נעילה שלילית באירופה - על רקע חששות מהאטה בסין

מדד אמון העסקים בגרמניה עלה זה החודש השלישי ברציפות ■ כלכלת בריטניה צמחה בקצב של 0.6%, בהתאם לצפי האנליסטים ■ בסין הממשל הודיע על קיצוץ במסים לעסקים קטנים והגברת ההשקעה בתשתיות

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ה') בירידות שערים, למרות פרסום נתונים חיוביים בבריטניה, גרמניה וספרד. המסחר בוול סטריט מתאפיין במגמה מעורבת, כאשר מניות הטכנולוגיה תומכות במדד הנאסד"ק. כיוון השווקים מושפע מצעדים עליהן הכריז הממשל סין.

אתמול התנהל המסחר באירופה בסנטימנט חיובי עקב נתונים המצביעים על התאוששות מהירה מהצפוי בכלכלת גוש האירו. זאת, עקב פרסום מדד ה-PMI (מנהלי הרכש) המשולב לגוש האירו פורסם, טיפס ביולי ל-50.4 נקודות לעומת 48.7 ביוני ותחזיות ל-49.1 נקודות.

בגרמניה התפרסם היום מדד אמון העסקים, שעלה ביולי זה החודש השלישי ברציפות - נתון מעודד עבור ההתאוששות של הכלכלה הגדולה באירופה. מדד ה-Ifo עלה ל-106.2 נקודות לעומת 105.9 נקודות ביוני.

בבריטניה התפרסמו היום הנתונים הראשוניים לתמ"ג הבריטי ברבעון השני, שצמח בקצב של 0.6%, בהתאם לצפי האנליסטים. מדובר בקצב כפול מזה של הרבעון הראשון, אז צמחה הכלכלה ב-0.3%.

ובספרד, היום נודע כי שיעור האבטלה ירד ברבעון השני בפעם הראשונה מזה שנתיים. ברבעון השני ירדה האבטלה ל-26.3% מ-27.2% ברבעון הראשון, הודות לעונת תיירות חזקה. תיירות מהווה 10% מהתמ"ג הספרדי, ובשל המהומות במזרח התיכון תיירים אירופאיים רבים מעדיפים למצוא יעד זול באירופה, מה שאפשר משרות חדשות והוריד את מספר המובטלים ל-5.98 מיליון בני אדם.

בוול סטריט המסחר מתנהל בימים האחרונים בשקט יחסי, על רקע השקט שמשדרים בכירי ה'פד' בימים האחרונים. המסחר מתנהל בעיקר על רקע עונת הדוחות שנמצאת בשיאה.

ירידות ביפן

הבורסות ביפן ננעלו היום בירידות שערים, בהמשך לנעילה המעורבת עם נטייה לירידות השערים בוול סטריט אמש. בשעה זו החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה מעורבת עם נטייה לירידות היום.

הממשל בסין "הזרים" הלילה מספר תמריצים לשוק: הקבינט הודיע על קיצוץ מסים לעסקים קטנים כדי לעודד את היצוא וכן העלה את ההשקעה הממשלתית בתשתיות הרכבת.

ברקע למסחר באסיה, בבורסות בוול סטריט ננעל המסחר במגמה מעורבת שבין ירידה של 0.4% לעלייה של 0.3%. במוקד המסחר היתה עונת הדוחות לרבעון השני של 2013 שנמצאת בשיאה בימים אלו, וכן נתוני מאקרו חיוביים שפורסמו אתמול בארה"ב - מדד מנהלי הרכש לחודש יולי ומכירות הבתים החדשים ליוני עקפו את תחזיות האנליסטים.

מניות הכרייה והסחורות מובילות את הירידות היום בבורסות השונות במזרח. וויליאם לייס (William Leys), מנהל השקעות ב-CMC Markets premium, אמר היום כי הסיבה היא ככל הנראה הדוח של HSBC מאתמול שהצביע על פעילות נמוכה במגזר היצרני בסין. בנוסף, ירידות בחוזים על הזהב והנחושת משפיעות גם כן על מניות הסקטור.

"דוח HSBC עדיין מהדהד בשווק", אמר לייס. "להערכתי המשקיעים העריכו מחדש את הנתונים והם הבינו שמדובר בבשורות רעות. השוק היום אפילו פחות אופטימי והסנטימנט צפוי להמשיך להיות שלילי", לדבריו.

בהונג קונג מניית התשתיות CITICPACIFIC צנחה ב-1.3% ומניית הכרייה Zijin Mining Group איבדה 1.1%. מניית BHP ביליטון איבדה 0.6% בסידני, וריו טינטו ירדה 1.3%.

מנגד, מניות התשתיות שנהנות מהודעת הממשלה סיני רושמות עליות: נציין את China Railway Construction, שקפצה ב-3.7%, כמו גם מניית China Railway Group.