בורסות אירופה סגרו בירידות; החולשה בוול סטריט תרמה

אנגלה מרקל זכתה בבחירות בגרמניה ותכהן כקנצלרית בפעם השלישית ברציפות ■ מדד מנהלי הרכש של גוש האירו בשיא של יותר משנתיים ■ תפוקת הייצור בסין טיפסה בספטמבר ל-51.2 - הקפיצה החודשית הגדולה ביותר מאז 2010

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ב') בירידות שערים, לאחר פרסום מדדי ה-PMI ועל רקע מגמה מעורבת בבורסות אסיה, כאשר המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בירידות.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל זכתה בבחירות בגרמניה ותכהן בפעם השלישית ברציפות כקנצלרית, כאשר הגוש הנוצרי-שמרני שלה זכה בכ-42% מהקולות. אולם, כפי שנראה, מרקל לא תוכל להשיג רוב עם השותפה הטבעית שלה, המפלגה הדמוקרטית החופשית (FDP), אשר צברה במדגם רק 4.7%, פחות מרף הכניסה לפרלמנט. מפלגת השמאל-מרכז, הסוציאל-דמוקרטים, זכתה ב-26% מהקולות, מפלגת הירוקים הסביבתית זכתה ב-8% ומפלגת "השמאל" קיבלה 8.5%. מתוצאות אלה נראה כי מרקל תאלץ לצרף אחת ממפלגות השמאל-מרכז, שישבו בממשלתה של בין השנים 2005-2009. המגעים עשויים להימשך חודשים, וייתכן כי הממשלה תאמץ עמדות שמאליות יותר בנושאים כגון שכר המינימום או המס על הבכירים.

כלכלת אירופה ממשיכה להתאושש: מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים בגוש האירו טיפס בחודש ספטמבר ל-52.1 נקודות - שיא שלא נראה מאז יוני 2011. מדובר בעלייה לעומת מדד של 50.7 נק' באוגוסט. אנליסטים ציפו כי המדד יעלה ל-51.1 נק', כך שהנתון בפועל הפתיע לטובה.

עם זאת, מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור ירד ל-51.1 נק' מ-51.4 נק', בעוד אנליסטים ציפו ל-51.8 נק'.

הפעילות העסקית בצרפת, הכלכלה השנייה בגודלה באירופה, גדלה למעשה בפעם הראשונה מאז תחילת 2012. בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, התרחבה הפעילות העסקית בקצב המהיר ביותר מאז ינואר. מדד מנהלי הרכש בצרפת עלה ל-50.2 נק' מ-48.8 נק' ואילו המדד הגרמני עלה ל-53.8 נק' מ-53.5 נק'. מדד מעל 50 נקודות מעיד על התרחבות בפעילות העסקית ומדד מתחת לרמה זו מעיד על התכווצות בפעילות.

המסחר בשווקים מתנהל בצל סוגיית ההקלה הכמותית בארה"ב. בשבוע שעבר הודיע הפד כי הוא מתכוון להותיר את התוכניות להקלה כמותית, במסגרתה הוא רוכש אג"ח ב-85 מיליארד דולר מדי חודש, כמו שהיא. זאת, כאשר הקונצנזוס בשוק הצביע על כך שהבנק המרכזי יצמצם את רכישות האג"ח בכ-10-15 מיליארד דולר, לעומת הקצב הנוכחי שעומד על כ-85 מיליארד דולר מדי חודש.

נשיא שלוחת הפד בסנט לואיס, ג'יימס בולארד, אמר לאחר מכן כי "ייתכן שהפדרל ריזרב יתחיל להאט את רכישות האג"ח שלו לאחר הפגישה באוקטובר, בהתבסס על הנתונים הכלכליים. בספטמבר זו הייתה החלטה צמודה, כך שיכול להיות שיהיו נתונים שישנו את המורכבות של התחזית ויגרמו לועידה (ועידת השוק הפתוח, נ.נ) להרגיש נוח יותר עם צמצום קל של הרכישות באוקטובר".

מגמה מעורבת באסיה

באסיה נרשמו היום ירידות שערים, מלבד בורסת שנגחאי שעלתה, לאחר שבסין פורסמו היום נתוני מאקרו טובים. בורסת יפן סגורה לרגל חג מקומי, ובהונג קונג בוטל המסחר בבוקר עקב סופת טייפון שהיכתה במדינה, והוא צפוי להתחדש מאוחר יותר.

בסין פורסם היום כי תפוקת הייצור של המפעלים טיפסה בספטמבר ל-51.2 נקודות מ-50.1 נקודות באוגוסט, לפי דוח מקדמי שפירסם HSBC (הקריאה הסופית תפורסם ב-30 בספטמבר). בורסת סין מגיבה בעליות לנתונים. מדובר בקפיצה החודשית הגדולה ביותר מאז 2010 והנתונים עקפו גם את תחזיות האנליסטים. כל קריאה מעבר ל-50 נקודות מעידה על התרחבות בפעילות הייצור.

יעד הצמיחה הסינית לשנת 2013 עומד על 7.5%, והתרחבות בפעילות הייצור מקדמת את הכלכלה הגדולה באסיה להשיג את היעד הזה. הנתונים מהיום ממשיכים מגמה ברורה בתקופה האחרונה בזירת המאקרו הסינית שמצביעה על התאוששות של כלכלת סין.

מדד MSCI Asia נסחר כעת בשיא של 4 חודשים בהמשך לנתוני המאקרו ולהחלטת הבנק המרכזי האמריקני מיום רביעי שעבר להמשיך במדיניות ההקלה המוניטרית שבמסגרתה הוא רוכש אג"ח ממשלתיות ב-85 מיליארד דולר מדי חודש. ההחלטה באה בניגוד לתחזיות האנליסטים שצפו צמצום של 10-15 מיליארד דולר ברכישות החודשיות, ואפילו הפסקה שלהן.

בנוגע לנתוני המאקרו בסין, אמר היום האו הונג (Hao Hong), אסטרטג שווקים ב-Bank of Communications בהונג קונג, כי "מדובר באיתות חיובי לכלכלה וליעדי הצמיחה. כל עוד נמשיך לראות את הכלכלה צומחת, ביצועי השוק ישתפרו והאנליסטים יבינו שההתאוששות היא ברת קיימא".