אחד מעמודי התווך של קניון המניות הוא התחרות מול מדד S&P 500. רבים רואים תחרות זאת במובן של ניצחון או הפסד. האם עשינו יותר מהמדד (ואכן עשינו יותר ממנו במצטבר ובממוצע, גם אם נוריד עמלות ועלויות שאינן נלקחות כאן בחשבון), או פחות ממנו. משה כמו משחק כדורגל. אם לרגע נמשיך את הקו הזה, הרי יש לנו מערכה יומית, שבועית, חודשית, שנתית ומצטברת. אנחנו בדרך כלל מנצחים בשנתית (סיימנו פעם אחת בתיקו), ניצחנו במצטברת, אבל לא תמיד אנו מנצחים בחודשית וביומית.
הרבה תיאוריות אימון והתפתחות, כמו גם הזן, מדברות על הדרך. בהשקעות ובדברים אחרים גם התוצאה חשובה. אם לא משיגים תשואה טובה יותר ממה שכל אחד יכול להשיג על ידי השקעה פסיבית בקרן סל (ETF) של מדד רלוונטי, אין ערך מוסף לתהליך ניהול ההשקעות, לזמן שמושקע בו ולעלויות הכרוכות בו. יתרה מכך, כמנהלי תיק מניות, זה התפקיד שלנו בעולם הפיננסי: לתת שירות טוב למי שבוחר להשקיע במניות. אז התוצאה חשובה, אבל אנחנו לא מקדישים לה מחשבה.
לא במקרה מדדי המניות מביסים במרוץ את מרבית המשקיעים, וגורמים בכך למה שניתן לכנות "התסכול הגדול של עולם ההשקעות". יש לכך שתי סיבות עיקריות: הראשונה היא שמדדי המניות הם מכונת מומנטום, והשנייה היא שהם אינם סובלים מכשלים מנטליים.
לספק מוצר טוב מהמתחרה
קחו כל מדד מניות ותבדקו אלו מניות נמצאות בו ואלו מניות היו בו לפני 5, 10, 20, 30 שנה. אתם כבר מבינים שככל שתלכו יותר אחורה, תגלו מניות שכבר לא נמצאות במדד וגם הרבה חברות שכבר לא קיימות.
דאו ג'ונס הוא הראשון במדדי המניות. רק מניה אחת, GE, נמצאת במדד הזה מאז יום חישובו הראשון. יש חברות שהיו במדד ועדיין קיימות, ויש שכבר מזמן לא. גם מדד הנאסד"ק של היום הוא לא המדד שלפני בועת מניות הטכנולוגיה. הדבר נכון גם ביחס למניות ספציפיות וגם ביחס למשקל המגזרים במדדים.
הסיבה לכך היא שמדדים הם יצור אבולוציוני. חברות המדדים מוציאות בדרך זו או אחרת מניות של חברות שהאופק שלהן מאפיר או השחיר, ומכניסות את המניות של ההווה והעתיד.
כלומר, כשאתם מתחרים במדד המניות אתם לא מתחרים בפסל אלא ברץ שיש מאחוריו מודל אבולוציוני. תיזכרו במניות שהיו בתל אביב 25 (לא שהוא רץ למקום כלשהו בימים אלו), אפריקה למשל, ותבינו שמדדי מניות מורכבים מהרבה גלגלי ענק של מניות. כאשר גלגל של מניה מתחיל לרדת, נכנסת מניה אחרת שהגלגל שלה בעלייה ומשמרת את המומנטום. זאת כמובן אם יש מספיק מניות עולות לתחזק את המומנטום הזה.
חשוב להבין את זה אם אתם רוצים להרוויח יותר ממדד מסוים. א"ב בתחרות עסקית: להכיר את המתחרה ולספק מוצר טוב יותר. הדרך לעשות זאת היא להיצמד למדד ו"לעקוף אותו בסיבוב". אפשר לעקוף אותו באמצעות שתי רגליים: רגל המגזרים ורגל המניות.
רגל המגזרים מתייחסת למשקלם במדד. לדוגמה, משקל מניות הטכנולוגיה במדד S&P 500 הוא כ-17%. אבל אם המניות האלו מפגינות חולשה כקבוצה, נחזיק משקל נמוך יותר בתיק שלנו. את החולשה בודקים באמצעות מדד השוואתי פשוט, RS, המשווה גרף של מגזר לגרף של המדד.
למה בכל זאת נחזיק מניות טכנולוגיה ולא נרד ל-0% במגזר חלש? משום שאנחנו לא רוצים ש-S&P 500 יפתח עלינו פער אם טעינו בבחירת המגזרים. הוא עדיין אחד הרצים הטובים בעיר, ולכן אנחנו דואגים להיות באזור שלו ולפתוח פער לפניו, תוך הקטנת הסיכון שהפער הזה ייסגר.
אחרי שקבענו משקל לכל מגזר, ניתן לבחור את המניות החזקות ביותר בכל מגזר.
אין מצבי רוח
הסיבה השנייה לכך שמדדי מניות מנצחים את מרבית המשקיעים, היא כאמור שהם לא סובלים מהטיות מנטליות. פחד, התלהבות, בעיות אישיות, רווחים, הפסדים, כותרות בעיתונים - כל אלו לא נוגעים להם. יש מודל ולפי זה הם אוכלים ונושמים. ישנם מדדים שבהם המודל הוא כמותי, מבוסס נתונים שונים; וישנם מדדים, כמו הדאו ג'ונס, אשר לגביהם ועדה מיוחדת מתכנסת ומחליטה, אחת לפרק זמן ממושך, על שינוי. כך נחסכות השגיאות של המשקיעים האנושיים.
אז למה אנחנו מתמקדים בדרך ולא בתוצאה? נתחיל בזה שהסתכלות על התוצאה לא תייצר תוצאה. היא תייצר רגש זמני בר-חלוף. שנית, אם מדדי המניות הם כלי השקעה כל כך טוב, כל עוד אנחנו מתמקדים בלהשיג אותם ומצליחים בכך, נשיג תוצאה טובה. אחר כך נסתכל על הלוח, ונראה כמה התוצאה טובה, אבל בכל מקרה, מאמצינו יישארו אחידים ועקביים ללא קשר אליה.
הכותב הוא מנכ"ל משותף וראש תחום פיננסים בחברת BePlusDo - פיתוח כלים וטכנולוגיות אימון, ואסטרטג ההשקעות של קרן הגידור Green Ocean. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם
ziv@beplusdo.co.il
www.facebook.com/groups/themallglobes
קניון המניות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.