חודשי הקיץ גובים מכולנו מחיר גבוה. מחישוב ממוצע שערך איגוד היועצים לכלכלת משפחה עולה כי ההוצאות הנוספות בחודשי הקיץ יכולות להרקיע עד ל-8,000 שקל ויותר. הנה כמה מהסעיפים המשמעותיים יותר בסל הכולל.
■ קייטנות: הצורך לשלם עבור קייטנות או שמרטפות לילדים במהלך הקיץ עבור הורים שאינם מורים ואינם משופעים בימי חופשה או בסבים וסבתות זמינים וחסרי תעסוקה, הוא כבד.
על-פי נתוני זאפ דפי זהב, טווח המחירים הממוצע של קייטנות פרטיות בנות 3 שבועות נע בין 1,400 ל-2,100 שקל עבור יום קצר, ובין 2,000 ל-3,200 שקל עבור יום ארוך. מחיר קייטנות ציבוריות (מתנ"סים ורשויות) ליום קצר נע בין 550 ל-1,750 שקל.
■ בילויים: גם אחרי קיזוז הקייטנות, השמרטפות, קייטנת סבא וסבתא וקייטנת הורים - נותרו ימים רבים לבלות בחברת הילדים. וכל בילוי קטן גובה את המחיר הלא נמוך שלו: מבילוי בקולנוע (כ-200 שקל לכרטיסים, פופקורן ושתייה עבור משפחה ממוצעת), למנוי לבריכה (בטווח שבין 1,500 ל-5,000 שקל בעונה), עבור בכניסה לאתרים שונים - תערוכות, הפעלות, פארקים ועוד (עשרות שקלים לכרטיס). וזה עוד לפני שדיברנו על דלק, חניה ונסיעות, ודמי כיס וכסף לבזבוזים. הסיכום הכולל מגיע על-פי ההערכות לאלפי שקלים.
■ חשמל: השהייה בבית כשלעצמה גובה מחיר גבוה מימים שבשגרה: גם הוצאות מזון שגרתיות נוסקות אל-על כשהילדים נשארים בבית. הוצאות החשמל, הפועל מסביב לשעון, הן דוגמה בולטת לכך. זה כבר הקיץ השני שבו יוצאת חברת החשמל במבצע המעודד את הצרכנים לחסוך בצריכה - ולקזז גם בחשבון החשמל היוצא מכיסם.
האינטרס הלאומי בחיסכון ברור: מדי קיץ מתקרבת הצריכה לקו האדום העליון. ביולי 2012 נצרכו 5.763 מיליארד קוט"ש - עליה של כ- 10% מ-2011, ובאוגוסט 2012- 5.766 מיליארד קוט"ש - עליה של כ-9.2% מחודש אוגוסט 2011.
המשמעות עבור הצרכן כבדה: ממוצע חשבונות החשמל לצרכן הביתי הגיע ביולי 2012 ל-413 שקל, עלייה של 37% מיולי 2011, ובאוגוסט - 399 שקל, עלייה של כ-28% לעומת השנה הקודמת.
על הקושי הרב בצמצום ההוצאה הזו יעידו 180 אלף הצרכנים שנענו לקריאה להשתתף במבצע הצריכה: רק 10% מהם, כ-20 אלף בתי אב, הצליחו להגיע לשיעור החיסכון שמקנה להם הנחה בחשבון החשמל הסופי. למשק, כך או כך, נחסכו כ-6.5 מיליון שקל מהניסיונות לצמצם בצריכה.
■ שופינג: ומה קורה בתחום הקניות? על-פי נתוני גמא ניהול וסליקה, העוסקת בסליקה מוקדמת של שוברי תשלום בכרטיסי אשראי, קיץ 2012 היה טוב לבתי-המסחר: גובה קנייה ממוצע בכרטיס אשראי ירד מעט, אולם ממוצע פעולות הרכישה בכרטיס אשראי בחודשי הקיץ היה 1,300 שקל לעומת 1,136 בקיץ 2011 ו-966 בקיץ 2010. בגמא מסבירים כי בסך-הכול, מחזור הקניות היה גדול יותר.
בסך-הכול, החברה סלקה בקיץ שעבר עסקאות בסך של 2,663 מיליארד שקל. מצוקה כלכלית או לא, נראה כי אנחנו קונים יותר ויותר, ושעון הקיץ מעודד אותנו במיוחד: גובה קנייה ממוצע של קניה אחת בחודש של שעון חורף בשנת 2012-2011 עמד על 440 שקל, לעומת 465 שקל לקנייה ממוצעת בחודשי שעון הקיץ של אותה השנה.
חופש גדול
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.