אירופה ננעלה ביציבות לאחר המהלך המוניטרי בסין

הבנק המרכזי של סין יניח לבנקים לקבוע בחופשיות את ריבית ההלוואות שלהם ■ מדד הניקיי היפני ירד ב-1.5% לקראת הבחירות לבית העליון של הפרלמנט ביום ראשון

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') ביציבות לאחר שהממשל בסין הסיר את מגבלת הרף התחתון של ריבית ההלוואות במדינה, מה שהביא למחיקת הירידות באירופה בתחילת היום. מדד Stoxx 600 ננעל כמעט ללא שינוי והשלים עלייה שבועית של 1.3% - שבוע רביעי ברציפות של עליות.

הבנק המרכזי של סין יניח לבנקים לקבוע בעצמם את ריביות ההלוואות, החל ממחר, ובכך הסיר את המגבלה שהייתה קיימת עד כה, במסגרתה הבנקים היו יכולים להעניק הלוואות בריבית הנמוכה עד 30% מריבית הבנצ'מרק שקבע הבנק המרכזי. ריבית הבנצ'מרק לשנה עומדת על 6% לאחר ההפחתה האחרונה ביולי 2012.

"זה טוב שסין נותנת יותר עצמאות בשוק הריביות", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-Storebrand Asset Management. "זה צעד קטן לקראת המשקיעים. כמו כן אנו רואים היום חולשה במניות הטכנולוגיה ברחבי העולם בגלל הדוחות הכספיים המאכזבים של גוגל ומיקרוסופט".

מנהיגי קבוצת G20, ביניהם שרי אוצר ונגידי בנקים מרכזיים, מתכנסים היום במוסקבה לדיונים בנוגע למצב הכלכלה העולמית. המנהיגים צפויים לדון בדרכים למתן את התנודתיות בשווקים, להוריד את שיעור האבטלה ולטפל בהתאוששות הכלכלית האיטית. גם סוגיית ההתחמקות ממס של התאגידים הגדולים עומדת על הפרק, עם תוכנית חדשה של ה-OECD למלחמה בהתחמקות ממסים.

שר האוצר האמריקני, ג'ק לו, אומר כי הגיע הזמן שאירופה תתמקד בעידוד הצמיחה על מנת ליצור משרות חדשות. "ארה"ב היא שוב מוקד של עוצמה בכלכלה העולמית, חמש שנים בלבד לאחר שהייתה המרכז של משבר גלובלי. זה לא קרה במקרה", הוא כתב במאמר דעה בעיתון "פייננשל טיימס". "בחלקים רבים בעולם, אירופה ביניהם, הצמיחה חלשה מדי מכדי להניע יצירה של משרות, וזה קריטי לנקוט בצעדים שיעודדו זאת".

השווקים מגיבים בימים אלה לדבריו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, ששלח מסרים עמומים אך מרגיעים בכל הנוגע לעתיד התוכנית להקלה כמותית. ברננקי נאם בימים רביעי וחמישי בפני הקונגרס בארה"ב, ואמר כי "רכישות האג"ח שלנו תלויות בהתפתחויות הכלכליות והפיננסיות. בשום פנים הן לא במסלול קבוע". עם זאת, באותה נשימה הוא חזר על עמדתו כי אם התנאים בשוק העבודה ישתפרו בקרוב יהיה ניתן לצמצם את הרכישות מאוחר יותר השנה, ולהפסיק אותן לגמרי ב-2014.

עוד חזר ברננקי על עמדתו כי עוד מוקדם לקבוע במדויק מתי תסתיים תוכנית רכישות האג"ח. "לא שינינו מדיניות. אנחנו לא מהדקים את המדיניות", אמר ברננקי, וציין כי חרף כל מה שנאמר בתקופה האחרונה בנוגע לצמצום אפשרי של הרכישות, אין כוונה להדק את המדיניות בתקופה הקרובה. עוד ניסה ברננקי להדגיש שאין קשר בין צמצום הרכישות ועליה של שיעורי הריבית, כפי שעשה רבות לאחרונה.

"שעה שהאינפלציה מתחת ליעד והאבטלה עדיין גבוהה, נראה שאנחנו צריכים לשמור על מדיניות מוניטרית מרחיבה למדי בעתיד הנראה לעין, וזה מה שאנחנו מתכוונים לעשות", אמר.

בנוסף מגיבים המשקיעים לדוחות המאכזבים של גוגל ומיקרוסופט שפורסמו אמש. גוגל דיווחה על רווח של 9.71 מיליארד דולר, או 9.54 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 10.8 דולר למניה. הכנסות החברה הסתכמו ברבעון בכ-14.1 מיליארד דולר, גם כן מתחת לתחזיות שעמדו על 14.4 מיליארד דולר. מיקרוסופט דיווחה כי הכנסותיה הסתכמו ברבעון בכ-19.9 מיליארד דולר, לעומת הצפי שעמד על 20.7 מיליארד דולר.

מבין המניות הבולטות היום באירופה, Royal Vopak נפלה בכ-5% - הנפילה היומית החדה ביותר מאז מארס - לאחר שחברת אחסון מוצרי הנפט והכימיקלים הורידה את תחזית ה-EBITDA (רווח נקי לפני מס, ריבית, פחת והפחתות) לרמה של 730-780 מיליון אירו לשנת 2013 כולה. התחזית הקודמת עמדה על 760-800 מיליון אירו.

מניית Remy Cointreau ירדה בכ-4.7% לאחר שאנליסט ב-JP מורגן הוריד את המלצתו למניה ל"משקל חסר" מ"נייטרלי" - יום לאחר פרסום הדוחות הכספיים של החברה.

ירידות ביפן

באסיה ננעל היום מדד הניקיי היפני בירידות, לקראת הבחירות לפרלמנט היפני ביום ראשון, ועל רקע התוצאות המאכזבות לרבעון השני בסקטור הטכנולוגיה.

הירידות ביפן נבעו, כאמור, מהתכוננות לקראת הבחירות לבית העליון של הפרלמנט היפני ביום ראשון. על פי הערכות, הקואליציה בהובלת ראש הממשלה שינצו אבה תזכה ברוב הקולות, מה שיעניק לו גיבוי לתוכנית הכלכלית שזכתה לכינוי Abenomics.

"השווקים חושבים קדימה. נניח שאבה יזכה ברוב מוחץ. מה עוד יש לשווקים באוגוסט? לא הרבה. זו חשיבה קדימה במובן של 'עשיתי את הכסף שלי החודש, אז אני יוצא'", כך אומר בן קולט, ראש מחלקת מניות אסיה ב-Sunrise Brokers.