האיחוד האירופי מאיים: נפסיק לשת"פ עם ארה"ב בנושאי טרור

זאת בעקבות חשיפה של עיתון גרמני, לפיה ארה"ב צותתה למידע שכלל גם מעקב אחר העברות בנקאיות בינלאומיות של אזרחים בגוש האירו ■ מחוקקים באיחוד האירופי מבקשים להשהות הסכם שת"פ עם ארה"ב הנוגע למידע על מימון טרור

הכעס ממשיך להתפשט בבריסל בטענה שארצות הברית ריגלה אחר האזרחים של האיחוד האירופי. כעת, נציגים באיחוד האירופי מאיימים להפסיק את שיתוף הפעולה עם ארה"ב בכל הנוגע למידע על ארגוני הטרור ואמצעי המימון שלהם.

המתקפה הציבורית האחרונה התרחשה ביום שלישי כאשר המחוקקים של האיחוד האירופי ביקשו להשהות הסכם לשיתוף נתונים כלכליים שנוי במחלוקת בין האיחוד האירופי וארצות הברית המכוון לעקוב אחר אמצעי ודרכי המימון של הטרוריסטים. זאת בעקבות החשיפה שארצות הברית צותתה למידע שכלל גם מעקב אחר העברות בנקאיות בינלאומיות של אזרחים בגוש האירו.

הפוליטיקאים האירופים כעסו על הדיווחים הפתאומיים שנחשפו בעיתון הגרמני "שפיגל", לפיהם הרשויות בארצות הברית עוקבות אחר מידע אישי של העברת כספים, הכולל עסקאות בנקאיות ועסקאות אשראי, דבר שהעלה את המתיחות עם וושינגטון. המקורות עליהם הסתמך העיתון הגרמני היו בין היתר מסמכים שסופקו על ידי עובד הסוכנות לביטחון לאומי לשעבר אדוארד סנודן.

"עבורי ההסכם מת מבחינת השפעתו, הוא לא תקף ומבוטל", כך אמרה חברת הפרלמנט ההולנדית סופי אינט ולד בוועידת הפרלמנט לזכויות האזרח ביום שלישי.

חברת הוועדה לענייני פנים של האיחוד האירופי, ססיליה מלמסטרום אמרה לפרלמנט שהיא ביקשה מארצות הברית להבהיר את עמדתה בנוגע להאשמות, אך לא קיבלה תשובה מספקת. "אני לא מרוצה ממה שקיבלנו עד עתה", אמרה מלמסטרום. "היו האשמות מאוד קשות בתקשורת", אמרה מלמסטרום והוסיפה "אם האשמות אלו נכונות, הן מהוות הפרה של ההסכם והפרת ההסכם יכולה בהחלט להביא להשהייה".