כלכלני בנק לאומי מעריכים כי יחס הגירעון-תוצר ב-2013 ינוע בטווח של 4-4.5%, נמוך מהיעד שהציב האוצר בחודש מאי, של 4.65%.
בלאומי מציינים כי ישנה מגמת ירידה בגרעון התקציבי מאז חודש פברואר, כאשר בחודש יולי ירד יחס הגירעון התקציבי לתוצר לרמת שפל של 13 חודשים של 3.8%, וזאת ביחס לרמה הממוצעת בחודשים ינואר-יוני אשר עמדה על כ-4.4% תוצר.
"מגמת הירידה בגירעון הממשלתי הינה תוצאה של גידול בהכנסות הממשלה ממסים. בחודשים ינואר-יולי גדלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 6.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הגורם העיקרי שתרם לגידול בהכנסות ממסים הוא סעיף המע"מ המקומי. בחודשים ינואר-יולי הסתכמה גביית המע"מ המקומי בכ-41.2 מיליארד שקל לעומת כ-34.7 מיליארד שקל, בתקופה המקבילה אשתקד (גידול של 18.7%), זאת על רקע העלאת שיעור המע"מ בחודש יוני. יש לציין כי בתקופה זו נרשמו הכנסות כתוצאה מהעלאות שיעורי המס בסכום כולל של כ-6.7 מיליארד שקל (2.5 מיליארד שקל במסים ישירים ו‑4.2 מיליארד שקל במסים עקיפים) וכן נרשמה גביה בעלת אופי חד פעמי בהיקף ניכר".
עם זאת, מציינים בלאומי, "בנטרול ההשפעה של העלאות שיעורי המס, סך הכנסות המדינה ממסים עלו בשיעור ריאלי מתון של 1.5% בחודשים ינואר-יולי לעומת התקופה המקבילה אשתקד, דבר המשקף, בין יתר את האינדיקאטורים הכלכליים המאופיינים בחולשה של הביקושים המקומיים במשק".
כמו כן, בלאומי מעריכים כי "במידה וביצוע התקציב יהיה טוב יותר באופן חריג ביחס ליעד המקורי, ואם יתברר כי יש בו מרכיב משמעותי שאינו בעל אופי חד-פעמי, אזי לקראת סוף 2013 תתכנה התאמות (הקדמת הוצאות ממשלה) להן תהינה השלכות בשנת 2014. עוד יש לזכור, כי ההכנסות ממסים צפויות להמשיך לעלות בקצב מתון בשנה הבאה על רקע העלאות שיעורי המסים הצפויות. יחד עם זאת, בתרחיש מרכזי, נראה שהיעד של גירעון ברמה של 3% תוצר בשנת 2014 הוא מאתגר מאוד".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.