"הריבית תישאר מחר ללא שינוי עקב עליית מחירי הדירות"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש: הנתונים הכלכליים במשק מעורבים, אך ממשיכים להצביע על צמיחה מתונה ויציבה ■ יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: בנק ישראל עשוי להפתיע עם הורדת ריבית מחר (בהסתברות של 40%)

"אנו מעריכים שבנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי. הנתונים הכלכליים במשק מעורבים, אך ממשיכים להצביע על צמיחה מתונה ויציבה. המדד המשולב של בנק ישראל המשיך לעלות בקצב של כ-0.2%, כאשר עליית המדד לחודש אוגוסט משקפת עלייה במדד הייצור התעשייתי וביצוא הסחורות, וכמו גם עלייה קלה במדדי הפדיון בענפי השירותים והמסחר. עליות אלו מותנו על ידי ירידות ביבוא מוצרי צריכה וחומרי גלם, ביצוא השירותים ובשיעור המשרות הפנויות. שיעור האבטלה ירד ותקבולי המסים מצביעים על יציבות בפעילות". כך כותב היום אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש, לקראת הודעת הריבית של בנק ישראל מחר.

לכאורה, אומר זבז'ינסקי, אחרי החלטת ה-FED והיחלשות הדולר יש לבנק ישראל סיבה להוריד את הריבית. אולם, "המשך עלייה במחירי הדירות בבעלות, כמו גם השפעה מועטה שהייתה להורדות ריבית האחרונות על שע"ח יגרמו להערכתנו לריבית להישאר ללא שינוי בסופו של דבר".

בנוגע להודעת הפד מיום רביעי על המשך רכישות האג"ח מציין זבז'ינסקי כי ברמה טקטית, הבנק המרכזי האמריקאי לא ניצל את הציפיות שנבנו ליציאתו הדרגתית ממדיניות הרכישות, מה שעשוי לגרום לתנודתיות נוספת בשוק האג"ח לקראת החלטות ריבית הבאות ועם כל נתון כלכלי שיתפרסם. ברמה אסטרטגית, רמת התשואות הנוכחית מגלמת תרחיש אגרסיבי יותר של העלאת הריבית מאשר זה שה-FED צופה ולכן התשואות הנוכחיות הינן משקפות שווי משקל כלכלי. בנוסף, הפד הראה שהוא קשוב מאוד למתרחש בשוק הריביות בפרט ובשווקים הפיננסיים בפרט, מה שממשיך להעניק הגנה למשקיעים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, מציין כי "על רקע נתוני המאקרו כפי שבאו לידי ביטוי בהחלטה האחרונה של בנק ישראל שלא לשנות את שער ריבית השקל, והעובדה שבארה"ב ועדת השוק הפתוח מצאה לנכון שראוי להמשיך במדיניות המרחיבה, מהלך שהביא לירידת התשואה על האג"ח הדולרי לטווח ארוך, עשוי בנק ישראל למתן את עודפי ההיצע של הדולרים בשוק המט"ח המקומי, בין היתר באמצעות הפחתת שער ריבית השקל ב-0.25%".

"בנק ישראל נקט לאחרונה בשורה של צעדים במטרה לצמצם את ההשפעה של שער הריבית על הנדל"ן בכלל והמשכנתאות בפרט, כעת, במטרה לאושש את הפעילות הכלכלית ולצמצם את השפעת עודפי היצע המט"ח, עשוי בנק ישראל להוסיף נדבך נוסף וחשוב, בין היתר באמצעות הפחתת שער הריבית", הסביר עוד פריימן.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מעריכים בסקירתם השבועית כי בנק ישראל עשוי להפתיע עם הורדת ריבית מחר (בהסתברות של 40%) על רקע חולשה בצמיחה, ייסוף בשקל ואינפלציה נמוכה.

בנוגע לשוק האג"ח האמריקאי מעריכים בלידר כי למרות ירידת התשואות בארה"ב בעקבות החלטת הפד לדחות את התחלת צמצום רכישות האג"ח, עד סוף השנה התשואות הארוכות יגיעו לכ-3%.