ביום חמישי האחרון נערך בהרצליה פיתוח, בלב רחוב המנופים, מתחת למבנה שמאכלס חלק גדול מקרנות ההון סיכון המקומיות (דו משמעית), חצי הגמר של תחרות The Pitch. זו השנה השנייה שבה נערכת התחרות. במסגרתה, התייצבו נציגים של 22 חברות בתחילת הדרך, ליום פעילות בו עלו נציגי החברות על הבמה לסבב של נאום מכירה קצר (Pitch). הקהל, שהורכב ברובו ממשקיעי היי-טק מקומיים, הפנה מספר שאלות לנציגי החברות שניסו למשוך תשומת לב, לעורר עניין, ואולי להשיג מימון.
שלא כמו אשתקד, למארגני התחרות - קרן ההון סיכון קיינן וארנסט אנד יאנג - נוספה השנה גם חברת IBM, ובעיקר יחידת הפיתוח העסקי שלה מול חברות סטארט-אפ מקומיות, ה-GTU. הערך המוסף של IBM בא לידי ביטוי לא רק בשיקולי הערכה של חברות לגבי היכולת ליישם את הפתרון שלהן, אלא גם בשורה התחתונה עבור החברה המנצחת, שתהיה לה את ההזדמנות להשתתף בתחרות הסטארט-אפים השנתית של IBM, ה-SmartCamp, שתיערך בוינה.
המנצחות בתחרות (ראו רשימה), ייהנו ממנטורינג שיספקו מספר אנשי היי-טק ישראלים מובילים, משירותי ארנסט אנד יאנג, ויעלו לגמר התחרות שייערך בכנס הג'רני השנה, של "גלובס" וארנסט אנד יאנג.
האנונימיות של סמסונג ונצ'רס
לדברי נועם קנטי, שותף היי-טק בארנסט אנד יאנג - שהוביל את התחרות לצד יזהר שי, שותף בקרן קיינן - מרבית החברות שהשתתפו השנה, כבר גייסו 100-300 אלף דולר, לעומת רוב המשתתפות אשתקד, שהגיעו טרום גיוס.
המצגת של עומרי מורן, מנכ"ל חברת KitLocate - שמפתחת טכנולוגיה המספקת מידע על מיקום המשתמש בסלולרי לאפליקציות שהוא מריץ - העידה במשהו על המצב הפיננסי המשופר יחסית של החברות המשתתפות. "אז כמה אתם מחפשים לגייס?", מתעניין יזהר שי לאחר המצגת, "אנחנו לא מחפשים השקעה", עונה מורן, שגם מסרב לספק את פרטי השקעת ה-Seed שהחברה קיבלה. "זוהי הדרך הנכונה לדבר איתנו (עם המשקיעים ש.ש)", מעיר שי בסקרזם, "אתה לא צריך אותנו ונורא נחמד".
המוטיבציה להתמודד בתחרות מובנת בעקבות ההישגים הפיננסיים של המנצחות אשתקד. מתוך שבע החברות שזכו ב-2012, ארבע גייסו סך הכול למעלה מ-15 מיליון דולר, ואחת נוספת הפכה רווחית וויתרה על הגיוס. החברה שרשמה את הגיוס הגבוה ביותר הייתה StoreDot, שגייסה כ-6 מיליון דולר, בין השאר, על פי הערכות, מסמסונג ונצ'רס.
השנה, השתתף באירוע גם נציג סמסונג ונצ'רס בישראל - גונזלו מרטינז - שנחשף כאן לראשונה. "אנחנו, כחברה, מתעניינים בחברות בינוניות עד בוגרות, אבל חברות ישראליות מתמחות בלהגיע לשוק עם חברות בתחילת הדרך, ואנחנו רוצים להיות בפנים מההתחלה", מסביר מרטינז את המנדט שקיבל להתעניין גם בחברות סטארט-אפ צעירות, "המשימה שלנו היא לשלב את הטכנולוגיה שלכם במוצרי סמסונג".
ממעט הדברים שאמר מרטינז בארוע עולה כי יש דבר מרכזי שמפריע לו, האנונימיות: "לא יודעים שאנחנו פה", קובל נציג אחד הגופים החשאיים ביותר שפעילים בשוק ההיי-טק הישראלי. ככל הידוע, מלבד ההשקעה ב-StoreDot, שותפה סמסונג ונצ'רס באחת הקרנות בישראל.
ברוח התקופה, הכוונות של החברות בתחום אבטחת המידע שהתמודדו בתחרות, נשמעו אגרסיביות למדי. "יש לנו הגנות שאין לאף אחד אחר", טוען יהודה לינדל, מנכ"ל Dyadic Security, שמפתחת פתרון לחיזוק ההגנה על מפתחות הצפנה כדי להקשות על פריצה למידע מסווג. הדברים משכנעים מספיק כדי ששי, ימליץ לדובר להרים טלפון לשלמה קרמר. לינדל מתאר כי החברה מחפשת "מיליון דולר ומשקיעים שמעוניינים להגן על סודות".
מספר החברות שהגיעו השנה לתחרות ופנה לסביבת המחשוב הארגוני היה גדול משמעותית מאשר בשנה שעברה, וכך ניתן היה לשמוע כמה טכנולוגיות שנלקחו מהעולם הקלאסי של תשתיות ה-IT אך עם טוויסט מסוים. דוגמא כזו היא UppSpace, שפיתחה מנגנון "אנטי קריסה" המיועד למערכות המחשוב והתקשורת בארגונים שמבוססים על קישור לאינטרנט ונמצאת בסבב גיוס של 2.5 מיליון דולר.
רומן לסקר, מנכ"ל החברה, חושף כי הפתרון של החברה - שמיועד, לדבריו, לוודא ש"העסק שלכם נשאר אונליין 24/7" - כבר זכה לאבק כוכבים מסוים מאחר ונמכר לחברה שמפיקה את כוכב נולד לקראת עומס ההצבעות מהצופים. "אנחנו יכולים להפוך הסטנדרט של התעשייה למניעת נפילות", משוכנע לסקר, שמתאר כי המערכת מזהה את הבעיה, את הגורם שלה, ומציעה פתרון, "חוץ מזה אנחנו לא עושים כלום".
החברות שעלו לגמר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.