נעילה שלילית באירופה; "מדובר בתיקון לאחר גל העליות"

מדד הניקיי היפני המשיך לרדת למרות התחזית החיובית של הממשלה בדוח הכלכלי החודשי שלה, לפיו הדפלציה מתקרבת לסיומה ושוק העבודה משתפר

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ה') בירידות שערים, חרף נתוני הצמיחה מאתמול שהצביעו על כך שגוש האירו יצא מהמיתון, ועל רקע חוסר הוודאות באשר לצעדי ה'פד' בעתיד הקרוב. מגמה שלילית גם במדדי וול סטריט, חרף שטף נתוני מאקרו חיוביים בעיקרם.

"מדובר בתיקון לאחר גל העליות בימים האחרונים", אומר ג'יימס בקלי, מנהל השקעות בחברת Baring Asset Management. "כאשר בוחנים את הביצועים של מדדי המניות באירופה, ניתן לראות שמחודש יוני הם עלו ביותר מ-10%, כך שהם לא זקוקים לטריגר משמעותי כדי לתקן".

אתמול פורסמו בגוש האירו נתוני הצמיחה לרבעון השני בגרמניה וצרפת והם הצביעו על צמיחה בשיעור מהיר מתחזיות האנליסטים וסייעו לגוש האירו לצאת מהמיתון הקשה שליווה אותו בשנתיים האחרונות. התמ"ג בגרמניה עלה ב-0.7% ברבעון השני (בהשוואה לרבעון הראשון) בעוד שכלכלת צרפת התרחבה ב-0.5%. כלכלנים ציפו לצמיחה של 0.6% בגרמניה ו-0.2% בצרפת.

הבנק המרכזי האירופי העריך שבמחצית השנייה של השנה תירשום התאוששות הדרגתית בגוש האירו. עם זאת, האבטלה באירופה ממשיכה להיות גבוהה ומעיקה על הכלכלה, עם שיעור אבטלה של 12.1% הצפוי בסוף השנה.

ארבע המלצות להשקעה ישירה בחברות אירופיות שצפויות ליהנות מהמשך המגמה החיובית.

בארה"ב נמשכת המתיחות בנוגע למדיניות המוניטרית. בכירי ה'פד' יוצאים בימים אלה בהצהרות לפיהן אין וודאות באשר לצמצום תוכנית הרכישות בקרוב, בשל הביצועים המשתנים של כלכלת ארה"ב, מה שמביא לכך שה'פד' אינו יכול להעריך בצורה ברורה את התוכנית.

סטין ג'ייקובסון מסאקסו בנק בדנמרק אומר כי "האירוע המשמעותי ביותר, שאליו נשואות עינינו כל השנה, הוא הבחירות בגרמניה ב-22 בספטמבר, ולא בגלל שיש לנו ספק כלשהו בקשר לתוצאות כאילו צפוי הפסד לקאנצלרית אנג'לה מרקל (ההפך הוא הנכון). מוקד העניין בבחירות הללו הוא האופן שבו יעצבו הממשלה והפרלמנט החדשים את המדיניות של גרמניה באיחוד האירופי. אירופה ממשיכה לסבול מריבוי בנקים עם בנקים בעלי ערך מהוון נמוך, עניין שבסופו של דבר ידרוש פתרון במסגרת האיחוד האירופי לפני שנוכל לראות שוב זרימה של אשראי באירופה. חיבור של בנקים המאופיינים בחוסר יעילות אל הבנק האירופי המרכזי, בניסיון להאריך את חייהם, אינו תורם דבר וחצי דבר לחברות הקטנות והבינוניות, או, במילים אחרות, 80 אחוז מן הכלכלה, אשר תנאי אשראי נוחים יותר יכולים בהחלט להועיל להן.

"אנחנו נערכים לקראת האטה משמעותית באיחוד האירופי ברבעון הרביעי, אשר כבר עכשיו נראה עמוס באירועים שיהיה קשה לשלוט בהם: חריגה של יוון מדרישות הטרויקה, חוסר היציבות הפוליטית בפורטוגל יחד עם הידרדרות נתונים יסודיים, המיתון המגביל באירלנד ודיבורי הסרק על רפורמה ממשית באיטליה ובצרפת במקום לבלוע את התרופה המרה. ובנוסף, יש גם את השערורייה הפוליטית בספרד שלא פסחה על צמרת הממשלה הנוכחית. אירופה תיאלץ בקרוב מאוד להפסיק להעמיד פנים".

הניקיי ירד 2.3%

המסחר במרבית בורסות אסיה מתנהל היום בירידות שערים, כאשר מדד הניקיי היפני המשיך ליפול על רקע התחזקות הין. בנוסף משפיע על המסחר חוסר הוודאות באשר לצעדי ה'פד' בשבועות הקרובים.

המסחר בוול סטריט נחתם אמש בירידות, חרף נתונים מעודדים שפורסמו באירופה, לפיהם גוש האירו יצא מהמיתון. כמו כן נראה כי תקוות המשקיעים כי ה'פד' ימשיך עם תוכנית הרכישות כסדרה, על רקע דבריו של ראש שלוחת ה'פד' באטלנטה אמש, התפוגגו.

מדד הניקיי היפני המשיך לרדת למרות התחזית החיובית של הממשלה בדוח הכלכלי החודשי שלה, לפיו הדפלציה מתקרבת לסיומה ושוק העבודה משתפר.

"הייתה לשוק תקופה טובה בשבועות האחרונים, כך שסביר שנראה היום קצת לחץ של מכירות", אומר מתיו שרווד, ראש מחלקת מחקר השקעות בפרפטואל אינבסטמנט מסידני. "היו כמה דוחות שפספסו את התחזיות ועונת הדוחות הייתה די מעורבת עד כה".