וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת: מיקרוסופט צללה 11%

כלכלנים בוול סטריט: "אין ספק שאנחנו רואים עונת דוחות מעורבת" ■ מבין 103 החברות ב-S&P 500 שפרסמו עד כה את הדוחות הכספיים, 72% עקפו את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח הנקי

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') במגמה מעורבת לאחר שאמש ננעלו המדדים המובילים בשיאים חדשים. מניות הטכנולוגיה משכו היום את המדדים מטה בצל הדוחות הכספיים המאכזבים שפרסמו אמש גוגל ומיקרוסופט, אולם ה-S&P 500 הצליח להינעל בעלייה והדאו ג'ונס ביציבות. המדדים המובילים סגרו שבוע במגמה מעורבת, כאשר ה-S&P 500 עלה השבוע ב-0.7% בעוד הנאסד"ק ירד השבוע ב-0.5%.

"האכזבה מהדוחות מכבידה על המניות עכשיו", אומר מייק מקאדן, ראש מחלקת נגזרים ב-Interactive Investor. "מוקדם לקבוע אם נגמר לראלי האוויר, אבל השווקים אכן מאבדים מומנטום". פיטר בוקבר מ-Lindsey Group הוסיף כי "אין ספק שאנחנו רואים עונת דוחות מעורבת".

מלבד עונת הדוחות, השווקים הגיבו ביומיים החולפים לדבריו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, ששלח מסרים עמומים אך מרגיעים בכל הנוגע לעתיד התוכנית להקלה כמותית. ברננקי נאם בימים רביעי וחמישי בפני הקונגרס בארה"ב, ואמר כי "רכישות האג"ח שלנו תלויות בהתפתחויות הכלכליות והפיננסיות. בשום פנים הן לא במסלול קבוע". עם זאת, באותה נשימה הוא חזר על עמדתו כי אם התנאים בשוק העבודה ישתפרו בקרוב יהיה ניתן לצמצם את הרכישות מאוחר יותר השנה, ולהפסיק אותן לגמרי ב-2014.

עוד חזר ברננקי על עמדתו כי עוד מוקדם לקבוע במדויק מתי תסתיים תוכנית רכישות האג"ח. "לא שינינו מדיניות. אנחנו לא מהדקים את המדיניות", אמר ברננקי, וציין כי חרף כל מה שנאמר בתקופה האחרונה בנוגע לצמצום אפשרי של הרכישות, אין כוונה להדק את המדיניות בתקופה הקרובה. עוד ניסה ברננקי להדגיש שאין קשר בין צמצום הרכישות ועליה של שיעורי הריבית, כפי שעשה רבות לאחרונה. "שעה שהאינפלציה מתחת ליעד והאבטלה עדיין גבוהה, נראה שאנחנו צריכים לשמור על מדיניות מוניטרית מרחיבה למדי בעתיד הנראה לעין, וזה מה שאנחנו מתכוונים לעשות", אמר.

"ברננקי כנראה נבהל מהירידות בשוק בתגובה להודעה שלו על האפשרות להקטנה קרובה של תוכנית רכישות האג"ח, אחרת קשה להסביר את עדותו בקונגרס בה למעשה חזר בו והתנה את הפסקת תוכנית הרכישות רק במידה ויהיה שיפור משמעותי בכלכלה", אומר ארז צדוק מקרנות אביב, מומחה להשקעות גלובאליות. "דרך הפעולה של ברננקי טובה לשוק ההון בטווח הקצר ועשויה לתמוך בהמשך עליות, אם כי בטווח הארוך בנק מרכזי שנלחץ מהשוק אינו טוב לכלכלה".

עוד בעניין ארה"ב, סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הותירה ואשררה את הדירוג לאג"ח הריבוניות של ממשלת ארצות הברית על Aaa, אך שבה והעלתה את אופק הדירוג מהרמה השלילית בה שהה מאז אוגוסט 2011 לרמה יציבה.

"מדובר בבשורות טובות לשוקי איגרות החוב בעולם בכלל ובארצות הברית בפרט", אומר רונן מנחם, מנהל המחלקה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות. "עולה מהן כי היצע איגרות החוב של ממשלת ארצות הברית אמור לקטון בשנה - שנתיים הבאות וכך גם הצורך של הבנק המרכזי של ארצות הברית (Fed) לרכוש אותן. אם ההטבה התקציבית תימשך, ייתכן אף כי המשך הרכישות יגרור בשלב מסוים מחסור באיגרות חוב עבור המשקיעים. ככל ששוקי איגרות החוב יראו בהודעת Moody's צידוק נוסף לצמצום קרוב של הרכישות, התגובות הראשונות לא יהיו נלהבות. אולם, אם הפד ישכיל להשתמש בהודעה כדי לנמק יציאה מסודרת והדרגתית מתכנית הרכישות, התגובות בהמשך תהיינה רגועות יותר ואף חיוביות, בוודאי בהשוואה לטלטלות ולבהלה שאפיינה אותם בחודש האחרון. הודעת Moody's תהייה אחת הדרכים הטובות ביותר "לשווק" הוצאה לפועל של אחת מאסטרטגיות היציאה הגדולות אי פעם".

מנהיגי קבוצת G20, ביניהם שרי אוצר ונגידי בנקים מרכזיים, מתכנסים היום במוסקווה לדיונים בנוגע למצב הכלכלה העולמית. המנהיגים צפויים לדון בדרכים למתן את התנודתיות בשווקים, להוריד את שיעור האבטלה ולטפל בהתאוששות הכלכלית האיטית.

שר האוצר האמריקני, ג'ק לו, אומר כי הגיע הזמן שאירופה תתמקד בעידוד הצמיחה על מנת ליצור משרות חדשות. "ארה"ב היא שוב מוקד של עוצמה בכלכלה העולמית, חמש שנים בלבד לאחר שהייתה המרכז של משבר גלובלי. זה לא קרה במקרה", הוא כתב במאמר דעה בעיתון "פייננשל טיימס". "בחלקים רבים בעולם, אירופה ביניהם, הצמיחה חלשה מדי מכדי להניע יצירה של משרות, וזה קריטי לנקוט בצעדים שיעודדו זאת".

מיקרוסופט צנחה

מניות גוגל ומיקרוסופט הגיבו לדוחות שפורסמו אמש. גוגל דיווחה על רווח של 9.71 מיליארד דולר, או 9.54 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 10.8 דולר למניה. הכנסות החברה הסתכמו ברבעון בכ-14.1 מיליארד דולר, גם כן מתחת לתחזיות שעמדו על 14.4 מיליארד דולר. מיקרוסופט דיווחה כי הכנסותיה הסתכמו ברבעון בכ-19.9 מיליארד דולר, לעומת הצפי שעמד על 20.7 מיליארד דולר.

מבין 103 החברות ב-S&P 500 שפרסמו עד כה את הדוחות הכספיים, 72% עקפו את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח הנקי ו-53% דיווחו על הכנסות גבוהות מהצפוי.

לא רק גוגל ומיקרוסופט אכזבו בדוחות, אלא גם חברת השבבים AMD , שמנייתה נפלה היום. זאת, בהמשך ישיר לדוחות האכזבים של אינטל בליל רביעי.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]