נעילה מעורבת באירופה; הבורסה באיטליה עלתה בכ-1%

המתיחות מול סוריה השפיעה על הסנטימנט בבורסות העולם ■ עליות שערים בוול סטריט ■ מחיר הנפט ממשיך להאמיר

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') במגמה מעורבת, על רקע המתיחות הנמשכת מול סוריה וההערכות כי תקיפה של מדינות המערב תתרחש בימים הקרובים. המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים קלות אך הדולר ממשיך להתחזק כמו גם מחיר הנפט.

המסחר בבורסות אירופה ננעל אתמול בירידות שערים חדות, על רקע המתיחות הגיאו-פוליטית בסוריה ולאור חוסר הוודאות הפוליטית באיטליה. כמעט כל המדדים המובילים באירופה השילו מערכם יותר מ-2%, כאשר הבורסה בספרד נפלה בכ-3%.

קמפיין הפצצות טילי השיוט של ארה"ב נגד סוריה עשוי להתחיל כבר מחר והוא יימשך כנראה שלושה ימים. כך מסרה אתמול רשת NBC מפי פקידים בכירים בממשל אובמה. המקורות אמרו, כי שלושה ימי הפצצה יאפשרו לפנטגון להעריך את יעילות גלי ההפצצות הראשונים ולקבוע אלו מטרות יש לסמן כיעד מחודש להפצצות. כפי שדווח בימים האחרונים, אין כמעט ספק שטילי השיוט ישוגרו ממשחתות או מצוללות של חיל הים האמריקני בים התיכון. ארה"ב הזיזה כמה משחתות סמוך לחופי סוריה בתחילת השבוע, אך צעד זה נחשב בעל אופי סמלי.

בנוסף לכך, גם הצד המוניטרי מעורר חשש רב בקרב המשקיעים, שעדיין מנסים להבין לאן מועדות פניו של ה'פד' בכל הנוגע לעתיד המדיניות המוניטרית המרחיבה. זאת לאחר שלפני כשבוע פרוטוקולי ישיבית הריבית הקודמת חשפו כי מרבית חברי ועדתהשוק הפתוח תומכים בהאטת רכישות השנה עוד לפני תום השנה, בהתאם ללוח הזמנים של יו"ר הפד בן ברננקי. עם זאת, קרן המטבע העולמית פרסמה הצהרה לפיה הפסקה מוקדמת מדי של התוכניות להקלה כמותית עלולה לגרום לאפקט פיננסי שלילי בעולם.

גם יוון עדיין עושה כותרות באירופה, על רקע הבחירות המתרבות בגרמניה וההערכות כי המדינה תצטרך סיוע פיננסי נוסף. אתמול גרמה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סערה, כשאמרה בכנס בחירות כי אסור היה לתת ליוון להכנס לגוש האירו מלכתחילה.

ירידות באסיה

יום המסחר בבורסות אסיה התנהל בירידות זאת לאחר סגירה שלילית בוול סטריט אמש ועל רקע המתיחות הנמשכת מול סוריה.

המסחר בוול סטריט נחתם כאמור אתמול בירידות שערים, על רקע המגמה השלילית שנרשמה בבורסות אירופה ולאור הסערות הגיאו-פוליטיות סביב תקיפה אפשרית של ארה"ב בסוריה. מדד הנאסד"ק נפל בכ-2.2% בעוד מדד ה-VIX זינק בכ-12.5%. בזירת המאקרו התפרסמו מספר נתונים מהותיים, ביניהם מדד אמון הצרכנים ומדד קייס-שילר שהפתיעו ועלו מעל הצפי.

"החולשה בשוקי המניות משקפת חששות ממתקפה של קואליציה בראשות ארה"ב בסוריה ומההשלכות האפשריות שלה. זה מקרה קלאסי של פחדים ופעילות על בסיס לא רציונלי של משקיעים", אומר האנליסט טים רדפורד מ-Rivkin Securities.

מניות של חברות הכרייה הגדולות רושמות ירידות למרות הזינוקים במחירי הזהב והמתכות היקרות. גם מניות של חברות אנרגיה רשמו ירידות למרות הזינוק במחירי הנפט. נציין את BHP ביליטון .