"אנחנו נמצאים בעיצומו של תיקון בבורסות העולם"

מאז הודיע בן ברננקי בשבוע שעבר על הקטנת תוכנית רכישות האג"ח, נרשמו ירידות שערים במדדי המניות ובאג"ח הממשלתיות ברחבי העולם ■ האם המגמה צפויה להימשך, איך היא תשפיע על ישראל והאם זה הזמן להיכנס לבורסה בת"א?

בני איל, מנכ"ל אינפיניטי השתלמות וגמל

האם הירידות בשבוע האחרון הן תיקון או שינוי כיוון?

"גם פה וגם בחו"ל אפשר לראות מסחר עצבני, ולדעתי מה שימשיך לאפיין בתקופה הקרובה את המסחר זה הרבה תנודתיות ועצבנות, לא רק לכיוון השלילי.

"המשקיעים צריכים להבין שברננקי הודיע על התוכנית לסיום ההרחבה הכמותית משום שארה"ב יוצאת מהמיתון בו היא נמצאת, וזה דבר טוב. ברמת המאקרו, אין סיבה שברמת ריבית נמוכה ושווי חברות אטרקטיבי, הירידות יתגברו. אבל עד שנגיע למקום הזה, בהחלט נוכל לראות ירידות שערים במסחר, והרבה רגעי עצבנות, בהתאם לנתונים החדשים שזורמים כל הזמן לשוק".

עד מתי הבורסה בארץ תהיה מנותקת מהעולם?

"אין ספק שלפעמים אנחנו נראים כמו אי בודד, או כוכב לכת אחר, אבל צריך לזכור שהיום השווקים הם גלובליים. בישראל יש מספר נתונים שבולטים דווקא לחיוב, כמו שיעורי האבטלה, שווי החברות והיקפי הייצוא. הבעיה בארץ היא שהבורסה מתייבשת. אחד מהדברים הכי חשובים בהם צריכים לטפל שר האוצר ורשות ני"ע, זה החזרת המשקיעים לבורסה. יש לנו פה מה למכור, וכשיבינו זאת זה ישליך על שוק ההון באופן ישיר.

"שחקן עיקרי שיוכל להשפיע על השוק הוא הנגיד החדש, יעקב פרנקל, שלהחלטתו אם להילחם ביוקר הדיור תהיה השפעה על מחיר הכסף ועל השוק. היום אין לאנשים חלופה לחסכונות, בגלל הריביות הנמוכות בבנקים ומחירי הנדל"ן הגבוהים, אבל עדיין שיעור ההחזקה של ישראלים במניות הוא לא גבוה".

האם רמות המחירים הנוכחיות מהוות הזדמנות השקעה?

"בארץ שווי החברות לפי המכפילים הוא נוח, גם אחרי הרגולציה, ויש הזדמנויות. זו סיבה טובה להשקיע, אבל לא בהכל, והדגש כיום הוא שצריך להיות מאוד סלקטיבי. מה שמעניין בעיקר בשוק המקומי הן חברות בפוסט רגולציה, שעכשיו הולכות קדימה, אבל גם שם צריך לבחון כל מקרה לגופו".

יאיר ספלטר, מנהל ההשקעות הראשי של מיטב-דש

האם הירידות בשבוע האחרון הן תיקון או שינוי כיוון?

"ראשית, יש להפריד בין הדיון על שוקי המניות ונכסי הסיכון, לדיון על שוקי האג"ח. בשוקי האג"ח מגמת רווחי ההון שנבעו מירידת התשואות מיצתה את עצמה. מנגד, בשוקי המניות, ובאופן חלקי גם בשוקי האג"ח הקונצרניות, השווקים במגמה של סגירת פרמיות סיכון. מגמה זו הביאה לעלייה במדדי האג"ח הקונצרניות ומדדי המניות.

"הכוחות הבסיסיים שהניעו את המגמה הזו עדיין מתקיימים - סביבת ריבית נמוכה, סביבת תשואות נמוכה באג"ח הממשלתיות, צמיחה חיובית בכלכלה העולמית ושיפור ברווחי ומאזני החברות. זאת, על אף הציפיות להפחתה מדורגת בעוצמת ההרחבה המוניטרית של הבנק המרכזי האמריקאי. להערכתנו, הירידות הנוכחיות מהוות תיקון למגמה זו. יחד עם זאת, אנו מעריכים כי נראה עלייה ברמת התנודתיות".

עד מתי הבורסה בארץ תהיה מנותקת מהעולם?

"חשוב לציין כי רוב העליות היו במדדי המניות של המדינות המפותחות, ואילו השווקים המתפתחים לא היו שותפים למגמה הזו. תחושת הניתוק של הבורסה בארץ אינה חריגה ביחס לנעשה בשווקים המתפתחים. צריך להסתכל על סדר זרימת ההון בעולם: המשקיעים מעדיפים שווקים מוכרים, כמו אלה של ארה"ב ומערב אירופה, ורק כאשר נגמרות התשואות העודפות בשווקים האלה, הכסף זולג לשווקים אחרים. ישראל נמצאת במעגל השני של זרימת ההון הזו, וכאשר רמות המכפילים בארה"ב יהיו בטווח שבין 15 ל-20 - הכסף יתחיל לזוז לשווקים אחרים".

האם רמות המחירים הנוכחיות מהוות הזדמנות השקעה?

"רמות המכפילים הממוצעות של מדדי המניות בבורסה בת"א נמוכות. באופן יחסי לשוקי המניות העולמיים, פוטנציאל התשואה בת"א גבוה. מנגד, העליות בשוק האג"ח הקונצרני כאן הביאו לצמצום מרווחי הסיכון לרמה הקרובה לנקודת המינימום, כך שפוטנציאל הרווח באפיק הקונצרני בת"א מוגבל".

מה עשו
 מה עשו

דני ירדני, סמנכ"ל השקעות באלטשולר-שחם

האם הירידות בשבוע האחרון הן תיקון או שינוי כיוון?

"קשה לדעת לגבי המגמה והאם הירידות הן זמניות. כאשר השוק מונע מהזרמות כבדות של הבנקים המרכזיים, לכל אירוע יכול להיות משקל כבד. בגדול, נראה כי מחירי המניות לא גבוהים, ולכן אין סיבה לשינוי מגמה משמעותי.

"ההודעה של הפד גרמה לרעשים בשוק וכרגע יש אי ודאות שגורמת לסערה בשווקים. אבל בהודעה לא נאמרו יותר מדי דברים משמעותיים והריבית לא עומדת לעלות, לכן צריך לחכות ולראות איך החלטת הפד תבוא לידי ביטוי בפועל".

עד מתי הבורסה בארץ תהיה מנותקת מהעולם?

"הבורסה בארץ מתאפיינת במחזורי מסחר מאוד נמוכים מסיבות שונות, ולכן אינה מרכזת עניין רב בקרב משקיעים בינלאומיים. זו הסיבה המרכזית שהבורסה כאן מנותקת מהמתרחש בעולם. אם בורסות העולם ימשיכו לרדת וייווצרו הזדמנויות גם עבור משקיעים ישראלים, נתחיל לראות זרימת כסף מהבורסה הישראלית לבורסות העולם.

"בסופו של דבר, הכל זה עניין של אלטרנטיבות, והמשקיעים צריכים לקבל החלטה איפה יותר נוח להם להשקיע. אני לא מאמין שהשוק בארץ יכול לעד להתנהג בניתוק מחו"ל, אבל כרגע יש פה מספר בעיות, בעיקר הסחירות הנמוכה והרגולציה הכבדה, ויש שווקים עם רמת ודאות גדולה יותר".

האם רמות המחירים הנוכחיות מהוות הזדמנות השקעה?

"המשק הישראלי נמצא תחת רגולציה כבדה הגורמת לאי ודאות רבה בתהליך ההשקעות, לכן הבורסה הישראלית אינה אטרקטיבית, במיוחד לאור ההזדמנויות שנוצרות ברחבי העולם. מבחינת תימחור, הבורסה המקומית לא יותר זולה משוקי חו"ל".

ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות בכיר באי.בי.אי

האם הירידות בשבוע האחרון הן תיקון או שינוי כיוון?

"אנחנו נמצאים בעיצומו של תיקון בנכסי הסיכון בעולם. להערכתי, מדובר בתיקון ולא בשינוי מגמה, ככל שמדובר בשוק האמריקאי, האירופי והיפני. לכל העולם ברור שברננקי יאט ואז יפסיק את רכישות האג"ח, ובעקבות הפסקת הרכישות למשקיעים יש ספקות לגבי המשך ההתאוששות בארה"ב ובכלכלה העולמית. מאידך, היו שתי תוכניות הרחבה שנגמרו והכלכלה האמריקאית המשיכה להתאושש, שלא לדבר על יציבות המערכת הפיננסית בארה"ב שהשתפרה פלאים.

"מתחילת השנה האג"ח בארה"ב ירדו בכ-10% והמניות שם עלו בכ-10%. הרכישות של ברננקי בשוק האג"ח גרמו לאיגרות להיות יקרות מדי, ועכשיו חזינו בתיקון מהיר בשוק הזה, שהתפשט גם אל שוק המניות. למרות שכולם מדברים עכשיו רק על עתיד תוכנית הרכישות, הריבית בארה"ב צפויה להישאר אפסית עוד זמן רב, והשפעת עובדה זו גדולה לדעתי הרבה יותר מהשפעת תכנית רכישות האג"ח".

עד מתי הבורסה בארץ תהיה מנותקת מהעולם?

"המוסדיים המקומיים משקיעים סביב 60% מרכיב המניות שלהם בחו"ל בהשוואה לכ-30% לפני 3 שנים, כך שנפח המסחר שלהם במניות בארץ פחת משמעותית. גופים זרים הפחיתו אף הם את השקעותיהם במניות בארץ, עקב הרגולציה הגוברת בענפים רבים, וכן בגלל שישראל מוגדרת כיום שוק מפותח, בניגוד להגדרת שוק מתעורר לפני מספר שנים. המצב הזה לא עומד להשתנות משמעותית בקרוב".

האם רמות המחירים הנוכחיות מהוות הזדמנות השקעה?

"הרמות הנוכחיות בבורסה המקומית אינן מהוות הזדמנות השקעה. השינויים הרגולטוריים התכופים והגברת התחרותיות בארץ גורמים לירידה ברווחי החברות, לאי ודאות לגבי תנאי השוק בענפים רבים ולהרחקת משקיעים זרים פוטנציאליים. הרגולציה תגיע גם לענפי הבנקאות הביטוח וקמעונאות המזון, ולכן השקעה במניות בחו"ל עדיפה לטעמי בעת הנוכחית".