בורסות אירופה ננעלו בעליות; מניית מארסק קפצה 10%

מניות התעופה הכבידו על המסחר אך מניות הכרייה קפצו ומשכו את השוק מעלה ■ בכירים יפנים טוענים כי ראש הממשלה שינזו אבה לא הורה להפחית את שיעור מס החברות ■ גוברות הספקולציות בנוגע להאטת התוכניות להקלה כמותית

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בעליות שערים קלות לאחר שאתמול ננעלו המדדים בירידות החדות ביותר מזה כ-5 שבועות על רקע החששות כי הבנקים המרכזיים יתחילו לסגת מהמדיניות המוניטרית המרחיבה. מניות הכרייה טיפסו והסיטו את ההשפעה השלילית של נסיגת מניות התעופה.

מדד ה-Stoxx 600 עלה ב-0.3% וסגר את השבוע בעלייה של 0.1%. המדד זינק בכ-11% מאז סוף חודש יוני, אז הבנק המרכזי האירופי הכריז כי הריביות ישארו נמוכות למשך תקופה ארוכה.

"נראה כי השווקים משוכנעים שה'פד' יאט את רכישות האג"ח בחודש הבא", טוען כריס גרין, אסטרטג השקעות בחברת First NZ Capital. "המשקיעים צריכים להפנים את העובדה שהאטת רכישות האג"ח היא חיובית בעיקרה מבחינה פונדמנטלית המעידה על שיפור בכלכלת ארה"ב".

מניות התעופה ירדו היום באירופה בהובלת לופטהאנזה, לאחר שמורגן סטנלי הוריד את ההמלצה למניה ל"משקל שוק" מ"משקל יתר". ירידות נרשמו גם במניות Ryanair Holdings ו-International Consolidated Air .

מניית Maersk (מסוג B) זינקה בכמעט 10% לאחר שפרסמה "קדימון" לדוחותיה הכספיים, לפיו רווחיה הסתכמו בכ-3.5 מיליארד דולר ברבעון השני. גם מניית Opera Software מזנקת בכ-7% לאחר שפרסמה תחזית רווחים מעודדת. מנגד, מניית הטלקום האוסטרית Telekom Austria , רושמת ירידות לאחר שהודיעה כי בכוונתה להנפיק מניות בשווי של מיליארד אירו.

כאמור, מניות הכרייה זינקו היום על רקע העליות במחירי מתכות כמו הזהב והכסף. מניית Fresnillo עלתה ב-4.2% ומניית Randgold Resources קפצה 5.6%.

תנודתיות באסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ו') בירידות שערים, לאחר שטף נתוני מאקרו חיוביים בעיקרם שפורסמו אתמול בארה"ב ועל רקע הספקולציות בכל הנוגע להאטת התוכניות להקלה כמותית של ה'פד'. המסחר בסין התנהל בתנודתיות ובורסת שנגחאי שזינקה במהלך המסחר בכ-5%, סיימה את יום המסחר בירידות.

מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה-MSCI Asia Pacific, רשם ירידות של כ-0.5%, אך בסיכום שבועי עלה בכ-0.3%. המדדים המרכזיים ביפן נסחרו במגמה שלילית לאחר שמספר בכירים אמרו אתמול כי ראש הממשלה שינזו אבה לא נתן כל הנחיות הנוגעות להורדת מס החברות.

המשקיעים דרוכים לקראת פרסום מדד אמון הצרכנים והתחלות הבנייה בארה"ב, לאחר שאתמול פורסמו מספר נתוני מאקרו מפתיעים, בכללם נתוני תביעות האבטלה השבועיות שירדו לשפל של כ-6 שנים ומדד המחירים לצרכן שעלה בשיעור של 0.2% ביולי. אנליסטים מציינים שהנתונים החיוביים, שמעידים על שיפור בכלכלה, דווקא תרמו לספקולציות בכל הנוגע להאטת התוכניות להקלה כמותית של ה'פד' - כבר בחודש הבא.

מניית יצרנית הרכב הונדה רשמה ירידות של יותר מ-1%. גם מניית הבנק האוסטרלי-ניו-זילנדי - ANZ צללה בכ-3% לאחר שחתכה תחזיות. מנגד, מניית יונדאי זינקה בכ-9% לאחר שצפון ודרום קוריאה הודיעו על שיתוף פעולה תעשייתי.