סטארט-אפ ישראלי יבדוק: האם לכלבים יש חוש שישי

חברת ASSA תנסה לבדוק האם בעלי חיים מסוגלים להתריע מפני רעידות אדמה: "החיבור בין פייסבוק לבין חוכמת ההמונים של החיות - טבעי"

סטארט-אפ ישראלי חדש ששמו ASSA ראשי תיבות של Animal Sixth Sense Alert מנהל בימים אלה ניסוי רב משתתפים בלתי שגרתי. הניסוי, שהמשתתפים החשובים בו הם הולכים על ארבע, נועד לבחון באמצעות רשתות חברתיות, האם לבעלי חיים יש "חוש שישי" שמאפשר להם לזהות אירועי טבע מסוכנים לפני התרחשותם.

הסיפורים אודות העכברים שעוזבים את הספינה הטובעת או עדרי חיות הבר ששועטים לפתע, רגע לפני סערה, הם ידועים. בשנים האחרונות ישנה תמיכה מחקרית חלקית בכך שחיות אכן יכולות לזהות שינויים מבשרי אסון לפני בני האדם. מדובר בשינויים בשדות חשמליים ומגנטיים, בהרכב האטמוספירה ואולי אפילו שינויים שאנחנו כלל לא מבינים את טיבם.

כיצד ניתן לתרגם את האנקדוטות האלה להתראות ממוקדות? "אני מגיע מתחום השיווק והמדיה", אומר אריאל שפירא, אחד מיזמי ASSA, "יש לי מספר סטארט-אפים ואני גם מאוד אוהב חיות. החיבור בין הפייסבוק לבין חוכמת ההמונים של החיות, היה טבעי בעיני".

שפירא הקים את ASSA יחד עם גיל גולדשטיין, מומחה במיצוב ועיצוב ומיקי מלניק, יזם ויועץ בתחום השיווק.

מדובר בדף פייסבוק ואפליקציית מובייל אליהם נרשמים בעלי חיות מחמד, מנהלי גני חיות, חוואים וכל מי שיש לו קשר עם חיות, ומדווחים בכל פעם שבה בעלי החיים הללו מתנהגים באופן חריג.

עם הזמן המערכת תבסס אלגוריתם שיפריד בין התנהגות לא נורמלית אקראית של כמה חיות, לבין התנהגות חריגה של מספר רב של חיות באזור מסוים. המערכת תבחן האם ניתן לקשור בין ההתראות הללו מטעם בעלי החיים, לבין אירועי טבע משמעותיים.

"אם הניסוי יצליח, היינו רוצים להביא למצב שבו אנשים יראו אתראה שלנו, ויבטלו את הפגישה שנקבעה להם בראש הבניין. במקרה הטוב, חסכנו להם להיתקע שעתיים במעלית. במקרה העוד יותר טוב, הצלנו להם את החיים", אומר שפירא.

מאז ההשקה, לפני ימים ספורים, כבר נרשמו לאתר כ-150 איש, בעיקר ישראלים, אבל המטרה היא לגייס מאות אלפי משתמשים מרחבי העולם.

"לא נעשה עד כה ניסוי כזה, כי קשה לאסוף את המידע מכל כך הרבה בעלי חיים מפוזרים בעולם, כי הרי לא יודעים היכן אסון הטבע עומד לקרות", אומר שפירא. את המחקר עצמו, על בסיס הנתונים של ASSA, תוביל החוקרת ד"ר נילי אבני מגן החיות התנכ"י בירושלים.