נעילה שלילית באירופה; דריכות לקראת החלטת הפד

דריכות לקראת פגישת הריבית של הפד, שתסתיים מחר; האם יוחלט על צמצום הרכישות? ■ סנטימנט העסקים בגרמניה רשם קריאה של 58.6 נקודות - הרבה מעל הצפי

המסחר בבורסות אירופה (ג') נחתם במגמה שלילית והמדדים המרכזיים נסוגו משיא של 5 שנים. זאת חרף סנטימנט חיובי בוול סטריט ועל רקע מספר נתוני מאקרו מעורבים ביבשת.

יצרניות כלי הרכב רשמו ירידות לאחר שפורסמו נתונים על המכירות באוגוסט, שרשמו ירידה של 4.9%. פז'ו נחלשה ביותר מ-3% לאחר שרשמה ירידה של 18% בהזמנות.

המסחר בוול סטריט נחתם כאמור אתמול (ב') במגמה מעורבת, על רקע החלטתו של לארי סאמרס לפרוש מהמירוץ לראשות הפד, עניין שגרם לשווקים לנשום לרווחה. עם זאת, מניות אפל ופייסבוק רשמו ירידות חדות והכבידו על מדד הנאסד"ק שננעל בטריטוריה השלילית.

היום התכנסה ועדת השוק הפתוח של הפד לפגישה בת יומיים, בסיומה, כך לפי הצפי, הבנק המרכזי של ארה"ב יכריז על האטת התוכניות להקלה כמותית וצמצום רכישות האג"ח.

בזירת המאקרו פורסם היום מדד אמון העסקים בגרמניה (ה-ZEW) שרשם קריאה של 58.6 נקודות, הרבה מעל צפי האנליסטים שעמד על 47 נקודות. עם זאת המאזן המסחרי של גוש האירו פספס את התחזיות ועמד על 11.1 מיליארד דולר בחודש יולי. צפי האנליסטים עמד על התרחבות העודף המסחרי לרמה של כ-15 מיליארד דולר.

באסיה הסתיים המסחר בירידות.

במסגרת המדיניות המוניטרית המרחיבה שבה נקט הפד בשנים האחרונות הוא רכש אג"ח בהיקף של יותר מטריליון דולר. במסגרת התוכנית להקלה הכמותית האחרונה (QE3) הפד החליט להגדיל את הרכישות להיקף של כ-85 מיליארד דולר של אג"ח ממשלתיות ומגובות משכנתאות מדי חודש.

לפי הערכות בשווקים, הפד עשוי לצמצם את רכישות האג"ח בכ-10-15 מיליארד דולר, צעד קטן בהשוואה לכמויות העצומות של המזומנים שהוא הזרים לשווקים, אך רבים רואים בכך מסר חשוב למשקיעים, לפיו הפד נע לכיוון של נרמול הריביות בציפייה לשיפור מהותי בכלכלה.

מניות התקשורת בטוקיו נחלשו על רקע חששות מהתגברות התחרות. KDDI צנחה בכ-6% ואילו NTT וסופטבנק ירדו בכ-3%.