הישראלים מוכנים לשלם 1.31 מיליון שקל על דירה

הסקר החצי-שנתי של "גלובס" ואזימוט מגלה: עלייה של 50% בסכום שמוכן רוכש לשלם בעבור דירה מאז 2008 ■ רק 3% מוכנים לקנות דירה ב-2 מיליון שקל, לעומת 8% בסקר הקודם ■ וגם: הרוכשים מעדיפים דירה יד שנייה

הישראלי הממוצע מוכן לשלם על דירה 1.317 מיליון שקל, שיא של חמש השנים האחרונות, כך עולה מהסקר החצי-שנתי שעורך מזה חמש שנים משרד הפרסום אזימוט עבור "גלובס", באמצעות מכון המחקר מותגים. מחיר זה מהווה עלייה של כ-1.5% מהמחיר שהרוכשים היו מוכנים לשלם לפני חצי שנה וזינוק של 50% מהמחיר שאותו היו מוכנים לשלם הרוכשים ב-2008, שעמד על 878 אלף שקל בלבד.

הסקר נערך בקרב כ-500 איש, מחציתם נשים ומחציתם גברים, המהווים מדגם מייצג לאוכלוסייה הבוגרת, דוברת השפה העברית בישראל.

המשך העלייה במחיר שרוכשי הדירות מוכנים לשלם מבטא יותר מכל את ההשלמה של הציבור עם מחירי הדירות הגבוהים ואת חוסר האמון בהצהרות על ירידות מחירים ובשלל תוכניות הדיור הממשלתיות שעלו לאחרונה על הפרק. הציבור הרחב, שחייב לרכוש דירה, אם בשל הגידול הדמוגרפי ואם בשל מחסור חמור בהיצע פתרונות דיור בשכירות, כבר אינו מאמין שמחירי הדירות צפויים לרדת בקרוב.

גם התבטאויות שקולות יותר של שר השיכון החדש אורי אריאל ושל גורמים בכירים אחרים, בדבר יציבות במחיר, ולא בדבר ירידה של עשרות אחוזים כפי שנאמר בעבר, גורמות לציבור להשלים עם העובדה שבעתיד הנראה לעין מחירי הדירות במרכז לא יירדו, יישארו כפי שהם ואף אולי יעלו.

פחות מוכנים להשקיע 2 מיליון

כך, כ-53% מהנשאלים בסקר אמרו כי ישקיעו סכום של בין מיליון שקל ל-1.5 מיליון שקל בדירה הבאה שיקנו. כ-30% מהנשאלים הודיעו כי יהיו מוכנים להשקיע ברכישת דירה חדשה עד מיליון שקל, זאת לעומת 46% מהנשאלים בסקר שנערך לפני חצי שנה. עוד כ-14% מוכנים להשקיע בין 1.5 מיליון שקל ל-2 מיליון שקל ברכישת הדירה הבאה.

מעניין לראות שבעוד הציבור מוכן להשקיע יותר בדירה, פלח השוק של מי שמוכן להשקיע יותר מ-2 מיליון שקל ירד בהשוואה לסקר הקודם. בסקר הנוכחי מדובר ב-3% בלבד, לעומת 8% מקרב הנשאלים בסקר הקודם.

"הנתונים מראים כי רמת המודעות של הציבור לשוק הנדל"ן עלתה באופן מובהק, כמו גם למוצרים שהוא מציע", מסביר בני קרת, מנכ"ל אזימוט ויועץ אסטרטגי ליזמי נדל"ן. "הדבר מתבטא בכך שהמחיר התפיסתי הנראה בסקר קרוב מאוד למחיר דירת 4 חדרים ממוצעת על פי נתוני הלמ"ס וסקרי משרד השיכון, בנק ישראל ואחרים. המשמעות היא שהציבור היום מבין יותר את השוק. זהו ציבור בוגר יותר שהפנים כיצד מתנהג השוק, דבר התורם מאוד להתייצבות שלו".

יחד עם העלייה במחיר שמוכנים לשלם על דירה, ממשיכה לבלוט גם ההעדפה לדירות גדולות יותר, אף שבסקר הקודם נראה היה שהביקוש לדירות הקטנות - שני חדרים ופחות - תפס תאוצה. הדירה המבוקשת ביותר היא עדיין דירת 4 חדרים (42% מהנשאלים, לעומת שיא של 61% בסוף 2011). עם זאת, ישנה מגמת עלייה משמעותית בביקוש לדירות בנות 5 חדרים (25% מכלל המשיבים לעומת 19% במחצית הקודמת).

גם ביקוש לדירות קטנות בנות 3 חדרים רשם עלייה מרמה של 20% בסקר הקודם לרמה של 22% בסקר הנוכחי, אולם בהשוואה לשני הסקרים שקדמו להם מדובר דווקא בירידה. בסקר שנערך לפני שנה, ביוני 2012, עמד הביקוש לדירות 3 חדרים על 31% ובסקר שקדם לו, בדצמבר 2011, עמד הנתון על 26%. נתונים אלו עשויים להעיד על כך שהמגמה שאותה הובילה המחאה החברתית של קיץ 2011 לצמצום בדיור והעלאת המושג דיור בר השגה לשיח הציבורי, מתפוגגת - אבל במקביל גם הירידה בפעילות המשקיעים משפיעה על תחום זה.

כאמור, הירידה בביקוש לדירות הקטנות באה לידי ביטוי גם בדירות בנות 2 חדרים ופחות, שבסקר שעבר דווקא רשמו זינוק. כך, לעומת ביקוש בהיקף של 10% בסקר הקודם, צנח הנתון בסקר הנוכחי ל-4% בלבד. "השינוי בתמהיל הדירות נובע בעיקר כתוצאה מירידה בכמות המשקיעים", סבור קרת, "בשל מיסוי והגבלות שונות שהוטלו עליהם בחצי השנה האחרונה. לכן ניתן לראות עלייה ברכישת דירות בנות 5 חדרים לדוגמה, המאפיינות משפרי דיור ומשפחות".

אם בוחנים את הביקוש לדירות 3 חדרים יחד עם הביקוש לדירות 2 חדרים ומטה ניתן לראות כי בשלושת הסקרים האחרונים נמצאות דירות אלו במגמת ירידה, מ-35% ביוני 2012 ל-30% בדצמבר 2012 ועד ל-26% בסקר הנוכחי. אם משווים את הנתונים הללו לנתוני מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר, המתפרסמים בכל חודש במסגרת סקירת "אודות אדומים", ניתן לראות כי שיעור המשקיעים נמצא בירידה מאז ספטמבר 2012, מה שמחזק את ההנחה שהירידה בביקוש לדירות הקטנות נובע מהירידה מפעילות המשקיעים בתחום לאור ההגבלות שהוטלו על המשקיעים.

מעדיפים יד שנייה

עוד עולה מהסקר כי בחלוקה בין מי שמחפש לרכוש דירה בשוק היד שנייה לבין מי שמעדיף דירה חדשה מקבלן, האפשרות הראשונה עדיין מועדפת על רוב המחפשים. כ-50% מקרב מי שהצהירו כי הם מחפשים דירה או שוקלים לעשות זאת, ציינו כי הם מחפשים באופן מובהק דירה יד שנייה, עלייה קלה מהסקר הקודם. רק נזכיר שבסקר שנערך בדצמבר 2011 עמד שיעור מחפש יד שנייה על 62% וביוני אשתקד עמד הנתון על כ-54%. לדברי קרת, " שוק היד שניה עדיין אטי ושחרורו על ידי שיווי משקל במחירים, קרי, התאמת המחיר לביקוש, עשוי להאיץ שוק זה קדימה".

לסיכום אומר אבי פאר, מנכ"ל מותגים, כי ניתן לומר שהשוק יציב: "יש פחות או יותר יציבות לעומת הסקר הקודם, אבל לא ניתן להתעלם ממגמת העלייה המצטברת במחיר שמוכנים לשלם על דירה. הציבור מבין שהמחירים גבוהים ומתיישר על פי זה. גם בכל הקשור לנושא מחפשי הדירה, הסקר הנוכחי מעיד על ירידה קלה בהשוואה לסקר הקודם אולם מאז דצמבר 2011 הייתה עלייה הן בדירות החדשות והן בדירות יד שנייה כך שכדי לראות אם הכיוון השתנה צריך להסתכל לפחות שנה, כלומר לתוצאות הסקר הבא".

בני קרת: "שוק הנדל"ן למגורים הוא שוק המגיב באיטיות, ונכון להיום הוא משקף את המשך מגמת יציבות המחירים הנתפסת, דבר שהשוק מאוד זקוק לו. במשאלת לבי, אני יכול לקוות שההיצע הדל לדירות חדשות יגדל במחצית השנייה של 2013 בזכות מתחמי בנייה גדולים חדשים היוצאים לשיווק בקרוב כראש העין החדשה, וכן התקדמות משמעותית בפרויקטים גדולים של התחדשות עירונית במרכז הארץ, שצוברים תאוצה".

שיעור מחפשי הדירה
 שיעור מחפשי הדירה

מחיר מקסימלי
 מחיר מקסימלי

ביקוש
 ביקוש

כמות חדרים
 כמות חדרים