יו"ר הפד בן ברננקי

המסחר בבורסות באירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים, וזאת בזמן שהשווקים בעולם מנסים עדיין להתאושש מהדברים שאמר ברננקי במהלך השבוע החולף בנוגע לעתידה ששל תוכנית התמריצים של הפד - ללא הצלחה. גל הירידות בשבועות האחרונים בבורסות אירופה, גרם לכך שהעליות שנרשמו במדדים מאז תחילת השנה נמחקו. בזירת המאקרו האירופית התפרסם היום סקר האקלים העסקי בגרמניה לחודש יוני.

כאמור המסחר באירופה עדיין מושפע מהדברים שאמר יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי בשבוע שעבר בנוגע לתוכנית התמריצים ה-QE3 לפיהם הוא צפוי להתחיל להפחית את היקף רכישות האג"ח החודשיות בחודשים הקרובים והתוכנית עצמה תסתיים באמצע 2014.

סקר שערכה סוכנות "בלומברג" מיד לאחר הנאום של ברננקי מעלה כי רוב האנליסטים מעריכים כי הפד יתחיל בהפחתה כבר בחודש ספטמבר, כש-44% מתוך ה-54 אנליסטים שהשתתפו בסקר העריכו כי הפד יפחית את היקף הרכישות ב-20 מיליארד דולר לכ-65 מיליארד דולר בחודש. בנוסף על כך, רוב המשתתפים בסקר מעריכים כי התוכנית תסתיים לחלוטין ביוני 2014.

הבנק לגישור בינלאומי פרסם אתמול את הדוח השנתי שלו ובו הוא קרא לבנקים המרכזיים ברחבי העולם להפסיק את תוכניות רכישות האג"ח שלהם כדרך לעידוד הצמיחה בכלכלות. בדוח שלו כתב הבנק כי התוכנית הזאת מרוויחות זמן בלבד ולא עוזרות למאמצי הצמיחה.

בזירה האירופאית צפוי היום יום רגוע יחסית מבחינת אירועים ונתוני מאקרו. הנתון המרכזי שפורסם היום הינו מדד האקלים העסקי בגרמניה לחודש יוני שרשם עלייה קלה לרמה של 105.9 נקודות, בהתאם לתחזיות, לעומת נתון של 105.7 נקודות שנרשמו בחודש מאי.

חברת Vodafone הודיעה היום כי היא רוכשת את חברת הכבלים הגדולה ביותר בגרמניה Kabel Deutschland תמורת 7.7 מיליארד אירו (כ-10.1 מיליארד דולר).

ירידות שערים באסיה

ירידות שערים נרשמו בבורסות אסיה היום בפתיחת שבוע המסחר במזרח הרחוק. בורסת שנחאי מובילה וצונחת בכ-5% על רקע חששות מהאטה בקצב הצמיחה בסין וחששות ממחסור בנזילות. ירידות של כ-0.4% נרשמות במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

הירידה בבורסות אסיה, ובשנגחאי בפרט, נובעות מהודעת הבנק המרכזי שטען כי מצב הנזילות שלו "סביר", ובכך הגביר את החששות בקרב המשקיעים כי הוא לא מתכוון להכריז על תוכנית תמריצים נוספת.

"התנודתיות הגבוהה בשווקים צפויה להימשך גם בשבוע הקרוב", אמר לבלומברג Vasu Menon, מנהל מחקר בסינגפור. "בסין מנסה הממשלה לצמצם את המימדים של 'בנקאות הצללים' וזה אומר שתנאי האשראי הקשוחים יחסית יימשכו".

ג'ורג' גונקלבס, אנליסט בבנק היפני נומורה, פרסם בסוף השבוע סקירה ללקוחות תחת הכותרת "האם המפץ הגדול של הפד הפיך?", בה התייחס לחששות הגוברים בשווקים לפיהם הפד יחל לסגת מתוכנית רכישות האג"ח בחודשים הקרובים, מה שעלול לפגוע בצמיחה הכלכלית ובראלי בשוקי המניות. "זה היה שבוע אפי, בלשון המעטה, בעוד השווקים החלו לתמחר את השינוי בעמדת הפד", כתב גונקלבס בסקירה.

בהמשך הוסיף גונקלבס: "אי-אפשר לשנות את המפץ הגדול של הפד אלא אם אתם מאמינים במסע בזמן. החוקים השתנו, עלינו לכבד את השינוי, לקחת צעד אחורה ולשקול מחדש את הערכותינו". גונקלבס מתכוון בעיקר לזינוק החד בתשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב, שם בא לידי ביטוי השינוי בעמדת בפד באופן הברור ביותר. תשואת האג"ח ל-10 שנים, למשל, עלתה מתחילת חודש מאי מרמה של כ-1.7% ל-2.53% ביום ו'.

מניות הכרייה והמחצבים רושמות ירידות חדות על רקע החולשה במחירי הסחורות והמתכות. נציין את ריו-טינטו ו-BHP.