מה יקרה כשהפדרל ריזרב יתחיל להעלות את הריבית?

כמעט בכל פעם שהפדרל ריזרב העלה את הריבית ב-40 השנים האחרונות, מדדי המניות בוול סטריט דווקא עלו

מדדי המניות המובילים בוול סטריט לא מפסיקים לעלות. ביום שישי ננעל המסחר בעליות קלות. המסחר נפתח אמנם בירידות לאחר פרסום נתוני התעסוקה המאכזבים לחודש יולי, אך בסופו של יום הצליחו המדדים לסגור בעליות על רקע התקווה כי נתוני התעסוקה המאכזבים יגרמו לפדרל ריזרב להמשיך ברכישות האג"ח.

סיבה מרכזית וחשובה למגמה החיובית בוול סטריט היא היעדר האלטרנטיבות עקב הריבית האפסית שמנהיג הפדרל ריזרב כבר מספר שנים. לכן, החשש של סוחרים ומשקיעים רבים מפני התחלת התהליך של העלאת ריבית מובן.

באתר DailyWealth התפרסם מאמר מעניין על ההתרחשויות בוול סטריט ב-40 השנים האחרונות, בתקופות שהפד העלה ריבית. מסתבר שכמעט בכל התקופות שהריבית עלתה גם מדדי המניות עלו, בשיעור ממוצע של 14%.

כך קרה בשנים 1983-1984, בשנים 1987-1989, ב-1993-1995, ב-1999 עד תחילת שנת 2000 וגם ב-2004-2005. כאמור, השיעור השנתי הממוצע של העליות היה 14%. רק בשנים 1976-1980 בהם הפד נלחם באינפלציה הגואה והמשק האמריקאי חווה האטה קשה ואף מיתון, נרשמה תשואה שלילית של 0.6%.

בהחלט ייתכן שלאחר ההודעה על נסיגה מההרחבה הכמותית ותחילת העלאת ריבית שוק המניות יזדעזע ואף ירשום ירידות חדות למשך מספר ימים ואולי אף כמה שבועות. אבל לאחר מכן קיימת סבירות גבוהה שהשוק יתייצב ויחזור להסתכל על נתוני הבסיס הכלכליים.

העלאת ריבית, כשתתרחש, תחול כנראה בגלל שיפור משמעותי בכלכלה ואם זה יקרה, מדובר בתסריט חיובי לשוק המניות. מנגד, העלאת ריבית לצורך מלחמה באינפלציה ללא שיפור בכלכלה עלולה לפגוע בביצועי שוק המניות. בכל מקרה, אם בודקים את ביצועי השוק בעבר בתקופות של העלאות ריבית, אין סיבה לפאניקה.