נעילה שלילית בבורסות אירופה; מילאנו נפלה 2.4%

מניית Kentz זינקה באירופה על רקע הצעות לרכישתה ■ ביפן דווח היום כי היצוא גדל ב-12.2% בחודש יולי לעומת החודש המקביל אשתקד - הקצב המהיר ביותר מזה כשלוש שנים

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בירידות שערים, בעוד המשקיעים בעולם ממתינים לפרסום הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה של הפד, אשר עשויים לשפוך עוד אור על התזמון בו יחליט הפד להפחית את רכישות האג"ח. הפרוטוקולים יפורסמו מחרתיים בארה"ב. מדד Stoxx 600 יורד ב-0.4%.

מניית Kentz זינקה לאחר שאישרה כי ישנם גורמים המעוניינים לרכוש אותה. החברה האירית המספרת שירותי הנדסה ובנייה לתעשיית הנפט והגז קיבלה הצעות מחברות כמו Amec ו-M&W Group.

"אין כמעט נתונים כלכליים בתחילת השבוע כך שהשווקים מחכים לפרוטוקולים של הפד", אמר לסוכנות בלומברג סוחר ב-Capital Spreads.

מניית Atlas Copco מטפסת על רקע דיווח ברשת סקיי לפיו החברה עשויה להכריז כבר החודש על רכישת Edwards Group.

מניית Holcim מאבדת גובה לאחר שהבנק השווייצרי UBS הוריד את המלצתו למניה ל"נייטרלי" מ"קנייה", בשל החשש מירידה ברווחי החברה.

מגמה מעורבת באסיה

מגמה מעורבת מאפיינת היום את המסחר בבורסות אסיה, בעת שהמשקיעים ממתינים לנתוני מאקרו ולהתפתחויות נוספות בנוגע למדיניות הרכישות של הפדרל ריזרב.

ביפן דווח היום כי היצוא גדל ב-12.2% בחודש יולי לעומת החודש המקביל אשתקד - הקצב המהיר ביותר מזה כשלוש שנים. היבוא ליפן גדל ב-19.6% לעומת החודש המקביל והגרעון המסחרי עמד בחודש שעבר על כ-10.5 מיליארד דולר.

השבוע יתכנסו בכירי הפד, מלבד ברננקי, בכנס השנתי בג'קסון הול. האם משם תצא הצהרה על הפחתת קצב רכישות האג"ח? "אף אחד שם לא ינסה להעביר מסר מטעמו או מטעם הוועידה", אומר אנליסט פימקו טוני קרשנצי. "זה יהיה כמו הרבה זאבים בערבה - הרבה קולות, אבל הזכר הדומיננטי לא יהיה שם!". קרשנצי מאמין גם הוא כי בספטמבר הבנק יצמצם את הרכישות, גם של אג"ח ממשלתיות וגם של אג"ח מגובות משכנתאות, בהיקף של 20-25 מיליארד דולר בחודש.

עד השבוע האחרון, נדמה שהייתה כמעט תמימות דעים בקרב האנליסטים בוול סטריט כי הפדרל ריזרב יחל לצמצם את רכישות האג"ח החודשיות שלו כבר בספטמבר. אולם, לאור דבריהם של בכירים בבנק בנוגע לנתונים הכלכליים הבלתי יציבים, אשר לא מאפשרים להעריך במדויק את עתיד תוכנית הרכישות, בנוסף לעלייה בתשואות על האג"ח, יש המבקשים להעריך מחדש את עתיד התוכנית, במסגרתה מזרים הבנק 85 מיליארד דולר בחודש לכלכלה.

ביום שישי סגר מדד S&P 500 את השבוע הגרוע ביותר מאז חודש יוני, בעוד אגרות החוב נפלו והתשואות עלו - בשל חששות המשקיעים כי הרכישות אכן יצומצמו, לאחר שביום חמישי פורסמו נתוני אבטלה טובים מהצפוי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה ל-2.86% - שיא שלא נראה מאז יולי 2011.

"אם תשואות האג"ח ל-10 שנים יעמדו בספטמבר על 2.8%, 2.9%, הסיכוי לצמצום הרכישות יקטן ל-50% לכל היותר", אומר פול ריצ'רדס מ-UBS. "אני לא חושב שברננקי יוחזק כבן ערובה בשוק האג"ח, ואני תומך בצמצום כבר שלושה חודשים". "השוק מהמר על צמצום בספטמבר עם סיכוי של 75%-80%, והמשקיעים פספסו דבר אחד - הפרוטוקולים של חודש יולי, בהם ברננקי ציין כי מדיניות מוניטרית הדוקה יכולה לסכן את ההתאוששות הכלכלית".

מניית Kawasaki Heavy Industries רושמת עלייה בטוקיו על רקע דיווח שהחברה תשתף פעולה עם רולס רויס בפיתוח מנוע חדש למטוסים.