"הודו יכולה לחסוך 8.5 מיליארד ד' אם תרכוש יותר נפט מאיראן"

שר הנפט ההודי פנה טוען כי בעקבות האפשרות לשלם לאיראן ברופי תוכל הודו לרסן את יציאת המט"ח מהמדינה על רקע פיחות המטבע

הודו יכולה לחסוך 8.5 מיליארד דולר במט"ח על יבוא נפט גולמי בשנת התקציב 2013-2014 אם תרכוש יותר נפט מאיראן, שיכולה לקבל תשלומים ברופי הודי, אמר שר הנפט ההודי מ. ויראפה מוילי.

במכתב לראש הממשלה מנמוהן סינג, שמפרט אסטרטגיה לריסון יציאת מט"ח מהמדינה על רקע פיחות מואץ של הרופי, מוילי אומר שהודו צפויה לייבא מאיראן כ-123 מיליון טונות נפט בשנת 2013-2014. הודו יבאה כבר 2 מיליון טון נפט מאיראן בשנת התקציב שהחלה באפריל. "יבוא נוסף של 11 מיליון טון בשנת התקציב השוטפת יניב ירידה של 8.47 מיליארד דולר בהוצאות המט"ח שלנו, על בסיס מחיר נפט של 105 דולר לחבית", כתב מוילי.

להערכתו, החיסכון הכולל מנקיטת כמה אמצעים במגזר האנרגיה עשוי להגיע לרמה של 20 מיליארד דולר.

המכתב עולה בקנה אחד עם להיטותה של ממשלת הודו להגדיל את היבוא שלה מאיראן כדי לסייע לייצב את שער הרופי ההודי, שרשם באוגוסט את הפיחות החד ביותר מול הדולר זה 18 שנים לפחות.

העיצומים שהטילו ארה"ב והאיחוד האירופי על איראן בגלל תוכניתה הגרעינית צמצמו את יצוא הנפט האיראני ביותר ממחצית, מרמה של כ-2.2 מיליון חביות נפט ביום. במחצית הראשונה של 2013, יבוא הנפט האיראני על ידי ארבע הקונות הראשיות שלו - סין, הודו, יפן ודרום קוריאה - ירד ביותר מחמישית בהשוואה לשנה שעברה, לכ-960 אלף חביות ביום.

העיצומים האמריקאים והאירופים דחפו את טהרן להסכים לקבל תשלום ברופיות תמורת חלק מהנפט שלה, ויבוא מוגבר על ידי הודו עשוי לתמוך במטבע ההודי.

"במסגרת עיצומי האו"ם ותוך ציות מלא להם, יתכן שיש מקום ליבוא נוסף מאיראן", אמר שר האוצר ההודי פ. צידמבראם באוגוסט.

46% פחות חביות

בינואר-יולי השנה ירד יבוא הנפט של הודו מאיראן ב-46% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, לכ-178 אלף חביות ביום, לפי נתוני סחר רשמיים. הודו הגדילה את היבוא שלה מאמריקה הלטינית ב-58% באותה תקופה.

ביולי יבאה הודו 14.1% יותר נפט בהשוואה ליולי 2012, והיבוא בינואר-יולי עלה ב-10.3%, לפי נתוני הסחר.