גדות מיכליות זכתה בבוררות ב-80 מיליון דולר

הזכייה משפרת את סיכויי הבנק להיפרע מהחוב של חברת אמפל, שעבורה מימן את רכישת גדות

תהליך המכירה של חברת גדות מיכליות על-ידי בנק דיסקונט עשוי לקבל תאוצה בתקופה הקרובה. ל"גלובס" נודע כי חברת הובלת הכימיקלים זכתה בבוררות שנערכה בלונדון מול מספנה סינית, שממנה הזמינה ארבע אוניות בשנת 2007, בסכום של כ-80 מיליון דולר. הסכום צפוי להתקבל אצל גדות בעוד כמה שבועות, וצפוי להקטין את החוב הפיננסי של החברה, ובכך להעלות את שוויה.

בנק דיסקונט העמיד לאמפל של יוסי מימן הלוואה של 320 מיליון שקל לפני כחמש שנים לרכישת גדות מיכליות. כנגד ההלוואה שועבדו מלוא החזקותיה של אמפל בגדות מיכליות, המספקת פתרונות יבשתיים וימיים לסחר בכימיקלים ולאחסונם. המניות עברו לידי הבנק לאחר שאמפל נקלעה לקשיים פיננסיים, ולא יכלה לעמוד בהחזרי ההלוואות שנטלה, בין היתר ממחזיקי אג"ח בהיקף של כ-900 מיליון שקל.

היקף החוב של אמפל לדיסקונט עמד אשתקד על כ-80 מיליון דולר, ולאחר שהחברה נכנסה להליך פשיטת רגל בארה"ב, קיזז הבנק את יתרות המזומן שהיו בחשבונה של אמפל כנגד ההלוואה. בנובמבר אשתקד העמיד הבנק את יתרת ההלוואה, בהיקף של כ-67 מיליון דולר, לפירעון מיידי.

אמפל התנגדה למהלך, אך בדצמבר אשתקד נענה בית המשפט המחוזי בתל אביב לבקשת הבנק, ומינה כונס נכסים שיפעל למכירת מניות אמפל בגדות.

הבנק מינה את משרדו של יגאל ארנון, וזה החל בתחילת 2013 לבצע הליך למכירת גדות. המתעניינים ברכישת החברה ידעו כי היא מנהלת תהליך בוררות מול המספנה הסינית, אשר תוצאותיו יכולות להשליך באופן משמעותי על שוויה של החברה, ולכן העדיפו לחכות עד שזה יסתיים.

כעת, משהסתיים התהליך וגדות זכתה בסכום שמן של 80 מיליון דולר, יכול דיסקונט לנשום לרווחה, שכן בעקבות הזכייה בבוררות סביר להניח כי כעת שוויה של החברה יעלה, מה שמשפר באופן משמעותי את הסיכוי שהיא תימכר בשווי הגבוה מיתרת ההלוואה שהעמיד הבנק לאמפל. אם אכן כך יקרה, יועבר עודף התמורה לידיהם של מחזיקי האג"ח של אמפל.

"הזכייה תסלול את המשך הצמיחה"

ראשיתה של הפרשה בשנת 2007, שהייתה שנת שיא בתחום הספנות. גדות, שהייתה אז בשליטת משפחת יוחננוף, הזמינה ממספנה סינית הממוקמת בעיר Ningbo שתי מיכליות המיועדות להובלת כימיקלים. ההסכם כלל אופציה להזמנת שתי מיכליות נוספות, וב-2008, לאחר שאמפל שבשליטת יוסי מימן רכשה את השליטה בחברה, מימשה גדות את האופציה.

עלות בנייתה של כל מיכלית נאמדה בכ-30 מיליון דולר, כך שהיקף ההזמנה הכולל עמד על כ-120 מיליון דולר.

האוניות שהזמינה גדות היו אמורות להימסר לידיה במשך השנים 2009-2011, אך בפועל דחתה המספנה את תאריכי המסירה שלהן, ובסופו של דבר, אף אחת מהאוניות לא הייתה מוכנה בתאריך המסירה המקורי שלה. בהסכם בין הצדדים נקבע כי אם האונייה אינה נמסרת בזמן, יש זכות למזמין לבטל את ההסכם.

גדות ביטלה את ההזמנה של ארבע האוניות, וזאת לאחר שבמצטבר היא כבר הוציאה בשנים אלה סך של כ-50 מיליון דולר בגין תשלומי מקדמות למספנה, והוצאות נוספות הקשורות לבניית האוניות. חלק גדול מהתשלומים שהיו לגדות בגין בניית האוניות בוצע במימון של בנקים מקומיים.

במסגרת ההסכם בין גדות למספנה נקבע, כי אם אחד מהצדדים מבטל את העסקה הוא יכול לתבוע את הכסף מהצד השני, או לגשת לבוררות. שני הצדדים החליטו ללכת לבוררות, ובחרו לעשות זאת באגודה לבוררויות ימיות בלונדון (LMAA), הנחשבת למוסד העולמי המוכר ביותר בתחום.

גדות ניגשה לבוררות בעזרת צוות ממשרד עורכי הדין ש. פרידמן, בראשות עו"ד דוד מלכוב, וחברת הייעוץ א.יקים, שעמה יש למנכ"ל החברה ארז מלצר ניסיון בתביעות משפטיות בינלאומיות עוד מהתקופה שבה שימש כמנכ"ל נטפים. הבוררות החלה בשנת 2012, והשימוע נערך בנובמבר האחרון.

ביום שישי האחרון קיבלה גדות הודעה כי זכתה בבוררות בסכום התביעה שהגישה - 80 מיליון דולר. לאחר השלמת פרוצדורה טכנית, אמורה המספנה הסינית להעביר את הכספים לידי גדות במהלך השבועות הקרובים.

ארז מלצר, מנכ"ל וסגן יו"ר דירקטוריון גדות, מסר היום ל"גלובס", כי "הזכייה בבוררות משמעותית עבור גדות, ותסלול את הדרך להמשך הצלחתה וצמיחתה, ותהפוך אותה אטרקטיבית ביותר בעיני גורמים שהתעניינו ברכישתה, מה שיאפשר בין היתר החזר מלא של החוב לבנק דיסקונט".

"תלות במערכת הבנקאית"

גדות, כאמור, נרכשה על-ידי אמפל של יוסי מימן בשנים 2007-2008, תמורת 550 מיליון שקל. מחזור המכירות של החברה עומד על כחצי מיליארד דולר, ועל פי הערכות, הרווח התפעולי עומד על כ-35 מיליון דולר.

החוב הפיננסי של גדות עומד על כ-220 מיליון דולר, כולל אשראי להון חוזר המממן את הפעילות השוטפת. בדוח הדירוג האחרון של מעלות לחברה, שנכתב בספטמבר אשתקד, הורידה מעלות את דירוג החברה ל-BB פלוס, עם תחזית שלילית.

האנליסטים ניצן גדיש וצבי בוימר נימקו אז את הורדת הדירוג, בכך שהיא "מבטאת את הערכתנו לנזילות החלשה של החברה ולתלות המלאה בנכונות המערכת הבנקאית להמשיך ולמחזר אשראי לזמן צר וחלויות לזמן ארוך".

גדות
 גדות