לפני כמעט 5 שנים געש תחום שילוט החוצות, כשהזיכיון לפרסום על גבי ריהוט הרחוב בעיר תל-אביב נמסר לחברה אחת, לפרק זמן חסר תקדים בשוק הישראלי - 15 שנה עם אופציה ל-10 שנים נוספות. הסערה שהתחוללה נבעה בין היתר בשל זהותה של הזוכה: חברה לא ישראלית - JC Decaux הצרפתית, שהייתה למעשה המתמודדת היחידה במכרז.
לכולם היה ברור כי ענקית שילוט החוצות הבינלאומית לא הגיעה לארץ רק כדי לפעול בתל-אביב, וכי הזכייה הזאת הייתה רק יריית הפתיחה בדרך להתמודדות על ערים נוספות.
המכרז בתל-אביב הציג רף תנאים שהמתמודדות המקומיות לא יכלו לעמוד בו, והחשש היה שאם מהלך זהה ייעשה גם בערים נוספות, יהיה ברור מי החברה שתזכה בכל המכרזים.
ואכן, עד מהרה התברר כי כך קורה: מיד בתום המכרז בתל-אביב יצאה עיריית ירושלים במכרז דומה, אך בשונה מעיריית תל-אביב היא כללה בו את כל מתקני פרסום החוצות בעיר. גם כאן, תוקף הזיכיון אמור היה להיות ל-15 שנה עם אופציה להארכה של 10 שנים נוספות, וגם כאן תנאי הסף אמורים היו להותיר בסופו של דבר אפשרות רק לחברות הבינלאומיות להתמודד.
גורמים בשוק העריכו כי גם בעיריית חיפה מתעתדים לצאת למכרז דומה, ויצאו למלחמת חורמה בתהליך.
מי שנלחם לצד חברות השילוט המקומיות היה איגוד לשכות המסחר, שהפעיל לחץ על הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, רונית קן, להתערב בנושא. החשש שלהם היה שאם המהלך לא ייגדע בעודו באיבו, שוק פרסום החוצות בישראל יינעל ויהפוך לנחלתן הבלעדית של חברות בינלאומיות.
הלחץ עבד, המכרז בירושלים לא יצא לפועל, ובמשך מספר שנים לא עלה מחדש נושא המכרזים ארוכי-הטווח. אך כפי שנחשף ב"גלובס", באחרונה ניהלה עיריית רמת-גן מכרז דומה, שהניב תוצאות דומות לזה של המכרז בתל-אביב: זוכה אחת - JC Decaux, שהייתה גם במקרה הזה המתמודדת היחידה במכרז.
היות שמדובר בחוזה התקשרות חריג באורכו, נדרש שר הפנים גדעון סער לאשרור הזכייה, ובנקודה זו עומדים כיום הדברים.
בעיות טכניות בתחנות
על פניו נראה רעיון המכרזים ארוכי-הטווח כשיטה מוצלחת העובדת היטב בערים גדולות רבות בעולם, והיא אמורה ליצור מצב של WIN-WIN לכל הצדדים: העיריות מקבלות כסף תמורת זכויות הפרסום (בתל-אביב מדובר על כ-22 מיליון שקל בשנה), וזכיין שמתחייב לייצר תחנות אוטובוסים וריהוט רחוב ברמה גבוהה, תוך דאגה לתחזוקתם.
מבחינת הזכיין מדובר בהשקעה משתלמת, שאת פירותיה הוא יכול לגבות באמצעות שיווק המתקנים, לרבות פרמיה שהוא גובה הן בעבור הבלעדיות והן בעבור רמת המתקנים.
התושב עצמו אמור לקבל תחנות אוטובוסים נוחות ואסתטיות, שמאפשרות לו להמתין בנוחות לאוטובוסים. כמו כן הוא אמור לקבל מידע קל ונגיש לגבי המסלולים שלהם וזמני הגעתם.
אלא שמי שבוחן את מה שאירע בתל-אביב מגלה שזאת לא בהכרח המציאות. JC Decaux אמנם החליפה חלק ניכר מתחנות האוטובוסים - לפי המפרט שנקבע בהנחיית העירייה ולפי דרישותיה - אך יש נוסעים שטוענים כי התחנות קטנות מדי עם פחות מושבים להמתנה משהיו בתחנות הקודמות.
התחנות עצמן בנויות מזכוכית שקופה שאמורה לאפשר לראות את הפרסום מכל הצדדים, אך הזכוכית קולטת שמש, מה שהופך את התחנה לחמה במיוחד בקיץ. נוסעים טוענים כי גם בחורף המצב אינו טוב יותר, שכן הגג הקצר של התחנה לא מגן מספיק מפני הגשם הנכנס ומרטיב את הממתינים בתחנה.
גם המקום שמוקצה למידע מצומצם למדי ומעורר ביקורת בקרב הנוסעים. הליקויים הקיימים בתחנות כיום הצליחו לעצבן מספיק אנשים, עד שבאחרונה אף הוקמה קבוצת פייסבוק בנושא: "עוצרים את שערוריית תחנות האוטובוס בתל-אביב".
הקלות כלכליות לחברה הבינלאומית
ארגון "15 דקות" - איגוד צרכני תחבורה, מגובה בקליניקה לצדק חברתי של אוניברסיטת תל-אביב וחברי מועצה מסוימים בעיריית תל-אביב, החלו לצאת בתוקף נגד ההתקשרות של העירייה עם JC Decaux, ואף פנו לעיריית רמת-גן כדי להתריע בפניה מראש לגבי ההשלכות שהיו לתוצאות המכרז בתל-אביב.
הגדילה לעשות חברת המועצה שרון מלכי, שפנתה למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, במכתב שכותרתו "חשד לאי-סדרים בהסכם בין הרשות לפיתוח כלכלי תל-אביב (הזרוע של העירייה שמבצעת את ההתקשרות והמכרז, עב"ל) לחברת JC Decaux".
במכתבה של מלכי עולות טענות שונות לגבי ההתנהלות הכלכלית מול JC Decaux ב-4 השנים האחרונות. במכתב נטען כי שנתיים לאחר קבלת הזיכיון ויתרה העירייה ל-JC Decaux על מיליוני שקלים בגין הזיכיון.
בשוק מסבירים כי באותה תקופה לעירייה לא היו קריטריונים ברורים לגבי שילוט שאיננו בזיכיון, שחלקו אמנם היה מותר, אך גם לגבי פרסום שהיה אסור, העירייה נמנעה מלאכוף את סמכותה עליהם.
על-פי הערכות, כדי להימנע מהליך משפטי העיריה ויתרה ל-JC Decaux על כ-7%-10% מדמי הזיכיון לכל שנה למשך כ-15 שנה, שמסתכמים ב-50 מיליון שקל במצטבר.
בנוסף נטען במכתב כי נעשו שינויים באופן חישוב הפרשי ההצמדה למדד שהופיעו בהסכם המקורי, ניתנו הקלות בקשר להתחייבות החברה לתוספת מתקנים, ניתנה אפשרות להגדיל את שטח הפרסום החורג על גבי התחנות, ונבחנה אופציה לתוספת של 10 שנים נוספות לחוזה.
"העירייה", טוענת מלכי במכתב, "במקום לעגן את חובת הצגת המידע לנוסע בתחנות, לדרוש שינויים בעיצוב התחנות כך שיתאימו לאקלים המקומי ושהתחנות יגנו מגשם ושמש, ולערוך מנגנון מתוקן בנוגע להפרות חוזרות ונשנות של החברה בנוגע לפרסום בתחנות - דנה בהארכת החוזה עם JC Decaux".
במכתב טוענת מלכי כי החליטה לפנות למבקר "בעקבות סדרת אירועים והחלטות שהתקבלו ברשות לפיתוח כלכלי, שמעלים חשדות. המכתב מבוסס על 3 נושאים: האחד - ניהול מכרז של הרשות באופן בלתי תקין ובניגוד לדין; השני - התנהלות תמוהה של יועץ לרשות בקשר למכרז; והשלישי - התוספת המאוחרת שבמסגרתה ויתרה הרשות ל-JC Decaux על כספים ודנה על הארכת הזיכיון".
פגישה בפריז
מלכי מצטטת מפרוטוקולים של תצהירים שהוגשו לבית המשפט במסגרת תביעה שהגישה חברת מרקעי תקשורת נגד הרשות הכלכלית, שחושפים לכאורה כי "JC Decaux ידעה על זכייתה עוד בטרם המכרז", וכי אייל כהן, שהציג את עצמו על-פי התצהירים כאחראי מטעם העירייה בנושא השילוט, ניסה לקדם שיתוף-פעולה של מרקעים עם JC Decaux עוד בטרם המכרז, תוך שהוא אומר להם כי הרשות לפיתוח מתעתדת לצאת למכרז בהיקף כספי משמעותי, וכי JC Decaux תיבחר לדעתו כזכיין.
מרקעי תקשורת טוענת בתצהיר כי כהן לא רק שהציג את עצמו כמי שמוסמך מטעמה של הרשות על תחום הפרסום והשילוט - סמכות שהוכחשה על-ידי הרשות, הוא אף התרברב בקשריו הענפים ברשות וביכולתו להוציא לפועל כמעט כל עסקה, וטען כי הוא מקבל מהרשות אחוזים מתוך הכנסותיה לגבי שילוט החוצות.
עוד הוצהר כי כהן נסע עם מנכ"ל מרקעי תקשורת למטה JC Decaux בפריז כדי לסייע ביצירת שיתוף-פעולה, כשבתום הפגישה הוא נשאר עם אחד הבעלים של JC Decaux לפגישה נפרדת, שבסופה הועמד להם רכב ונהג שיערוך עבורם סיור בעיר. עם חזרתם ארצה, כהן סייע לכאורה למנכ"ל מרקעי תקשורת בניסוח הצעה כתובה שנשלחה ל-JC Decaux, אך ביקש להקפיד כי שמו לא יוזכר במסמך.
ההצעה שנוסחה הביאה לתחילת ההתקשרות בין מרקעי תקשורת ל-JC Decaux, נחתם חתימת הסכם סודיות, והחל להתבצע הליך בדיקת נאותות של החברה הצרפתית לגבי מרקעי תקשורת.
סעיף מכרז האופניים הבעייתי
מלכי איננה הראשונה שמעלה שאלות לגבי אופן ניהול המכרז. עוד בעיצומו של ההליך הוא עורר תגובות קשות בקרב חברות ישראליות בגלל תנאי הסף שלו. אחד התנאים שעוררו את הכעס הוא תנאי שקבע כי על החברה להציג מחזור מכירות של 30 מיליון שקל לשנה, מבלי לאפשר לשתי חברות לחבור זו לזאת לצורך ההתמודדות. מחזורים כאלה היו באותה תקופה חלום בלתי מושג עבור חברות ישראליות.
אך התנאי שגרר את רוב הביקורת, כולל טענות על כך שמדובר במכרז "תפור", היה הבקשה להגיש כחלק מהמכרז תוכנית כוללת למערך אופניים בעיר, שכן החברה היחידה בעולם שיש לה את הניסיון והידע בנושא היא JC Decaux.
בהמשך נערך מקצה שיפורים במכרז, ובחברה הכלכלית הודיעו לחברות המשתתפות במכרז על ניתוק מכרז האופניים מהנושא.
עתה, כאמור, מתעתדת עיריית רמת-גן להתקשר בחוזה ארוך טווח עם JC Decaux. העירייה שכרה את חברת SMART CITY PROJECT לליווי העירייה בנושא שדרוג מתקני הפרסום. במסגרת מכרז זה יוצבו סככות המתנה חדשות לאוטובוסים הכוללות פרסום. החברה נמצאת בבעלות שרון קרן - לשעבר מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי של תל-אביב-יפו, שבתקופתו פורסם המכרז בתל-אביב.
ההכרעה בפרשה תעבור כעת למשרד הפנים, וההחלטה הקרובה של השר גדעון סער היא זאת שתכריע כיצד ייראה ענף שילוט החוצות בישראל בשנים הקרובות.
מעיריית רמת-גן נמסר בתגובה: "המכרז נעשה על-פי דין. במכרז הקודם שפורסם לגבי תחנות אוטובוס בלבד לא הוגשה אף לא הצעה אחת, לפיכך הוחלט לצאת למכרז כולל שישדרג את ריהוט הרחוב ברמת-גן. השיקול היחיד שעומד לנגד עינינו הוא רווחת תושבי העיר. עיריית רמת-גן תמשיך להקפיד במהלך המכרז על הוראות החוק".
מעיריית תל-אביב נמסר: "התקשרות העירייה עם JC Decaux שיפרה לאין שיעור את רמת השירות הניתן לציבור, הן באיכות התחנות והתאמתן למרחב הציבורי והן ברמת התחזוקה. בנוסף, ההתקשרות הגדילה משמעותית את ההכנסה לקופה הציבורית.
"תחנות האוטובוס של JC Decaux נבחרו לאחר שאופיינו על-ידי צוות של עיריית תל-אביב-יפו שהורכב מאדריכל עירוני, ראש רשות התחבורה העירונית, מעצבי מוצר, יועצי בטיחות, חשמל ונגישות ולאחר שעמדו בכל התנאים שקבעו הגורמים הנ"ל. תחנות בעלי מאפיינים דומים קיימות בכל העולם ובכל תנאי מזג-האוויר.
"לעניין הארכת תקופת ההתקשרות, מדובר בהסכם פשרה שבמסגרתו הסכימה JC Decaux לוותר על טענות שהעלתה החברה נגד העירייה. מדובר בהסכם אשר עבר את כל האישורים הנדרשים, כולל ועדת פשרות עירונית מקצועית".
אייל כהן מסר בתגובה כי "טענות של חברות שאינן זוכות כנגד ההליך עצמו וכנגד החברה הזוכה הם לחם חוק במכרזים מסוג זה - כך גם הפעם".
JC Decaux סירבה להגיב.
"התחנות פוגעות בנוסעי התחבורה הציבורית"
גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", מבין שעל מנת להקטין את נטל ההוצאות העירוניות על האזרחים, יש לשקול מסחור של המרחב הציבורי. השאלה, הוא אומר, היא עד כמה ועל חשבון מה.
לדבריו, "במקרה שלפנינו הייתה לעירייה כוונה טובה, אבל כרגיל כשמדובר בכסף גדול - הזכיין, חברת JC Decaux במקרה זה, זנח את המטרה המקורית של העירייה, שהיא לתת שירות לאזרח, ופגע באזרחים בגדול - ועוד על חשבונם".
"15 דקות" נאבק בכוונה לאפשר את ההתקשרות עם JC Decaux ברמת-גן, ובינתיים ממשיך להילחם בתל-אביב על הכנסת שינויים בהתקשרות הקיימת.
לדברי יעקב, "התחנות הקיימות פוגעות בנוסעי התחבורה הציבורית ובהוראות החוק. אנו קוראים לעיריית רמת-גן לבחון מחדש את ההחלטה לבחור בחברת JC Decaux כמציע יחיד להקמת התחנות, ולקיים תהליך מכרזי המבוסס על צרכי המשתמשים בתחבורה הציבורית".
הזיכיון של JC