נעילה שלילית באירופה על רקע חששות מיוון ופורטוגל

שר החוץ של פורטוגל הגיש אתמול את התפטרותו וזאת מהלך דומה מצד שר האוצר במדינה יום קודם לכן ■ המוסדות הבינלאומיים דורשים מיוון לעמוד בתנאי חבילת החילוץ ומרקל יוצאת להגנתה

המסחר בבורוסת אירופה ננעל היום (ד') בירידות שערים בעקבות על רקע חזרתו של משבר החוב האירופאי לקדמת הבמה. בפורטוגל נמשך גל ההתפטרויות של הבכירים והשרים בממשלה המקומית ואילו יוון קיבלה אולטימטום של 3 ימים לעמוד בתנאים של חבילת החילוץ.

הבעיות בפורטוגל צצות מחדש בעקבות התפטרות שורה של בכירים בממשלה בימים האחרונים, מה שמעמדים בסימן שאלה את עתידה הפוליטי של המדינה. שר החוץ פאולו פורטס הודיע אתמול על התפטרותו מהממשלה וזאת יום אחרי ששר האוצר במדינה ויטור גספר הגיש את התפטרותו.

ההתפטרות של פורטס וגספר, שאחראי בין היתר על יישום תוכנית צנע נוקשה במדינה שזכתה לתגובות חריפות בקרב האזרחים, מעמידה את הממשלה הפורטוגלית בסכנה שכן היא מורכבת משתי מפלגות בלבד. פורטס עומד בראש השותפה הזוטרה בקואליציה, וההתפטרות של מהתפקיד עשויה לסלול את דרכה של מפלגתו את אל מחוץ לממשלה.

נעבור מזרחה לעוד מדינה שמסובכת בחובות - יוון. המוסדות הבינלאומיים הציבו אתמול אולטימטום למדינה לעמוד בתנאים של חבילת החילוץ תוך 3 ימים. מי שיצאה להגנת יוון בעניין הינה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שבריאיון לעיתון מקומי גרמני טענה כי החוב של יוון ימשיך להיות יציב וכי מחזיקי האג"ח הפרטיים של המדינה לא ייאלצו לספוג "תספורת" נוספת.

"יוון השיגה התקדמות גדולה הודות לרפורמות שהנהיגה ממשלתו של ראש הממשלה אנטוניס סמאראס", אמרה מרקל בריאיון לעיתון. "אני מעריכה שהתייצבות של החוב היווני תמשיך להיות מובנת מאליה".

ירידות שערים באסיה

בורסות אסיה נסחרו היום בירידות שערים לראשונה מזה 6 ימים על רקע ירידה במחירי המתכות שמעיקה על מניות חברות המשאבים, וכמו כן בשל פרסום נתון מקרו שלילי בסין שהעיד על האטה בצמיחת סקטור השירותים במדינה.

מדד MSCI אסיה מאבד 1.2% בהונג קונג. המשקיעים בעולם ממתינים גם לפרסום נתוני התעסוקה החשובים בארה"ב ביום ו', שמהווים אינדיקציה חשוב מאוד למצב הכלכלה וישפיעו על החלטת הפד האם לצמצם בקרוב את רכישות האג"ח החודשיות.

בסין דווח היום כי מדד ה-PMI ירד ל-53.9 נקודות בחודש יוני מ-54.3 נקודות במאי. מדד מעל 50 נק' מצביע על המשך צמיחה בסקטור השירותים.

"הצמיחה הכלכלית בסין בהאטה וזה מכביד על השוק", אמר לסוכנות בלומברג אסטרטג השקעות ב-LGT Group. "קשה לראות זרז לעליות. הצמיחה בסין תגיע השנה בקושי ליעד של הממשלה - 7.5%. המכפילים בתחתית אבל זה לא אומר שזה הזמן לקנות מניות".

מדד MSCI אסיה נפל בכ-10% מאז נגע בשיא של 5 שנים ב-20 במאי. המדד נסחר במכפיל רווח מצרפי של 12.7 על הרווחים הצפויים השנה, לעומת מכפיל של 14.6 במדד S&P 500 בארה"ב ו-12.7 במדד Stoxx 600 באירופה.

מבין המניות הבולטות היום באסיה, מניות המשאבים יורדות בשל הירידה במחירי המתכות הלילה, כמו למשל ריו טינטו ו-BHP ביליטון . בהונג קונג יורדות מניות חברות הבנייה, כגון Sun Hung Kai Properties ו-Cheung Kong Holdings.