ת"א סגרה במגמה מעורבת; סלקום וגזית גלוב עלו בחדות

עליות באירופה ובוול סטריט על רקע נתוני מאקרו טובים ■ בנק ישראל הותיר הריבית ללא שינוי, והוריד את תחזית הצמיחה ל-2014 ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.17 מיליארד שקל

הבורסה בת"א נסגרה היום (ג') במגמה מעורבת, על רקע העליות באירופה ומסחר חיובי גם במדדי המניות בוול סטריט. ברקע עומדת גם החלטת הריבית האחרונה של נגיד בנק ישראל היוצא סטנלי פישר והורדת תחזית הצמיחה של מחלקת המחקר בבנק (על כך בהמשך). בסיום יום המסחר רשם מדד המעו"ף ירידה של 0.26% לאחר שבמשך כל היום נסחר בעלייה קלה ונסגר ברמה של 1,195 נקודות. מדד ת"א 100 ירד ב-0.2% לרמה של 1,069 נקודות ואילו מדד ת"א 75 רשם עלייה קלה. מחזור המסחר היה גבוה מהממוצע והסתכם בכ-1.17 מיליארד שקל. את המגמה במעו"ף הובילו מניות סלקום וגזית גלוב שעלו ב-3% ו-2.1% בהתאמה.

בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית הבסיסית במשק לחודש יוני ברמה של 1.25% ואף הוריד את תחזית הצמיחה במשק לשנה הבאה. התחזית לשנה הנוכחית נשארה בעינה - צמיחה של 3.8% ו-2.8% בנטרול השפעת הגז מ"תמר". ל-2014 התחזית ירדה ל-3.2% לעומת תחזית מוקדמת לצמיחה של 4%, וזאת, על רקע האטה בקצב הצמיחה של היצוא, ההשקעה בנכסים קבועים, והצריכה הפרטית, כמו גם בשל תרומה קטנה יותר של פעילות הגז.

בנוסף, במחלקת המחקר של הבנק סבורים כי הריבית בשנה הקרובה צריכה להישאר ללא שינוי ברמתה הנוכחית. פישר בחר בחודשים האחרונים לנקוט בהורדות ריבית כדי לתמוך בשער הדולר ולעודד את הצמיחה, על-חשבון העלאת ריבית שתמתן את מחירי הדיור. בחודשים הבאים נראה אם הנגיד הבא יעקב פרנקל מסכים עם המדיניות הזו, או שבאמתחתו צעדים אחרים.

באירופה נרשמות היום עליות שערים, כמו גם בוול סטריט. באסיה נרשמו הבוקר ירידות שערים חדות, כשבורסת שנגחאי צנחה בעוד 5.3% במסחר והתחפרה לתוך השוק הדובי, על רקע החששות מבעיות נזילות של הבנק המרכזי. לקראת סיום המסחר עלו דיווחים כי הבנק המרכזי הסיני מכנס מסיבת עיתונאים כדי להסביר את כוונותיו, וזה הביא למחיקת הירידה החדה והבורסה ירדה בסיום רק ב-0.2%. במסיבת העיתונאים הבנק הסיני ניסה להרגיע את השווקים ואמר כי גורמים עונתיים הם אלה שגורמים למצוקה בנזילות, אך הגורמים האלה ייעלמו בהדרגה.

דנקנר יקבל דחייה בחובות

הבנקים יציעו לנוחי דנקנר, בעל השליטה באידיבי אחזקות , דחייה של שנה וחצי בתשלומי החובות של חברת אי.די.בי פתוח שבשליטתו. זאת, בתמורה לתוספת של 2% בריבית על החוב לתקופה ואופציות פאנטום על 20% ממניות החברה לנושים. אי.די.בי פתוח חייבת כ-4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, וכ-2 מיליארד שקל לבנקים ישראלים וזרים.

בנק ההשקעות האמריקאי ג'פריס החל לסקר את מניית קמהדע , שהשלימה לאחרונה גיוס בוול סטריט, ב"קנייה" במחיר יעד של 15 דולר למניה (ADR), פרמיה של עשרות אחוזים על מחיר הנעילה אמש בוול סטריט.

חברת פרטנר , שבניהולו של חיים רומנו, זימנה אסיפה ל-25 ביולי בה יתבקשו המשקיעים לאשר את מדיניות התגמול החדשה בחברה במסגרת תיקון 20 לחוק החברות. אם החברה תעמוד ב-90%-100% מהיעדים שלה, המנכ"ל רומנו יהיה זכאי למענק שנתי בגובה 80%-120% משכרו. עלות שכרו של רומנו ב-2012 עמדה על 4.3 מיליון שקל.

בנק הפועלים הוריד את ההמלצה למניית טבע מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק" ואת מחיר היעד מ-53 דולר ל-45 דולר. הכלכלנים הסבירו כי הם מתקשים לראות קטליזטורים שיחלצו את העגלה של טבע מהבוץ לאחר "שרשרת של כותרות שליליות".

יו"ר מגדל אהרון פוגל, הודיע אמש על התפטרותו בתום קרוב ל-13 שנים שבהן כיהן בתפקיד יו"ר הדירקטוריון, כדי להתפנות לאתגרים חדשים. פוגל, יסיים את תפקידיו בקבוצה בסוף הרבעון השלישי השנה. בעל השליטה בחברה, שלמה אליהו, ייקח על עצמו את תפקיד יו"ר מגדל.

[לאתר המעו"ף][לפורטל הפיננסי]