הבורסה מתייבשת אך גיוסי האג"ח פורחים: זינקו ב-24%

היקף גיוסי החוב הגיע ל-19 מיליארד שקל ■ חברות הנדל"ן גייסו 42% מהאג"ח הקונצרניות

תנאי השוק הנוחים, הריבית הנמוכה והיציבות היחסית בבורסה סייעו לעלייה ניכרת בהיקף הנפקות האג"ח הקונצרניות בבורסה המקומית במחצית הראשונה של השנה. מנתוני S&P מעלות עולה כי בחודשים ינואר-יוני 2013 צמח היקף גיוסי החוב ב-24%, ל-19 מיליארד שקל.

הפריחה בפעילות הגיוסים של החברות בולטת אף יותר בנטרול נתוני הסקטור הפיננסי. מדובר על קפיצה של 77%, לכ-16 מיליארד שקל בפעילות זו, ובמעלות מציינים כי זה סכום הגדול ביותר שגייסו החברות במחצית שנה מאז 2008 (ללא מוסדות פיננסים).

למרות גיוס ענק שביצע מזרחי טפחות בתחילת השנה, בהיקף של 1.5 מיליארד שקל, חלקו של הסקטור הפיננסי מסך ההנפקות הוא כ-17% בלבד, וזאת לעומת 34% ב-2011-2012. כלכלני חברת הדירוג מעריכים כי "הבנקים ממעטים להנפיק מכשירי הון וחוב בשל שינויים רגולטוריים הממוקדים בהון ליבה וצמיחת אשראי נמוכה, אשר אינה מצריכה גיוס אינטנסיבי של מקורות מימון נוספים על בסיס פיקדונות הציבור".

מבין המגייסות בולט חלקן של חברות הנדל"ן, האחראיות ל-42% מסך הגיוס. במעלות מציינים כי חלקו של ענף זה מסך הגיוסים הוכפל בתוך שנתיים. "היקף הגיוסים הגבוה של סקטור הנדל"ן מושפע מכך שהסקטור מציג צורכי מיחזור גבוהים במיוחד - לחלק מהחברות בענף דירוגים גבוהים - וכן מהעובדה שלחלק מהן יכולת להציע ביטחונות למשקיעים", אמרו שם.

עלייה במספר הנפקות הקטנות

על תנאי השוק הנוחים יכולה להעיד גם הירידה באיכות האשראי המגויס - 47% מההנפקות שבוצעו מתחילת השנה דורגו בקבוצת ה-AA, לעומת 58% מקבוצה זו בשנת 2012. זאת במקביל לעלייה משמעותית במספר ההנפקות של חברות מקבוצת ה-BBB ומטה, ועלייה בשיעור ההנפקות הלא מדורגות.

את המגמה הזו מייחסים במעלות בעיקר לצמצום פעילות הבנקים בשוק, שמאופיינים באיכות אשראי גבוהה יחסית. עם זאת, מציינים שם כי "בחודשים האחרונים ניכר כי המשקיעים מבצעים הבחנה חדה יותר בין חברות בעלות דירוגים גבוהים לחברות בדירוגים נמוכים יחסית, או שאינן מדורגות, בכל הקשור לדרישה לביטחונות ולקובננטים".

סך הכול נרשמו במחצית הראשונה של השנה כ-80 מנפיקים. מלבד ההנפקה הגדולה של מזרחי טפחות, בולטים גם גיוסים של התעשייה האווירית (1.2 מיליארד שקל), מקורות (1 מיליארד שקל), בזק וגזית גלוב (כ-870 מיליון שקל כל אחת).

חמשת המנפיקים הגדולים היוו כ-28% מסך ההנפקות, בדומה ל-2012. לעומתם, חלה עלייה במספר ההנפקות הקטנות, עד 100 מיליון שקל, שהיוו כ-40% מהחברות המנפיקות, לעומת כ-18% ב-2012.

רונית הראל בן-זאב, מנכ"לית S&P מעלות, אמרה היום כי "הריבית הנמוכה והמרווח הנמוך באופן היסטורי השוררים בשוק זה כמה חודשים ממשיכים לתמוך בגל הנפקות האג"ח. חברות רבות פונות לשוק ומגייסות הון לצורכי מיחזור והמרת מימון יקר במימון זול יותר".

היא ציינה עוד כי "המגמה הניכרת בקרב החברות להפחתת היקף המינוף ולפירעון חוב מתזרימים ומימושים על פני מיחזור חוב, אי הוודאות ברמה הגלובלית והמקומית, הטיפול בהסדרים בשוק המקומי והפעילות בתחום ההלוואות הפרטיות גורמים ממתנים להשפעת הריבית על המשך גיוסי אג"ח".