נעילה חיובית באירופה; מדד מנהלי הרכש בשיא של 26 חודשים

במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות של כ-0.7% ■ היום אין מסחר בניו-יורק לרגל חופשת יום העבודה

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בעליות שערים לאחר פרסום מדד מנהלי הרכש שזינק לשיא של 26 חודשים בגוש האירו. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות של כ-0.7%. היום אין מסחר בניו-יורק לרגל חופשת יום העבודה.

היום דווח כי מדד מנהלי הרכש של גוש האירו זינק באוגוסט לשיא של 26 חודשים - 51.4 נקודות לעומת 50.3 נקודות ביולי. זאת על רקע עלייה חדה ברמות המדד בספרד ואיטליה.

מניית וודאפון מרכזת עניין. וריזון האמריקנית צפויה להכריז היום על רכישת חלקה של וודאפון במיזם המשותף של שתי החברות בכ-130 מיליארד דולר. וודאפון מחזיקה ב-45% מהמיזם.

בבורסות אסיה עלו היום (ב') זה היום השלישי ברציפות על רקע דחייה במתקפה האמריקנית מול סוריה וירידה במחירי הנפט. גם פרסום נתון מאקרו חיובי בסין אתמול תורם לעליות.

אתמול התפרסם נתון מאקרו חיובי למדי בסין. מדד מנהלי הרכש של התעשייה בסין עלה באוגוסט לרמה של 51 נקודות באוגוסט לעומת 50.3 נקודות ביולי - הרמה הגבוהה ביותר מאז חודש אפריל 2012. כלכלנים ציפו לרמה של 50.6 נקודות. רמה גבוהה מ-50 נקודות מעידה על התרחבות ואילו רמה נמוכה מ-50 נקודות מעידה על התכווצות אם כי רמה קרובה ל-50 נקודות מעידה על התרחבות בקצב איטי למדי.

"רואים סימניום ברורים יותר ויותר של שיפור בפעילות הכלכלית", אמר ל-CNBC חאיבין זו, כלכלן ראשי בסניף של ג'יי.פי. מורגן בהונג קונג. הצמיחה של המשק הסיני הואטה ב-9 מתוך 10 הרבעונים האחרונים, עד לרמה של 7.5% ברבעון השני של 2013 לעומת 7.7% ברבעון הראשון השנה.

הדיון בקונגרס האמריקאי על התערבות צבאית בסוריה עלול להפוך למכשול נוסף בפני צמיחה כלכלית עולמית מואצת, להחזיק את מחירי הנפט ברמה גבוהה ולהעיק על צרכנים, עסקים וקובעי מדיניות במשך שבועות. כך מעריך ה"וול סטריט ג'ורנל".

בעשורים האחרונים, הפוטנציאל לפעולות צבאיות אמריקאיות במזרח התיכון נטה להגביר את החששות בשווקים - בייחוד בשוק הנפט - לפני כל פעולה. החששות הללו התנדפו במקרים רבים במהירות כאשר הפעילות החלה, והירידה הנלווית במחירי הנפט והגאות בשוקי המניות העניקו לכלכלה דחיפה. הדיון וההצבעה בקונגרס על אם להשיק מהלומה צבאית נגד סוריה, מהלך שעליו הכריז הנשיא אובמה בשבת, הופך את ספטמבר לחודש תנודתי בפוטנציה.

כלכלני הבנק הגדול בארה"ב, ג'יי. פי. מורגן צ'ייס כתבו בסקירתם השבועית ללקוחות בסוף השבוע שהעלייה של 10% במחיר הנפט בשלושת החודשים האחרונים עלולה לגלח 0.3% מהצמיחה העולמית במחצית השנייה של 2013.