10 סוכנויות הנסיעות הגדולות בישראל גלגלו כ-5.2 מיליארד שקל בשנת 2012, עלייה של כ-2% בהיקף ההכנסות בהשוואה לשנת 2011. זאת על אף ירידה של כ-2% במספר היוצאים לחו"ל (כ-2.4 מיליון ישראלים שביצעו אשתקד כ-4.3 מיליון יציאות). עיקר הגידול מקורו בשער דולר גבוה יחסית - 3.85 שקל בממוצע שנתי - שהשפיע לחיוב על ההכנסות - כך עולה מסקירה שערכה עבור "גלובס" חברת המידע דן אנד ברדסטריט.
עוד עולה מהסקירה כי בישראל פועלות כ-525 סוכנויות נסיעות, לעומת כ-750-800 סוכנויות שפעלו בשנת 2000, שהייתה שנת שיא מבחינת היקף שחקנים בענף. דהיינו, צניחה של כ-37% במספר סוכנויות הנסיעות ב-12 השנים האחרונות.
אם לא די בכך, הסכם שמיים פתוחים, שנחתם באחרונה עם האיחוד האירופי ואמור להגביר את התחרות בענף, צפוי, כך על-פי הערכות, להוביל לסגירה של סוכנויות נסיעות עצמאיות בטווח הבינוני-ארוך.
על הענף מאיימים גם אתרי תיירות בינלאומיים דוגמת טריפ-אדווייזר, אקספדיה, Booking.com ו- Hotels.com, שהתחזקות עתידית שלהם עלולה לבוא על חשבון נתחי השוק של סוכנויות הנסיעות.
על-פי דן אנד ברדסטריט, 10 הסוכנויות הגדולות לשנת 2012 הן (לפי סדר יורד): אי.די.בי תיירות (הכוללת את דיזנהאוז וישראייר) - עם הכנסה של 1.162 מיליארד שקל בשנה החולפת; השטיח המעופף - עם הכנסות של 949 מיליון שקל; אשת טורס - עם הכנסות של 706 מיליון שקל; איסתא - עם הכנסות של 498 מיליון שקל; גו גלובל טרבל - עם הכנסה שנתית של 475 מיליון שקל; קשרי תעופה - עם הכנסות של כ-425 מיליון שקל; אופיר טורס - עם 361 מיליון שקל; הדקה ה-90 - עם 290 מיליון שקל; כנפי משק - עם 211 מיליון שקל; והחוויה הישראלית - עם הכנסות של כ-169 מיליון שקל בשנת 2012.
10 הסוכנויות הללו העסיקו אשתקד 3,820 עובדים, ולפיכך הפריון הממוצע לעובד בשנה זו בקרב הסוכנויות הגדולות נאמד בכ-1.365 מיליון שקל.
עוד עולה מבדיקת דן אנד ברדסטריט כי בשנה החולפת חלה ירידה ברווחיות בנישת מכירת כרטיסי הטיסה, שבאה לידי ביטוי בירידה בגובה עמלות הבסיס - או לחילופין ביטול מוחלט של העמלות שסוכנויות הנסיעות קיבלו מחברות תעופה בגין תיווך במכירת כרטיסי טיסה. כמו כן חלה שחיקה ברווח הגולמי, שנע בטווח של 7%-10%.
נלחמים על הצרכן
כלכלני דן אנד ברדסטריט מעריכים כי המגמה של התרחבות הרשתות על חשבון הסוכנויות העצמאיות מהשנים האחרונות תימשך, במטרה ליצור יתרונות לגודל כלכליים ושיווקיים ולהגדיל את כוח המיקוח מול ספקי תיירות וחברות תעופה שהחלו לפתח ערוצי שיווק ישיר ללקוחות הקצה, דוגמת אל-על, והחשש של הסוכנויות שחברות התעופה יציעו אצלם דילים זולים יותר.
עוד נקודה מעניינת שעולה מהסקירה: למרות הצהרות של גורמים אינטרסנטיים בענף התיירות, כלכלני דן אנד ברדסטריט מעריכים כי על אף הפשרת היחסים עם טורקיה, קצב עליית הפעילות בפועל צפוי להיות נמוך מציפיות חלק מסוכנויות הנסיעות.
סוכנויות הנסיעות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.