המסחר באירופה ננעל בעליות; "סין היא הסיכון המרכזי"

אתמול ננעל המסחר בוול סטריט בעליות שערים; החוזים העתידיים נסחרים בעליות ■ הבנק המרכזי של סין פרסם הודעה לפיה הוא יעניק נזילות למספר בנקים במדינה

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בעליות שערים לאחר פתיחה במגמה מעורבת. זאת, לאחר נעילה חיובית בוול סטריט אתמול. המשקיעים מגיבים בין היתר לנתוני מאקרו חיוביים שפורסמו אתמול בארה"ב. המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים, למרות האכזבה מנתון הצמיחה שפורסם בארצות הברית.

מדד ה-Stoxx Europe 600 נסחר בטריטוריה חיובית, לאחר שצלל 9.8% מאז שלהי חודש מאי, כאשר הפדרל ריזרב רמז לראשונה כי קיימת אפשרות שהוא יתחיל להאט את קצב רכישות האג"ח.

כיוון המסחר באסיה ובאירופה מושפע, בין היתר, גם משלל נתוני מאקרו חיוביים שפורסמו אתמול בארה"ב, במרכזם מדד קייס-שילר שהצביע על עלייה במחירי הדיור ומדד אמון הצרכנים שזינק לשיא של 5 שנים. היום המשקיעים יתרכזו באומדן הצמיחה האחרון של הרבעון הראשון בארה"ב, כאשר לפי הצפי בשוק כלכלת ארה"ב תתרחב בקצב של 2.4% (שנתי).

עם זאת, המשקיעים דרוכים גם לקראת ההתפתחויות בסין, שם קיים חשש כי המערכת הבנקאית סובלת מקשיי נזילות ובועת האשראי עלולה להתפוצץ. הבנק המרכזי של סין פרסם היום הודעה לפיה הוא יספק נזילות למספר בנקים במדינה במטרה לצנן את הריביות.

"המצב בסין הופך להיות בהדרגה לסיכון המרכזי לשווקים", אומר ז'אן פול ז'קלמן, מנהל השקעות ראשי בחברת Banque Bonhote & Cie. "הבנק המרכזי הסיני הרגיע את השווקים בטווח הקצר אך בטווח הבינוני התמונה עדיין לא ברורה".

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום במגמה מעורבת חרף נעילה חיובית בוול סטריט ובאירופה אמש. הבורסה בשנגחאי ירדה גם היום לאחר שאתמול מחקה ירידות של כ-5% ונכנסה באופן רשמי לשוק דובי. החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים ביציבות.

מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה-MSCI Asia Pacific, מטפס בכ-0.3%, לאחר שנסוג לשפל של כ-7 חודשים בימים האחרונים. הזהב צולל היום ביותר מ-2% בעוד הכסף צונח ב-3.5%. הדולר מתחזק מול המטבעות המרכזיים.

נראה כי אמון המשקיעים באסיה נפגע עקב החשש ממחנק אשראי ומצוקת נזילות של המערכת הפיננסית במדינה. זאת, חרף מסיבת העיתונאים שכינס אתמול הבנק המרכזי הסיני, בה הוא הצהיר כי הוא ישמור על רמת נזילות שתעודד צמיחה. מעבר לכך, במטרה להרגיע את המשקיעים, הבנק פרסם הודעה לפיה הוא יספק נזילות למספר בנקים במדינה כדי לצנן את הריביות של ההלוואות הבין-בנקאיות.

"המשמעות של צמיחה גדולה יותר היא שלשוק המניות יש סיבה טובה יותר להמשיך את הראלי למרות כל רעשי הרקע", טוען מיכאל קורטץ, אסטרטג השקעות בבנק ההשקעות נומורה. "המניות בסין מתחילות להיות זולות. משקיעים עם טווח ראייה בינוני-ארוך צריכים לראות בכך הזדמנות ולעשות 'קניות'".

נציין את מניות הבנקים בסין שנסחרו היום בירידות חדות. מניית China Construction Bank השילה מערכה כ-2%, בעוד מניית Industrial & Commercial Bank of China צללה בכ-8%.