ורוח פישר מרחפת על פני הבנק

תגובה הכרחית לתיק אשראי למגורים תופח והסיכון בו גדל

סטנלי פישר סיים את תפקידו כנגיד בנק ישראל בסוף חודש מאי. אף על פי כן, רוחו וגישתו ממשיכים לשלוט בבנק ובכיריו עדיין רואים את עצמם מחויבים לאקטיביזם הפיקוחי שהוא הנהיג.

ההנחיות החדשות שפרסם היום הפיקוח על הבנקים, המגבילות את מתן המשכנתאות, הן חלק מאקטיביזם זה, ומה גישה של הנגיד הקודם לפיה הבנק המרכזי חייב להתערב כדי למנוע תוצאות שליליות אשר השוק אינו מסוגל לפתור.

העובדה שלא מ"מ הנגיד, קרנית פלוג, ולא המפקח על הבנקים, דודו זקן, ראו צורך להמתין למינויו של נגיד חדש, היא סימן לכך שמבחינתם יש בידיהם כל הסמכות להמשיך להפעיל את מדיניותו של הנגיד הקודם. לכך יש להוסיף כמובן את העיכובים במינוי של נגיד חדש, אשר יוצר אצל בכירי בנק ישראל תחושה שאין הם יכולים או רשאים להמתין עם החלטות מהותיות. התוצאה היא שהנגיד החדש של בנק ישראל ימצא את עצמו עם ההוראות החדשות.

לגופו של עניין, ראשי בנק ישראל חשו שהם חייבים להתערב במצב שבו משקל האשראי למגורים הולך וגדל במהירות, ובמקביל ישנו פוטנציאל להרעת איכות התיק ועלייה מהירה בסיכון. יש להניח כי הגידול המהיר בהיקף המשכנתאות והמשך הגאות בביקוש לדיור, תרמו לתחושת הדחיפות של הבנק.

מבחינת ראשי הבנק הנוכחיים, עדיין תקפה הטענה לפיה הם אחראים לשלומה של המערכת הפיננסית ולא ליכולתם של לווים להשיג מימון זמין לרכישת דירה. כפי שפישר טען פעם אחר פעם, לא בנק ישראל אחראי למחירי הדיור למגורים, כי הפתרון לכך נעוץ במדיניות ממשלתית להגדלת ההיצע.

צריך להדגיש גם את המשך הגישה של סטנלי פישר בכל הקשור לכלי שנבחר כדי להתמודד עם הביקוש הגואה למשכנתאות. אצל נגיד אחר, אולי אחד מאלה שהוזכרו לתפקיד או מאלה שפרשו מהמרוץ, הגישה הייתה לפעול בכלים פחות "מתערבים", ובראשם העלאת מחיר הכסף. אלא שהתורה שבעל פה בבנק ישראל גורסת כי עדיף לפעול בתחום המשכנתאות באמצעים מינהליים, ולא באמצעות הריבית. העלאת ריבית הייתה גורמת להתחזקות נוספת של השקל, פוגעת ביצוא ובצמיחה.

אלה הם השיקולים אשר הובילו להחלטה שפורסמה היום, וראשי הבנק לא ראו כל צורך בהמתנה עד שהממשלה תמנה אדם אחר לנגיד.

הבנק המרכזי לא אמור לשאול לדעתם של ראש הממשלה ושר האוצר בנושאים אלה, כך שמבחינה פורמאלית המהלך של היום לא אמור להיות נושא לוויכוח. ברמה הסמלית, יש בכך מסר של ראשי הבנק הנוכחיים הן לראש הממשלה, בנימין נתניהו, והן לשר האוצר, יאיר לפיד, על כך שהבנק לא יחכה להם ויפעל על פי השקפתו, ובעיתוי שהוא יחשוב שהולם את הצרכים.