בירן: ניתן לבטל הצורך בהון עצמי גבוה ע"י רכישת דירה בחלקים

הצעת החוק להקמת "רשות לאומית להתחדשות עירונית ודיור בהישג יד", של עו"ד שרגא בירן והמכון לרפורמות מבניות, מאפשרת למעמד הביניים לרכוש דירות למרות העדר הון עצמי, וללא סכנה למערכת הפיננסית

אחת הבעיות המרכזיות בשוק הדיור נעוצה בהעדר הון עצמי של שכבות נרחבות באוכלוסייה, ולא דווקא הנחשלות שבהן.

"נוצר מעמד ביניים חדש שלא היה קודם, של אנשים משכילים, נעדרי הון עצמי, המגיעים ממשפחות עממיות שאינן יכולות לגייס את ההון הדרוש. זה יכול להיות צעיר משכיל עם מקצוע נהדר. אבל בהעדר הון עצמי יש למצוא את הדרך לייצר יש מאין", אומר עו"ד שרגא בירן מייסד המכון לרפורמות מבניות ויוזם הצעת החוק להקמת "רשות לאומית להתחדשות עירונית ודיור בהישג יד".

מתברר שאת אותו "יש מאין" ניתן ליצור בקלות יחסית הודות למודל של בעלות משותפת במימון המאפשר את רכישת הדירה לשיעורין (בחלקים) ושימוש בהלוואה עומדת מהמדינה לתשלום עבור עלויות הבנייה בלבד. עוד מתברר שלהצעה המהפכנית של המכון לרפורמות מבניות יש תומכים במערכת הפיננסית והבנקאית.

אהוד שפירא, יו"ר בית ההשקעות פסגות, מעריך שהבנקים לא יתנגדו לתוכנית משום שהיא מגדילה את הפעילות בגזרת המשכנתאות בקרב פלחים באוכלוסייה שלא, ועם זאת לא פוגעת בביקושים הקיימים מצד בעלי הון עצמי מספק.

לדבריו, "הלחץ שמזין את הביקוש הוא של מחוסרי הדיור ולא של משפרי הדיור....הפיתרון הזה הוא נכון, כי הרי שככל שמחירי הנדל"ן עולים, אנשים רבים לא מגיעים למחסום ההון העצמי".