האיש העשיר ביותר בסין: איל הנדל"ן וואנג ג'יאנלין

הונו נאמד ב-14.2 מיליארד דולר לפי דירוג המיליארדרים של בלומברג

וואנג ג'יאנלין, הבעלים של יזמית הבנייה המסחרית הגדולה ביותר בסין, הוא האיש העשיר ביותר במדינה, לפחות לפי הדוחות שהגיש לרשויות הפיקוח, המראים ששווי פעילותו הלא-נדל"נית גבוה יותר מחישובים קודמים.

וואנג הוא יו"ר הקונגלומרט דליאן וונדה גרופ, שהפך לרשת בתי הקולנוע הגדולה ביותר בעולם בעקבות רכישת AMC אנטרטיינמנט הולדינגס בשנה שעברה תמורת 2.6 מיליארד דולר. הונו האישי של וואנג נאמד ב-14.2 מיליארד דולר, לפי דירוג המיליארדרים של בלומברג. הונו האישי גדול ב-3.2 מיליארד דולר מהונו האישי של זונג קינגהון, מייסד הנגצהו וואהאהא גרופ, יצרנית המשקאות הקלים השלישית בגודלה בסין והאיש השני בעושרו במדינה.

וואנג, שאימפריית הנדל"ן שלו כוללת ניהול שטחי מסחר בהיקף של 13.7 מיליון מ"ר, מתכנן להגדיל את החזקות הנדל"ן שלו ב-68% עד 2014, והוא מאיץ את קצב הרכישות שלו בחו"ל. בין השאר רכשה דליאן וונדה את סאן-סיקר אינטרנשיונל, יצרנית בריטית של יאכטות המשמשות בסרטי ג'יימס בונד, תמורת 1.6 מיליארד דולר ביוני. לדברי וואנג, בכוונתו להשקיע יותר מ-1 מיליארד דולר בבניית מתחם מגורים יוקרתי על חופי נהר התמזה בלונדון.

המיליארדר המזמר

המיליארדר בן ה-58, שנוהג לשיר שירי עם טיבטיים ומונגוליים באסיפות השנתיות של בעלי המניות של וונדה, הוא הבכור בין חמישה אחים. הוא נולד למשפחה של אנשי צבא במחוז סצ'ואן שבמערב סין, בקרבת הגבול עם טיבט. אביו נלחם בצבא האדום של מאו והשתתף ב"מסע הארוך" בשנות השלושים של המאה העשרים (מצעד נסיגה של כ-10,000 ק"מ שביצעו הקומוניסטים הסינים בראשותו של מאו דזה דונג ב-1934 ונמשך 368 ימים), ולאחר מכן נגד היפנים במלחמת העולם השנייה.

וואנג הצטרף לצבא השחרור העממי של סין כשהיה בשנות העשרה שלו, ושירת בו 16 שנים. לאחר שחרורו בדרגת קצין, החל לעבוד בחברת בנייה למגורים עתירת חובות בעיר הנמל דליאן בצפון סין. הוא שינה את שם החברה לדליאן וונדה והפך למנכ"ל ב-1992. באותה שנה התמנה בו שילאי לראש העירייה בפועל של דליאן. בחודש שעבר הוגש נגד בו, לשעבר חבר הפוליטבורו, כתב אישום בשוחד, שחיתות וניצול לרעה של מעמדו, ומשפטו ייפתח חמישי השבוע.