בורסות אירופה סגרו בעליות בעקבות נתוני המאקרו

פרוטוקולי הריבית של ה'פד': מרבית חברי ועדת השוק הפתוח תומכים בהאטת רכישות האג"ח עד סוף השנה ■ מאקרו: מדד מנהלי הרכש בגוש האירו זינק לרמה של 51.7 נקודות - הרבה מעל הצפי בשוק ■ נעילה שלילית באסיה

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ה') בעליות שערים, חרף ירידות בבורסות אסיה ולאחר נעילה שלילית בוול סטריט אתמול. נראה כי המשקיעים באירופה מתעלמים מפרוטוקולי הריבית של ה'פד', שהעיבו על המסחר אתמול בוול סטריט, ומתמקדים במספר נתוני מאקרו חיוביים שפורסמו היום.

המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו אתמול בירידות שערים, לאחר פרסום פרוטוקולי ישיבת הריבית של ה'פד'. מהפרוטוקולים עולה כי מרבית חברי ועדת השוק הפתוח תומכים בהאטת קצב רכישות האג"ח עד סוף השנה, בהתאם ללוח הזמנים שהציב היו"ר בן ברננקי, אך סבורים כי אין לבצע שינוי מדיניות בטווח המיידי.

יוון שוב בכותרות. שר האוצר הגרמני, וולפגנג שאובל, אמר מוקדם יותר השבוע כי יוון תזדקק לחבילת סיוע נוספת. דבריו מגיעים רק חמישה שבועות לפני הבחירות בגרמניה, כשהסיוע הרב שגרמניה מעניקה ליוון, כמו גם למדינות נוספות בגוש האירו, אינו פופולרי בקרב העם הגרמני.

ההתאוששות הכלכלית באירופה צוברת תאוצה. בזירת המאקרו המקומית, פורסם מדד מנהלי הרכש בגוש האירו רשם קריאה של 51.7 נקודות באוגוסט, שיא של 26 חודשים ומעל צפי האנליסטים שעמד על 50.9 נקודות. נזכיר, קריאה מעל 50 נקודות מעידה על התרחבות בפעילות הכלכלית, בעוד קריאה נמוכה מ-50 מעידה על התכווצות.

סנטימנט שלילי באסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ה') בירידות שערים, על רקע נעילה שלילית בוול סטריט אמש וחרף נתון מאקרו חיובי שפורסם בסין, שהצביע על עלייה בפעילות הייצור. החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים לפי שעה בירידות.

מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה-MSCI Asia Pacific, נפל בשיעור של יותר מ-1% ומחק את העליות שרשם השנה. זאת לאחר שהמדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בירידות אתמול ותשואות האג"ח הממשלתיות טיפסו שוב לרמה של כ-2.88%.

"התמיכה הרחבה של חברי ה'פד' בהאטת רכישות האג"ח היא תירוץ טוב לתיקון בשווקים", טוען דון וויליאמס, מנהל השקעות בחברת פלטיפוס ניהול השקעות. "השווקים מתקנים וזה עשוי להימשך זמן מה".

בזירת המאקרו המקומית פורסם היום מדד מנהלי הרכש בסקטור הייצור בסין. המדד הלא רשמי שנערך ע"י HSBC וחברת מרקיט, טיפס לרמה של 50.1 נקודות בחודש אוגוסט, שיא של 4 חודשים. צפי האנליסטים בשוק עמד על עלייה מתונה יותר, לרמה של 48.3 נקודות, לעומת קריאה של 47.7 נקודות בחודש יולי.

מניית יצרנית הרכב מאזדה רשמה ירידות של יותר מ-2%, בשל ירידה במכירות בצפון אמריקה. בטוקיו, מניית Tokyo Electric Power , מפעילת הכור בגרעיני בפוקושימה, נפלה בחדות לאחר שהרשויות ביפן הצהירו כי מים רדיואקטיביים דלפו מהכור. מניית BHP , חברת הכרייה הגדולה בעולם, רשמה ירידות של יותר מ-1% בבורסת אוסטרליה.