באותו יום: אובמה ייפגש עם נתניהו, ביידן ינאם בג'יי סטריט

ביידן הוא הגורם האמריקאי הרשמי הבכיר ביותר אי פעם שהסכים לכבד הארגון בנוכחותו ■ נשיא ארה"ב: אבחן אם נשיא איראן אכן רוצה ליזום דו-שיח עם ארה"ב

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, הודיע אתמול (ג'), כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ייפגש עם רה"מ בנימין נתניהו ב-30 בספטמבר בבית הלבן. נתניהו הקדים להודיע על הפגישה עם אובמה בישיבת הממשלה ביום א'.

"הנשיא מצפה לדון עם ראש הממשלה נתניהו על ההתקדמות במו"מ עם הפלסטינים וכן על ההתפתחויות בסוריה, איראן ומקומות אחרים במזה"ת", אמר הדובר.

בישיבת הממשלה אמר נתניהו, שיפרט באזני אובמה את התנאים שלדעת ישראל צריך להציב לפני איראן בסוגיית מאמצי טהראן לפתח נשק גרעיני: הפסקת הליכי העשרת האוראניום, הוצאת מאגרי האוראניום שכבר הועשר משטחה של איראן; פירוק הכור במתקן הגרעיני בקום והפסקה מוחלטת של תהליך העשרת הפלוטוניום.

ביום שבו אמור נתניהו להיפגש עם אובמה, ינאם סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בכנס השנתי של ג'יי סטריט, ארגון יהודי שמגדיר עצמו פרו-ישראל ופרו-שלום, וששואף להתחרות באייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. ביידן הוא האישיות הבכירה ביותר בממשל שהסכימה לכבד את ג'י סטריט מאז היווסדו, ב-2008. בכנסים קודמים, הסתפק הממשל בשיגור נציגים פחות בכירים, ובכללם דניס רוס, היועץ הבכיר שליווה את שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים במשך שנים רבות; ג'יימס ג'ונס, שהיה היועץ לביטחון לאומי; וואלרי ג'ארט, יועצת בכירה בית הלבן. אובמה, לעומת זאת, נאם בכנסים של אייפ"ק.

על פי הערכות, החלטת הממשל לשלוח את ביידן לג'יי סטריט נועדה לקדם את מעמד הארגון על רקע מאמצי אובמה לתת דחיפה למו"מ בין ישראל לפלסטינים.

"ממשל אובמה העמיד את פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני כקדימות עליונה במדיניות החוץ שלו", אמר נשיא ג'יי סטריט, ג'רמי בן עמי. "עריכת הכנס שלנו היא הזדמנות של ממש, ולמעשה התחייבות, להפגין את התמיכה העצומה במאמץ זה".

בראיון ל"טלמונדו", ערוץ טלוויזיה אמריקאי בשפה הספדרית, אמר אתמול אובמה, כי נראה שנשיאה החדש של איראן, חסן רוהאני, רוצה לפתוח בדו-שיח עם ארה"ב, וכי הוא, אובמה, מתכוון לבחון אם רוהאני אכן מתכוון לכך. בסף השבוע שעבר הודיע הבית הלבן שאובמה ורוהאני החליפו מכתבים על הקיפאון ביחסי שתי המדינות.

על המשבר בסוריה אמר אובמה, כי מטרתו היא לחולל חילופי שלטון בסוריה באופן שייגן על המיעוטים הדתים שם ושימנע עלייתם של מוסלמים קיצונים. "אבל צריך ללכת שלב אחרי שלב", אמר הנשיא. "הצעד הראשון שעלינו לנקוט עתה הוא לוודא שאנו יכולים לטפל בסוגיית הנשק הכימי".