עילאיים ומתנשאים

בדף פייסבוק הומוריסטי הקרנות יוצאות מגדרן כדי להיראות טוב

דף הפייסבוק ההומוריסטי "סטארטאפיסטים עילאיים ומתנשאים" שהושק לאחרונה, מציג בפני הגולשים בו אימרות שפר משעשעות מעולמם של יזמי ההיי-טק הישראלי. הגולשים בדף תורמים בעצמם אימרות הומוריסטיות מתנשאות כמו "שבוע שבועיים אני סוגר סיבוב" (אורי סוכרי), "לקוחות פוגעים ביכולת שלנו להתרכז במוצר" (רפי טון) וגם "עזוב, קרנות זה לא בשבילך" (אלון כרמל).

מאחר שאחד המוטיבים החוזרים בדף בזה הוא, כצפוי, מערכת היחסים בין יזמים לבין משקיעים, מצאתי לנכון לבדוק מה אומרות קרנות ההון סיכון לעצמן ועל עצמן בעניין התנהלותן מול היזמים בהם הן משקיעות. שלא במפתיע, עיון באתרי האינטרנט של הקרנות מלמד שהן יוצאות מגידרן, בשיא הרצינות וללא הומור כלשהו, להחמיא ליזמים ולהיחשב בעיניהם כמועמדות מתאימות להשקעה בהם. הנה מבחר של דברים שקרנות הון סיכון הפעילות בישראל אומרות על עצמן, מבלי לכנות את עצמן "עילאיות ומתנשאות":

קרן ידועה מהרצליה פיתוח מספרת: "אנחנו עושים מעל ומעבר עבור חברות הפורטפוליו שלנו ואנחנו משתמשים בניסיון שלנו וברשת הקשרים שלנו כדי לעזור לחדשנות שלהן לממש את מלוא הפוטנציאל שלהן". בעניין זה אומרת קרן אחרת, מאותו אזור חיוג: "מחויבות: אנחנו נותנים שירות ליזמים שבחרו בנו כשותפים שלהם ואנחנו מטפחים חדשנות וצמיחה דרך שיתופי פעולה".

קרן שלישית, שכנה של השתיים הנ"ל, מוסיפה: "אנחנו חוברים ליזמים יוצאי דופן, כדי לבנות חברות מוצלחות ומהירות צמיחה... אנחנו בונים שותפויות לטווח ארוך עם יזמים אשר החזון שלהם, התשוקה, האינטגריטי שלהם ויכולות הביצוע יכולות לבנות מובילי שוק. אנחנו מאמינים שהכול תלוי באנשים".

קרן נוספת מאותה שכונה כותבת על עצמה: " אנחנו עוזרים להפוך רעיונות גדולים לחברות יוצאות דופן ויזמים מוכשרים למנהיגים אמיתיים".

קרן בין לאומית הפועלת גם בארץ, מקבלת ללא ספק את פרס המקוריות: "בעלי הנשמות היצירתיות. המקופחים. התקיפים. הנחושים בדעתם. אלה שאינם יודעים לאות. המתריסים. האאוטסיידרים. החושבים באופן עצמאי. הלוחמים. המאמינים באמת... אלה הם האנשים איתם אנחנו עובדים. הם נדירים ביותר. אנחנו אחוזי התלהבות כאשר הם בוחרים בנו כשותפים העסקיים שלהם".

וקרן הון סיכון תל אביבית מסכמת את הנושא: "יזמים יקרים, אנחנו כאן כדי לשרת אתכם. משימתנו היחידה היא לעזור לכם לבנות חברות טכנולוגיה גדולות, משמעותיות, ברות קיימא ומשנות מציאות".

"לא היה נעים לסרב"

נקודה אחת מעניינת, המשותפת לכל הקרנות שאותן ציטטתי כאן: אף אחת מהן איננה מתפארת בכך שמטרתה היא לייצר תשואות יוצאת דופן עבור המשקיעים שנתנו בה את אמונן והשקיעו בה את מיטב כספם.

ובהינתן שהקרנות מרעיפות כל כך הרבה אהבה, מה הפלא שמורן בר כתבה בדף הפייסבוק "העילאיים והמתנשאים" בציניות מסוימת: "לא חיפשנו השקעה, הם פשוט הציעו לנו ולא היה נעים לסרב לכסף אז לקחנו".

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל

ishay@canaan.com