הפועלים: "מתקשים לראות מה יחלץ את טבע מהבוץ"

בנק הפועלים הוריד את ההמלצה למניית טבע מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק" ואת מחיר היעד מ-53 דולר ל-45 דולר ■ איך מסבירים את זה בבנק?

"בשבועות האחרונים חלה עלייה משמעותית באי הוודאות סביב טבע , כשהמניה מדשדשת תקופה ארוכה בין 38-40 דולר. לפי שעה אנו מתקשים לראות קטליזטורים שיחלצו את העגלה מהבוץ". במילים אלה מסבירים בבנק הפועלים את החלטתם להוריד את ההמלצה למניית טבע מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק". במקביל, מחיר היעד מופחת מ-53 דולר ל-45 דולר - פרמיה של 16% על מחיר השוק.

האנליסט ירון פרידמן מזכיר "שרשרת של כותרות שליליות" סביב טבע, ובהן הפשרה המשפטית מול פייזר, איום הגדלת נטל המס (שאותו הוא מגדיר כסיכון בינוני, בשל הקושי של המדינה לבטל הטבות) ופרשת החלפת התרופות בצרפת (עליה הוא כותב שהאירוע מסתמן כנקודתי).

"במקביל, גם בעסקים השוטפים הסיכון של החברה מתחדד, בעיקר נוכח התגברות התחרות האוראלית בתחום הטרשת הנפוצה, החולשה הגנרית ואיום תום הגנות הפטנט על מוצרי החברה, ומנגד - החולשה בתעשייה הגנרית בשל 'מצוק הפטנטים' הצפוי בשנים הקרובות", כותב פרידמן.

"תלות גבוהה בקופקסון"

לדבריו, דוחות הרבעון הראשון המחישו את התלות הגבוהה של טבע במוצר הדגל שלה, הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה. "התרופה תרמה לטבע כ-22% מהכנסותיה ברבעון וכ-65% מהרווח התפעולי", כותב פרידמן. לדבריו, הדבר מחדד את הסיכון לביצועים התפעוליים של החברה במקרה של הרעה בתוצאות הקופקסון - הרעה שהוא מזהה כבר עכשיו.

לדבריו, כוחם של המוצרים האוראליים בשוק גובר על חשבון התרופות שניתנות בהזרקה, ובהן הקופקסון. נתח השוק של הקופקסון בארה"ב עומד על 36.1%, לעומת 39% בסוף מארס (לפני השקת התרופה האוראלית Tecfidera של ביוג'ן). בקרב המרשמים החדשים, נתח השוק של הקופקסון ירד מ-38.2% בסוף מארס ל-30.3%, בעוד שהתרופות האוראליות הגיעו לנתח של 29.9%. לדברי פרידמן, הדבר מחדד את החשש מפני פגיעה משמעותית בקופקסון עוד בטרם תחילת התחרות הגנרית. "ההגמוניה של הקופקסון הולכת ונשחקת, ומדגישה את הצורך במציאת מנועים חדשים לחברה", סבור פרידמן. איום נוסף מגיע מהגנריקה, שם היקף הפטנטים של תרופות מקוריות שיפקע בשנים הקרובות ירד משמעותית.

בצד החיובי מציין פרידמן את התמחור הזול של המניה, ואת העובדה שטבע נמצאת בעיצומו של שינוי אסטרטגי מקיף.

טבע נסחרת בשווי 33 מיליארד דולר. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" בשבוע שעבר, החברה דיווחה היום שהשיקה גרסה גנרית לתרופה לאין-אונות ויאגרה בכמה מדינות באירופה, ובהן בריטניה, גרמניה ואיטליה, וזאת לאחר שפקע הפטנט של פייזר.